یاسوج - ایرنا- خدمات رسانی به آسیب دیدگان دوران هشت سال دفاع مقدس یا همان بازماندگان جنگ در کهگیلویه و بویراحمد با وجود کاستی های موجود در دولت سیزدهم جهش چشمگیری یافته است.

به گزارش ایرنا، از آنجا که حمایت از بازماندگان جنگ امری جهانی برای پاسداشت ایثارگرانی است که به خاطر دفاع از میهن خود جانشان را به خطر انداخته اند افزایش کیفیت خدمت رسانی به این افتخارآفرینان یکی از دستاوردهای قابل تحسین دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

ایثارگران با غیرت و شجاع کهگیلویه و بویراحمدی که ۱۰ درصد از جمعیت این استان را تشکیل می دهند اگرچه در روزهای دفاع مقدس بدون هیچ چشمداشتی برای دفاع از وطن خود داوطلب شدند تا جایی که یکهزار و ۸۶۳ نفر از آنان به شهادت رسیدند اما پس از دوران دفاع مقدس به علت آسیب های حاصل از جنگ نیازمند حمایت شدند.

کهنه سربازانی که به دلیل جراحت های جنگ دچار آسیب های جسمی شده اند،فرزندانی که سایه حمایت پدران خود را از دست دادند،زنانی که در عنفوان جوانی بر اثر شهادت همسرانشان مجبور به کشیدن بار زندگی خانواده به تنهایی شدند، والدینی که تکیه گاه فرزند یا فرزندان خود را از دست دادند گوشه ای از آثار جنگ تحمیلی بر جامعه ۸۵ هزار نفری ایثارگران در کهگیلویه و بویراحمد بوده که البته جبران ناپذیر است.

افزایش تعداد سرکشی از خانواده های شهیدان، افزایش چشمگیر پرداخت وام های اشتغال، تبدیل وضعیت شغلی برخی اعضای خانواده های ایثارگران شاغل در دستگاه های اجرایی،بهبود خدمات درمانی از مهمترین اقدام های دولت سیزدهم برای خدمات رسانی مطلوب به جامعه ایثارگری این استان است.

رشد اعتبارات برای ساماندهی گلزارهای شهدا که دسترسی به آرامگاه آنان را برای خانواده آنان به ویژه در مناطق روستایی آسان کرده، برنامه ریزی برای شتاب بخشی به روند ساخت مجتمع رفاهی ایثارگران در یاسوج و زیرپوشش حمایت قرار دادن شمار جدیدی از جانبازان از دیگر اقدام های دولت سیزدهم به جامعه ایثارگری کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

مراجعه معکوس برای پیگیری درخواست ها

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مراجعه معکوس یا همان رفتن مسوولان به خانه خانواده های زیرپوشش در قالب طرح سپاس اقدامی برای شتاب بخشی به تحقق درخواست های خانواده های شاهد و ایثارگر است تاکید کرد: سرکشی از خانواده شاهد و ایثارگر استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

رضا پارسیان نژاد گفت: پارسال بیش از ۱۲ هزار مورد بازدید از خانواده شاهد و ایثارگر کهگیلویه و بویراحمد انجام شد در حالی که سال پیش از آن پنج هزار و ۶۰۰ بازدید از این خانواده ها صورت گرفته بود.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون هم ۶ هزار و ۲۱۱ مورد بازدید از خانواده های شاهد و ایثارگر کهگیلویه و بویراحمد به منظور بررسی درخواست های آنان صورت گرفت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به شرایط جسمی رزمندگان دوران جنگ با توجه به جراحت های باقی مانده،افزایش سن آنان و کاهش آستانه صبر خانواده آنان گفت: برپایی ۱۰۰ کارگاه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور ۲ هزار و ۷۰۰ نفر، از تلاش های دولت برای به حداقل رساندن پیامدهای جنگ بر زندگی آنان در بازه زمانی هفته دولت پارسال تاکنون بوده است.

پارسیان نژاد عنوان کرد: همچنین در این مدت ۲هزار و۴۰۰ نفر از اعضای جامعه ایثارگری کهگیلویه و بویراحمد از مشاوره های فردی رایگان در استان استفاده کرده اند.

خدمات اشتغال از افزایش پرداخت وام تا تبدیل وضعیت شغلی

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و ۲۰۰میلیارد ریال وام اشتغال به جامعه ایثارگری استان طی یک سال گذشته تاکنون در استان پرداخت شده است.

پارسیان نژاد افزود: این میزان تسهیلات بانکی به ۸۲۰ نفر از متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال در جامعه ایثارگری کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

وی تاکید کرد:میزان پرداخت وام های اشتغال در استان در سال پیش از ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است.

او بیان کرد: با توجه به آمار مذکور میزان پرداخت وام اشتغال به جامعه ایثارگری در استان نسبت به سال پیش چهار برابر شده است که این عملکرد نشان دهنده توجه دولت به حل مساله مهم اشتغال برای این قشر است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: همچنین دولت سیزدهم برای کارآمدی وام های اشتغالزایی میزان هر فقره تسهیلات را از ۵۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش داده است.

وی تاکید کرد: انجام یکهزار مورد مشاوره شغلی رایگان و تبدیل وضعیت شغلی ۲۴۲ نفر از اعضای خانواده شاهد و ایثارگر استان در دستگاه های اجرایی از دیگر خدمات دولت برای اشتغال آنان بوده است.

