به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، فرهاد دوائی روز سه شنبه در نشست کمیسیون گردشگری اتاق مشهد افزود: اگر قانون اجرا شود، بسیاری از مسائل و مشکلات صنعت هوایی کشور حل شده و خدمات بهتری به مسافران ارائه میگردد. امیدواریم این موضوع در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده و راه حلی برای آن اندیشیده شود.
وی بیان کرد: در حالیکه در مشهد سایتها و «پلتفرمهای» خرید آنلاین و آژانسهای مسافرتی با کیفیتی وجود دارند که میتوانند فروش بلیت را انجام دهند، بدون هیچگونه نظرخواهی، پروازهای اربعین را به سه پلتفرم خاص اختصاص دادهاند. این موضوعی شبهه برانگیز است و چرایی آن نیازمند بررسی و پیگیری است.
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی خراسان رضوی با اشاره به وجود حدود ۶۰۰ آژانس مسافرتی در سطح استان افزود: هیچگونه سهمیه بلیتی برای پروازهای زیارت اربعین در اختیارشان قرار نگرفته است، متاسفانه هیچگونه نظارتی بر روی این مسائل نیست و مسائل براساس دستورات و بخشنامههایی که از سوی تهران صادر میشود، پیش میرود.
دوایی اظهار داشت: بر اساس برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به آزادسازی کامل نرخ پروازهای هوایی و واقعی نمودن نرخ پروازها و خدمات ارائه شده در صنعت هوایی شده است؛ اما متاسفانه این موضوع محقق نشده و حتی با تصمیمی ناگهانی، پروازهای چارتری را قطع میکنند. موضوعی که موجب شده در حال حاضر بسیاری از هتلهای کیش و مشهد بدون مسافر باقی بمانند.
ناترازی عرضه و تقاضا، چالش اصلی صنعت هوایی
مدیر کل ایران ایرتور نیز در این نشست عدم انطباق عرضه و تقاضا را چالش اصلی صنعت هوایی کشور برشمرد و گفت: در این حوزه تقاضا زیاد و عرضه کم است، در حال حاضر با کمبود هواپیما و تجهیزات و امکانات فرودگاهی مواجه هستیم و چالش اصلی ما کمبود هواپیما است، در حالی که یک شرکت هواپیمایی کشور ترکیه به تنهایی ۴۰۰ هواپیما دارد، تمامی شرکتهای هواپیمایی ما روی هم رفته، ۲۰۰ هواپیما دارند.
حسین ترابیان بیان کرد: با وجود این مشکلات و بضائت کم، تمامی تلاشها انجام گرفته است تا روند حملونقل بار و مسافر هوایی در کشور به خوبی مدیریت و کنترل شود.
علی شکیبا، معاون رییس ایستگاه کیش ایر نیز در این نشست، از قیمتگذاری دستوری نرخ بلیت هواپیما، نبود نظارت بر بازار فروش بلیت، ایجاد بازار سیاه و کمبود زیرساختهای فرودگاهی به عنوان مشکلات و مسائل عمده این حوزه یاد کرد و خواهان توجه بیشتر برای حل این مسائل شد.
رییس اداره بازرگانی اداره کل فرودگاههای خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به پروژه های انجام شده در راستای بهبود زیرساختهای فرودگاه مشهد گفت: اقدامات بسیار مناسبی در فرودگاه مشهد انجام شده و در حال حاضر این فرودگاه یکی از بهترینهای کشور محسوب میشود.
مصطفی گلمکانی اظهار داشت: در پنج سال اخیر در پی اخذ گواهینامه بینالمللی فرودگاهی هستیم که استانداردهای بسیار سختگیرانهای دارد و طی این مدت توانستهایم مشکلات را از ۱۱۴ مورد به ۲۴ مورد کاهش دهیم و امیدواریم بتوانیم طی یکسال آینده این گواهینامه را دریافت نماییم.
وی اظهار داشت: فرودگاه سبزوار نیز به عنوان زیرمجموعه فرودگاه مشهد فعال است و آماده برای فرودهای اضطراری و جایگزین است و ایرلاینها میتوانند از ظرفیت آن استفاده کنند. همچنین، امکان استفاده از ظرفیتهای این فرودگاه برای زائران اربعین وجود دارد.
