اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: سال گذشته با اجرای طرح عدالت مالیاتی، مالیات ۶۰ هزار مودی مالیاتی در این استان صفر شد و هیچ مبلغی از این اصناف به عنوان مالیات دریافت نشد.

داریوش سرخانی مقدم روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه با تحقق عدالت مالیاتی در جامعه رسیدن به عدالت اجتماعی آسان‌تر شده و شکاف اجتماعی کاهش می‌یابد، افزود: نظام مالیاتی علاوه بر تامین درآمدهای دولت باید بر اساس اصل عدالت نیز عمل کند و نباید هیچگونه اجحافی نسبت به مودیان صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی دنبال افزایش درآمد به هر نحوی نیست، اظهار کرد: فعالان اقتصادی باید متناسب با درآمد حقیقی خود طبق قانون مالیات پرداخت کنند تا عدالت مالیاتی در جامعه محقق شود.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان امور مالیاتی در شرایط فعلی فشار به مردم عادی نیست بلکه شناسایی و اخذ مالیات از افرادی است که فرار مالیاتی دارند و مالیات و حق دولت را پرداخت نمی‌کنند، اضافه کرد: در همین راستا پارسال از ۹۸ هزار و ۸۰۰ اظهارنامه دریافتی مالیات ۶۰ هزار مودی در استان صفر شد.

امسال ۱۱ هزار میلیارد ریال مالیات در اردبیل وصول شد

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: در پنج ماه سال جاری در مجموع ۱۱ هزار میلیارد ریال مالیات در این استان وصول شد.

سرخانی مقدم اظهار کرد: سهم استان اردبیل امسال از درآمدهای مالیاتی ۲۴ هزار میلیارد ریال تعیین شده و امیدواریم با همکاری فعالان اقتصادی استان این امر تحقق یابد.

وی بیان کرد: ۶۰ درصد مالیات در استان اردبیل به روش مستقیم و ۴۰ درصد نیز به روش غیرمستقیم وصول می‌شود.

وی با تاکید بر این نکته که پایه‌های مالیاتی صرفا مشاغل نیست، اضافه کرد: درآمدهای مالیاتی از طرق مختلف از جمله از اشخاص حقیقی و حقوقی، ارثیه، مالیات ارزش افزوده و مصرف و شماره‌گذاری خودرو وصول می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل ادامه داد: از کل مالیات های وصولی استان ۱۳ درصد مربوط به مشاغل، ۲۰ درصد مالیات بر درآمد حقوق بخش خصوصی و عمومی، ۲۰ درصد مالیات بر در آمد اشخاص حقیقی، ۴۱ درصد مالیات بر ارزش افزوده و ۶ درصد نیز از سایر موارد تامین می‌شود.

بیش از ۷۵ هزار دستگاه کارتخوان در استان اردبیل فعال است

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل با بیان اینکه در ۲ سال اخیر بیش از ۴۵ هزار مویدی مالیاتی جدید در استان شناسایی شده است، گفت: بیش از ۷۵ هزار دستگاه کارتخوان (پوز) در استان فعال است.

سرخانی مقدم افزود: در راستای تحقق عدالت مالیاتی و ساماندهی دستگاه‌های پوز، برای هر دستگاه پوز یک پرونده مالیاتی جدید باز شده و با تشدید نظارت‌ها دستگاه‌های پوز بی‌هویت و فاقد پرونده مالیاتی غیرفعال شده است.

وی اظهار کرد: امروز سیاست سازمان امور مالیاتی برای کم کردن شکاف مالیاتی این است که مالیات از فعالان اقتصادی بر اساس اطلاعات و داده‌های دقیق که از طریق تراکنش حساب‌های بانکی ، دستگاه‌های کارتخوان و اطلاعات حساب‌های بانکی دریافت می‌شود، اخذ شود.

وی با اشاره به تحولات ۲ سال اخیر در نظام مالیاتی بیان کرد: پایدارترین و سالم‌ترین درآمد مالیات است و در یکی ۲ سال اخیر شفافیت در امور مالیاتی افزایش یافته به‌ویژه در مقوله‌هایی همچون ارزش افزوده، گردش دستگاه‌های کارتخوان و گردش بانکی روند اقدامات بهبود یافته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل اضافه کرد: استفاده از حساب اجاره‌ای و قرار دادن کارتخوان خود در اختیار دیگران تخلف و جرم محسوب می‌شود و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

سرخانی مقدم ادامه داد: فعالان اقتصادی و اصناف باید حساب‌های مربوط به پرونده تجاری و مالیاتی خود را از حساب‌های عادی و شخصی خود جدا کنند تا مشمول دریافت مالیات نشوند.

یک‌هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال در بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان اردبیل توزیع شد

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل گفت: در چهار ماه سال جاری از محل درآمدهای مالیاتی یک‌هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال در بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های این استان توزیع شده است.

سرخانی مقدم افزود: با افزایش درآمد مالیاتی استان مبالغ توزیعی در بین دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ مجموعا یک‌هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال و پارسال نیز ۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال در بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان توزیع شد، اظهار کرد: در چهار ماه امسال یک‌هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال در بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان توزیع شده و امیدواریم تا پایان سال این رقم افزایش محسوسی داشته باشد.

وی بیان کرد: تصور اینکه مالیات پرداخت شده در جای دیگری هزینه و خرج می‌شود، درست نیست چرا که مالیات وصولی استان به خزانه دولت واریز می‌شود و پس از آن به خود استان برگشته و در توسعه، پیشرفت، عمران و آبادانی هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا امروز کمتر برای مردم توضیح داده شده که این مالیات‌ها و پول‌هایی که گرفته می‌شود، کجا خرج می‌شود، اضافه کرد: باید این موضوع از طریق فرهنگ‌سازی برای مردم شفاف بیان شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اردبیل ادامه داد: در ۲ سال اخیر اقدامات خوبی برای کم کردن شکاف مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی در استان انجام و تلاش شده دریافت مالیات از فعالان اقتصادی بر اساس اطلاعات و داده‌های دقیق باشد تا در حق کسی احجاف نشود.

سرخانی مقدم گفت: برای تحقق عدالت مالیاتی در جامعه سازمان امور مالیاتی امروز روش‌های سنتی را کنار گذشته و با الکترونیکی و دیجیتالی کردن سیستم اقدام به شناخت پایانه‌های جدید مالیاتی کرده است.

وی افزود: اداره کل امور مالیاتی استان جواب بیشتر استعلامات و گواهی‌های لازم دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان را به‌صورت الکترونیکی و برخط صادر می‌کند که این اقدام موجب راحتی، آسایش و تکریم ارباب رجوع ، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت‌مندی مردم شده است.