سیدرضا صدرالحسینی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص دستاوردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در دو سال گذشته و تمجید رهبر معظم انقلاب از عملکرد وزارت امور خارجه و دولت سیزدهم، اظهارداشت: بررسی عملکرد هر یک از دستگاهها در طول یکسال کار بسیار پسندیدهای است و دستگاه سیاست خارجی هم از این موضوع مستثنی نیست و نمیتوان به دستاوردها و موفقیتهای بسیار بزرگی که دستگاه سیاست خارجی در دو سال گذشته کشور را از آنها مزین کرده است چشمپوشی کنیم.
وی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم اختلافات قابل توجهی را با برخی از کشورهای همسایه همچنین کمترین ارتباط را با کشورهای آفریقایی و آسیایی و آمریکای لاتین داشتیم و البته تلاش دولت قبل برای رسیدن به روابط سازنده با اروپاییها به نتیجه نرسیده بود.
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: بنابراین بخش قابل توجهی از تلاشهای تلاشگران دستگاه سیاست خارجی در حوزه رفع ابهامات و اشکالاتی بود که به دلیل عدم ارتباط منسجم و سازنده میان جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها به وجود آمده بود.
صدرالحسینی عنوان کرد: بعد از شرایط بسیار سختی که دستگاه سیاست خارجی در اغتشاشات گذشته و همراهی بخش قابل توجهی از کشورهای اروپایی تحت نظارت و کنترل سرویسهای اطلاعاتی برای سفارتخانههای ما ایجاد کرده بودند، موج عظیم امپراتوری رسانه نیز به کمک آنها آمده بود تا شاید بتواند از فشار به دستگاه سیاست خارجی و فشار در داخل در حوزه مسائل امنیتی و اقتصادی فضای نابسامانی را برای ملت ایران ترسیم کند.
وی ادامه داد: لذا دستگاه سیاست خارجی با دشواری قابل توجهی توانست بخشهایی از این فشار را کاهش دهد و با افزایش ارتباط با سایر کشورهای حوزه آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقا فشارهای دولتهای اروپایی را پوشش دهد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: البته در همان ایام هم تلاش قابل توجهی توسط دستگاه سیاست خارجی انجام شد تا با ارتباطات تلفنی و یا رفت و آمد از جانب مقامات ایران این تصویرسازی غلط را که توسط روایتگران استعمارگر در حال گسترش بود که جمهوری اسلامی در حال انزوا است را بشکند و تا حدود قابل توجهی این موفقیت به دست آمد.
صدرالحسینی ادامه داد: با ورود به سال جدید در سال ۱۴۰۲ شرایط گذشته کاملاً تغییر کرد و در واقع بخشی از تلاشهای سال گذشته در حوزه توافقنامهها و تفاهمنامهها به ثمر رسید که البته در این ارتباط هنوز راه درازی در مقابل دستگاه سیاست خارجی وجود دارد.
وی گفت: باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که برای رسیدن به موفقیتهای بیشتر و عمیقتر نیاز به آسیبشناسی هم هست بنابراین دستگاه سیاست خارجی باید ضمن تلاشی که در راستای نقشه راه دولت سیزدهم برای ایجاد روابط متوازن با همه کشورهای پنج قاره انجام میدهد به طور مستمر موضوعی به نام آسیبشناسی را نیز در دستور کار خود قرار دهد.
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این استمرار باید با این سوال آغاز شود که چگونه میتوان بهتر و سریعتر به اهداف رسید و چگونه میتوان هزینههای سیاست خارجی جمهوری اسلامی را در راستای رسیدن به عزت، حکمت و مصلحت کوتاهتر کرد.
صدرالحسینی بیان داشت: بنابراین ایجاد رابطه دستگاه سیاست خارجه با همه کسانی که در این حوزه در حال پژوهش هستند و تجربیاتی در این ارتباط دارند بسیار مهم است و البته بهرهمندی از مشاوره وزرای خارجه قبلی که در طول مدیریت وزیر امور خارجه به وجود آمده بسیار کارساز خواهد بود و البته این موضوع باید در سطوح دیگر هم ادامه پیدا کند.
وی افزود: نکته بعدی در ارتباط با دستگاه سیاست خارجی به ویژه بخش دیپلماسی عمومی با اصحاب رسانه است که در این حوزه قلم میزنند و سخن میگویند. البته این حوزه نباید فقط در داخل کشور معطوف شود بلکه باید در حوزههای خارجی و روابط بینالملل با رسانهها، اصحاب سخن و رسانه نیز این ارتباط وجود داشته باشد.
این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: این نکات ما را به این نتیجه می رساند که دستگاه سیاست خارجی تحولگرا است و این موضوعی است که رئیس جمهور از همه دستگاههای دولتی درخواست کردهاند.
صدرالحسینی گفت: بنابراین تحولگرایی از نکات اساسی است که دستگاه سیاست خارجی باید توجه ویژه به آن داشته باشد. تحول گرایی یعنی استفاده از تجربیات همه کسانی که نقشه راه دولت سیزدهم را متوجه هستند و به آن اعتقاد دارند و میتوانند وزارت خارجه را در این ارتباط کمک کنند.
وی عنوان کرد: نکته دیگری که به نظر میرسد باید به آن توجه کرد تغییراتی است که باید در حوزه سفرا انجام شود به دلیل اینکه تعدادی از سفرا در حال حاضر در حوزه ماموریت خود در دو سال گذشته تحولی که در نقشه راه وزارت امور خارجه و دولت مورد انتظار بوده را محقق نکردهاند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: این نکته همواره مورد تاکید رئیس جمهور هم قرار دارد که هر کدام از عناصر دولتی که نمیتوانند تحولگرا باشند و خود را با نقشه راه دولت سیزدهم همراه کنند باید تغییر کرده و به نظر میرسد در برخی از حوزههای جغرافیایی ضرورت این بازنگری در مامورانی که به عنوان سفیر جمهوری اسلامی هستند نیز باید انجام شود.
وی گفت: لذا این موضوع هم به عنوان یکی از موضوعاتی است که به نظر میرسد در همان قالب آسیب شناسی باید به آن توجه کرد.
صدرالحسینی بیان کرد: شاید یکی از موفقترین وزارتخانههای دولت سیزدهم وزارت امور خارجه باشد و این هم به دلیل ضرورتهایی است که در یک دهه قبل از دولت سیزدهم کشور با آن مواجه بود.
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که یکی دیگر از اقدامات اساسی وزارت امور خارجه موضوع سیاستگذاری در سیاست خارجی است که یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب در دیدارشان با سفرای کشورمان است.
وی اضافه کرد: رهبری از آنها انتظار داشتند که هرچه سریعتر سیاست خارجی جمهوری اسلامی به شکل اغنایی در داخل و برای مخاطبین خارج روشن شود و اینکه تحولات پیش رو در هندسه قدرت و نظام بینالملل به شکلی است که توقفی نخواهد کرد.
این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین بازیگرانی میتوانند نقش اساسی را در تحولات سیاست خارجی داشته باشند که با استفاده از علم و تجربه همه کسانی که در حوزه روابط بینالملل تجربیاتی دارند و عالم این علم هستند به کمک نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی و نقشه راه دولت سیزدهم بتوانند با سرعت و اقتدار به نقاط مورد توجه جمهوری اسلامی نایل آیند.