پارسیان نژاد با یادآوری مناعت طبع شماری ازخانواده شاهد و ایثارگر که هیچ گاه خدمتی از دستگاه اجرایی بنیاد شهید کهگیلویه و بویراحمد به عنوان متولیان خدمات رسانی به این قشر افتخارآفرین درخواست نکرده اند تاکید کرد: پرداخت این وام ها ضمن رعایت شان آنان به بهبود وضعیت معیشتشان کمک می کند.

بهبود خدمات درمانی

سرپرست معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بردن بیمارستان در منزل خانواده ایثارگران از برنامه های تحول بخش دولت سیزدهم بوده که توانسته رضایت بسیاری از اعضای این جامعه را جلب کند.

منوچهر هرمزپور افزود: براساس تفاهم نامه ای که با بیمه دی منعقد شده خدماتی مانند آی سی یو یا پرستاری در منزل ایثارگران نیازمند انجام می شود.

وی بیان کرد: با توجه به کهولت سن والدین شهدا و نیاز برخی جانبازان این خدمت نقش ارزنده ای در بهبود رفاه جامعه هدف داشته است.

سرپرست معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اختصاص یک دستگاه آمبولانس به بیمارستان سلمان از دیگر اقدام های دولت برای بهبود شرایط خدمات درمانی به این قشر بوده است.

اختصاص اعتبار به زیرساخت های ایثار و شهادت

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال برای طرح های حوزه ایثار و شهادت در سفر دوم رییس جمهور به استان تصویب شد.

پارسیان نژاد افزود: در این سفر یکهزار و۵۰ میلیارد ریال برای مجتمع توانبخشی ایثارگران، ۵۰۰ میلیارد ریال برای باغ موزه دفاع مقدس،۳۰۰ میلیارد ریال به ساماندهی گلزارهای شهدا و ۱۸۰ میلیارد ریال نیز به ساماندهی قبور شهدای گمنام کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شد.

وی ابرازامیدواری کرد: با جذب این میزان اعتبار تحول چشمگیری در زیرساخت های خدمات رسانی به ایثارگران استان ایجاد شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تلاش برای خدمت رسانی مطلوب به یادگاران دوران دفاع مقدس از رویکردهای مهم دولت سیزدهم است تصریح کرد: برگزاری همایش تجلیل از جانبازان استان در شهر سی سخت که نخستین بار همه این ایثارگران را دور هم گرد آورد یکی از این اقدام هاست.

افزایش شمار جانبازان زیرپوشش

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال تاکنون ۵۷۰ نفر به شمار جانبازان زیرپوشش بنیاد شهید استان افزوده شده است.

پارسیان نژاد تاکید کرد: یکهزار پرونده درخواست استفاده از حمایت های جانبازی برای رزمندگان آسیب دیده در دوران دفاع مقدس در استان تشکیل شده که همه این درخواست ها در کمیسیون پزشکی تایید شده اند و زیرپوشش حمایت های بنیاد شهید انقلاب اسلامی قرار می گیرند.

وی بیان کرد: جانبازان مذکور از همه حمایت های بنیاد شهید و امور ایثارگران نظیر درمان، تسهیلات بانکی بانکی و سایر خدمات بهره مند خواهند شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در زمان حاضر بیش از ۱۱ هزار جانباز که ۵۸ نفر آنان بالای ۷۰ درصد هستند از خدمات حمایتی بنیاد شهید امور ایثارگران استان استفاده می کنند.

پارسیان نژاد تاکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ریزش و رویش های امسال ۸۵ هزار نفر جامعه هدف زیرپوشش بنیاد شهید انقلاب اسلامی دارد.

وی با یادآوری شهادت سه نفر از کارکنان نیروی انتظامی استان در تابستان امسال و اینکه پنج نفر از والدین شهیدان کهگیلویه و بویراحمد یک ماه پیش تاکنون دار فانی را وداع گفته اند و مهاجرت خانواده شاهد و ایثارگر به داخل یا خارج استان تاکید کرد: آمار خانواده ایثارگری همواره دستخوش تغییر است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اعزام ۳۵ هزار رزمنده استان به جبهه های جنگ در دهه شصت گفت که استان به علت نرخ بالای مشارکت در دوران دفاع مقدس دارای یکی از بالاترین جامعه ایثارگری در سطح کشور براساس جمعیت است.

نیازهای دیگر

هرچند در دولت سیزدهم روند خدمت رسانی به خانواده های شاهد و ایثارگر کهگیلویه و بویراحمد بهبود یافته اما این قشر افتخار آفرین نیازهای دیگری دارند که مناعت طبعشان اجازه مطرح کردن را نمی دهد بنابراین نیاز است روند افزایش کیفیت خدمات به آنان ادامه یابد.

با توجه به ابنکه استان های مختلف کشور شرایط متفاونی از نظر توسعه اقتصادی دارند محرومیت های استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد در تخصیص اعتبار برای جامعه ایثارگران در نظر گرفته شود.

افزایش کیفیت اردوهای تفریحی از دیگر نیازهایی است که به امیدبخشی،همدلی و نشاط جامعه ایثارگری کمک می کند.

آن طور که مسوولان بنیاد شهید کهگیلویه و بویراحمد می گویند از ابتدای سال ۱۴۰۱تاکنون یکهزار و ۶۰۰ فقره وام مسکن به ایثارگران این استان اعطاء شده اما تعیین تکلیف زمین های واگذار شده برخی از آنان پس از چند سال موضوع دیگری است که ضرورت دارد برای آن چاره اندیشی شود.

طی یکسال پیش تاکنون ۵۰۰ نفر از بازنشستگان ایثارگر کهگیلویه و بویراحمدی از وام های بانکی ضروری بهره مند شده اند که به نظر می رسد پرداخت چنین تسهیلاتی برای افراد بیشتری در این جامعه ضرورت دارد.