نوشهر- ایرنا- سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران، گفت: طرح زنجیره حمل و نقل برای افزایش ظرفیت تجارت مازندران در حال تدوین است.

احمد توکلی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای توسعه حمل و نقل استان به ناوگان باری به روز و مناسب نیاز است که باید برای تهیه زیر ساخت آن برنامه مدون داشت.

وی اظهارداشت: مازندران به دلیل قرار گرفتن در جنوب دریای خزر به عنوان دروازه شمالی به سمت جنوبی کشور محسوب می‌شود و به دلیل برخورداری از سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر و دسترسی نزدیک به تهران پایتخت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی از تدوین طرح زنجیره حمل و نقل مازندران توسط حوزه معاونت عمرانی استانداری خبر داد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص استان مازندران و قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب که می‌تواند ‌کشورهای CIS را به جنوب کشور و خاور دور نزدیک کند، این طرح در حال تدوین است تا از ظرفیت ریلی، دریایی، زمینی و هوایی برای افزایش صادرات و مثبت کردن تراز تجاری استان استفاده شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران، استفاده از زنجیره کامل حمل و نقل به ویژه ریلی و دریایی برای بنادر را مهم برشمرد و یادآورشد: راه اندازی مجدد سوآپ نفتی کشورهای حاشیه دریای خزر از مازندران نمونه بارز در داشتن برگ برنده در معادلات سیاسی است که به عنوان حتی پدافند عاملی از آن برای ایران می‌توان نام برد.

توکلی با اشاره به اینکه توسعه بنادر مازندران موجب قوی تر عمل کردن در بخش صادرات و واردات کالا می‌شود، تصریح کرد: پس از ابلاغ مناطق آزاد ۳ گانه مازندران باید به راه اندازی شهرک‌های صنعتی و تولیدی صادرات محور در این مناطق اقدام کرد.

وی افزایش صادرات مازندران از ۳۵۰ میلیون به حدود ۹۰۰ میلیون دلار در دولت سیزدهم را نوید بخش رونق اقتصادی استان دانست و خاطرنشان کرد: کشوری همانند هلند که امروزه ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات کشاورزی دارد، برتری ویژه اقلیمی و پهنه ای خاصی در قیاس با استانهایی همانند مازندران و گیلان ندارد و در حال برنامه ریزی جهت حرکت به این سمت هستیم و در گام نخست با اجرای طرح توانمندسازی ۵۰۰ روستای استان شاهد تحول تولید و صادرات خواهیم بود.