حسین نمایی، قائم مقام شرکت هواپیمایی آتی نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه آژانسهای مسافرتی در حال خروج از چرخه فروش بلیتهای هوایی هستند، از ایجاد ممنوعیت برای پروازهای چارتری، کمبود هواپیما، قوانین متفاوت ایرلاینها برای استرداد بلیت انتقاد کرد و خواهان واگذاری ویزای گردشگران به آژانسهای مسافرتی شد.
تعیین سقف برای مصرف انرژی هتلها غیرقانونی است
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: بر خلاف قانون، برای میزان مصرف انرژی هتلها سقف تعیین شده است و بر اساس تعداد ستاره هتل و درجه آن، قیمتهای مختلف بابت انرژی دریافت می شود.
سید جواد موسوی در این جلسه بر توجه بیشتر به مسائل و مشکلات مشهد در دهه پایانی صفر تاکید کرد و افزود: در حالی که برای برگزاری مراسم اربعین همه سازمانها و نهادها همکاری میکنند؛ اما به منظور برگزاری مراسم دهه پایانی ماه صفر کسی ما را یاری نمیکند.
وی با اشاره به ضعف موجود در زیرساختهای حملونقلی استان خراسان رضوی اظهار داشت: لازم است سرمایهگذارانی به این حوزه ورود کرده و به نوسازی ناوگان حملونقل مسافر استان بپردازند، باید از هماکنون به فکر دهه پایانی ماه صفر باشیم؛ مسئله بازگشت مسافران بایستی به درستی مدیریت شود؛ در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: سرمایهگذاریهای متعددی در دهههای اخیر در حوزه زیرساختهای اقامتی، تفریحی و رفاهی مشهد و استان انجام گرفته اما ظرفیتهای موجود در بحث حمل و نقل نتوانسته در سالهای اخیر پا به پای نیاز این حوزه و ظرفیتهای موجود در بخش گردشگری استان ارتقا پیدا کند و عمده مشکلات امروز ما نیز متوجه همین حوزه است.
محمدرضا توکلی زاده اظهار داشت: ساماندهی زیرساختهای سفر به ارتقای اقتصاد گردشگری خراسان رضوی میانجامد اما مشکل شاخصی که در حوزه جابهجایی مسافر وجود دارد، محدودیت امکانات موجود در قیاس با میزان تقاضا، قیمتگذاری دستوری، تحلیل رفتن ناوگان حمل و نقل مسافر بویژه در بخش هوایی به دلیل چالش تحریمها است، تبعات این بحث بیشتر در ایام پیک نظیر تابستان، بعضی مناسبتهای مذهبی و نوروز بروز میکند.
وی تاکید کرد: با توجه به آمارهایی که از استقبال گردشگران داخلی و خارجی استان خراسان رضوی و زائران مشهدالرضا عنوان میشود، نمیتوان نسبت به این موضوع منفعل عمل کرد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بخش خصوصی فعال در این حوزه را نیز گرفتار عوارض ناشی از قیمتگذاریهای دستوری دانست و گفت: به موازات رشد هزینهها، بهای خدمات حمل مسافر در بعضی بخشها افزایش نیافته و شرکتهایی که در این حوزه فعال بودهاند، نتوانستهاند برای توسعه یا نوسازی، تامین مالی انجام دهند، راهکار موجود نیز با برداشتن محدودیت قیمتگذاری و تابعیت آن از سطح تقاضای بازار یا اعمال حمایتهای جدیتر دولت از فعالان این حوزه برای جبران هزینههای مازاد و اثرات تورمی است.
وی با اشاره به کم شدن تعداد پروازها در مسیر مشهد و بروز چالش در این بخش بیان کرد: با وجود حجم بالای تقاضا، چرا تعداد پروازها در این مسیر ساماندهی نمیشود، دستگاههای نظارتی باید در این بخش ورود جدی داشته و بر مناسبسازی شرایط تاکید کنند، چون رویه موجود به اقتصاد شهر مشهد، لطمه وارد میکند.
توکلی زاده گفت: به طور قطع نوسازی ناوگان هواپیمایی نیز یک ضرورت جدی به شمار می رود که نهادهای ملی باید برای آن رایزنیهای لازم را به عمل آورند، چون بحث امنیت هموطنان مطرح است و نمیتوان بر این مسائل چشم پوشید.
نبود آمار دقیق از چالشهای مهم صنعت گردشگری است
رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از مسائلی که حوزه گردشگری کشور با آن رو به رو است، چالشهای شبکه حملونقل در ایام اوج سفر بهویژه در نوروز و مراسمات مذهبی است که باید مورد توجه قرار گرفته و راهکارهایی جهت رفع آنها ارائه شود.
مژگان ثابت تیموری افزود: فقدان آمار صحیح و متقن را یکی از مسائلی دانست که خدماتدهی مناسب به مسافران و گردشگران را با مشکل مواجه کرده است، اکنون زیرساختهای اقامتی خوبی در مشهد وجود دارد؛ اما در بخش حملونقل با چالش مواجهایم.
وی با اشاره به موضوع اقامت زائران خارجی اربعین که از مسیر ایران به عراق حرکت میکنند، گفت: باید با برنامه ریزی لازم در این زمینه، از بروز چالشها جلوگیری کرد و فرصتهای لازم را تقویت نمود و در راستای توسعه صنعت گردشگری در مشهد و خراسان رضوی گام برداشت.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سرمایهگذاری بسیار سنگین و با ارزشی در حوزه گردشگری در استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد صورت گرفته و از این رو لازم است برنامهریزیهای لازم در راستای استفاده از تمام ظرفیتهای این حوزه چه مسافران داخلی و چه گردشگران خارجی به طور صحیح و مناسبی انجام شود.
محمد حسین روشنک با اشاره به لزوم مدیریت مسافران و گردشگران خارجی توسط آژانسهای مسافرتی، یادآور شد: بسیاری از هتلهای مشهد، پذیرای زائران و گردشگرانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند و ضروری است سازماندهی آنان را آژانسهای دارای هویت عهدهدار شوند تا به خوبی و به شکلی مطلوب از گردشگران خارجی میزبانی گردد؛ اما متاسفانه در بعضی موارد، عدم همکاری و رقابتهای مخرب موجب شده است، توفیق لازم در این خصوص حاصل نشود.
انتقاد از قیمتهای تکلیفی در حمل ریلی
مدیر حمل و نقل ریلی رجا نیز در این نشست با بیان اینکه فضایی که در صنعت هوایی حاکم است در صنعت ریلی کشور نیز وجود دارد، گفت: قیمت تکلیفی برای سفرهای ریلی منطقی نیست. برای نمونه، قیمت بلیت قطار مشهد- سرخس سال گذشته ۸۰ هزار ریال بوده که امسال به ۱۰۵ هزار ریال رسیده، این در حالی است که قیمت واگنی که با آن مسافران جابهجا میشوند، هشت میلیون یورو است و این شرایط توجیه اقتصادی ندارد.
علیرضا هاشمی اظهار داشت: قیمت این قطار بهگونهای است که اکوسیستم اقتصادی منطقه را به هم ریخته و موجب شده است حملونقل جادهای تحت تاثیر قرار بگیرد و بسیاری از کسبوکارهای مرتبط با آن در مسیر جاده ای، فاقد صرفه اقتصادی باشند.
رییس هیات مدیره کانون حمل و نقل مسافری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هزینه تمام شده در این بخش بهگونهای است که سرمایهگذار از این حوزه فراری شده است، در سال ۱۴۰۰، ناوگان اتوبوسرانی بین شهری استان با هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت میکرد که در حال حاضر این تعداد به ۸۰۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است.
حسام آسیابان افزود: عمر متوسط ناوگان ۱۳ سال است و عملا ناوگان بخش حملونقل جادهای ما در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
وی با انتقاد از قیمتگذاری دستوری حملونقل جادهای بیان کرد: قیمت بلیت یک میلیون و ۸۹۰ هزار ریالی مسیر مشهد- تهران فاقد صرفه اقتصادی است و این وضعیت باعث ایجاد بازار غیررسمی میشود.