مسکو- ایرنا- چراغ سبز گروه اقتصادهای نوظهور جهان (بریکس) به پیوستن ایران و پنج کشور دیگر به این گروه همکاری شاخص در جهان غیرغربی همچنان در کانون توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران کشورهای مختلف است.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا،‌ صاحب‌نظرانی از روسیه،‌ برزیل،‌ هند و چین در نشستی حضوری و آنلاین به میزبانی مسکو به بررسی نتایج پانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس و چشم انداز فعالیت این گروه پرداختند.

در این نشست که به ابتکار خبرگزاری اسپوتنیک در مرکز رسانه‌ای بین‌المللی روسیه امروز (Rossiya Segodnya) برگزار شد،‌ مدیر علمی موسسه آمریکای لاتین آکادمی علوم روسیه در سخنانی از پیوستن ایران و عربستان به گروه بریکس، فرصت ممتاز برای این گروه همکاری یاد کرد.
ولادیمیر دیویدوف Vladimir Davydov افزود:‌ اجلاس پانزدهم سران بریکس، یک پیشرفت و گام رو به جلو در تاریخ این گروه همکاری بود.
رئیس هیأت رئیسه شورای علمی کمیته ملی تحقیقات بریکس روسیه گفت:‌ در سالیان اخیر، دوره‌هایی با فعالیت اندک و محدود بریکس در عرصه بین المللی و مناسبات دوجانبه همراه بود اما در دوره کنونی،‌ شاهد گرایش بیشتر کشورهای عضو به حرکت جمعی و مشترک هستیم.
دیویدوف با اشاره به مصوبه نشست سران بریکس برای عضویت 6 کشور جدید در این گروه گفت: حوزه تمدنی این گروه به شکل قابل توجهی در حال افزایش است و پیوستن جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به عنوان کشورهای مسلمان و دربرگیرنده شیعیان و اهل تسنن، فرصت ممتازی را برای بریکس ایجاد می‌کند.
این صاحب نظر روس در ادامه گفت: نباید از تنوع روزافزون گروه بریکس ترس و واهمه ای داشت، چرا که در مسیر دستیابی به اهداف گروه و ساختن جهان چندقطبی،‌این امر طبیعی است.

بریکس به دنبال تغییر نظم بین المللی و اقتصادی شکل گرفته پس از جنگ جهانی دوم
کارلوس فردریکو کوئلهو Carlos Frederico Coelho پژوهشگر ارشد مرکز سیاست های بریکس برزیل نیز در ارتباط ویدیوکنفرانس از ریودوژانیرو به طرح دیدگاه‌های خود در این نشست پرداخت.
این صاحب نظر برزیلی با اشاره به شاخص‌های قدرت اقتصادی و سیاسی گروه بریکس در جهان معاصر افزود:‌ کشورهای بریکس دائماً بر این ایده تأکید کرده اند که می خواهند نظم بین المللی و نظام اقتصادی شکل گرفته پس از جنگ جهانی دوم را متعادل کنند که دستیابی به این هدف در سالیان زیادی به طول خواهد انجامید.
کوئیلو گفت: تحقق این هدف به اراده سیاسی بزرگی نیاز دارد و البته امروز می‌دانیم که این اراده سیاسی وجود دارد و کشورهای بریکس می‌خواهند دنیای چندقطبی را بسازند.

ارز بریکس، گزینه قابل بحث در اجلاس آتی سران در کازان
مدیر انستیتوی اقتصاد آکادمی علوم روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در این نشست گفت:‌ به نظر می‌رسد چشم انداز بریکس در مسیر دلارزدایی در اجلاس آتی سران این گروه در کازان روسیه در سال 2024 به خوبی ترسیم شود و ارز واحد بریکس به موضوع اصلی نشست تبدیل شود.
میخائیل گولوونین Mikhail Golovnin افزود: تا آن زمان، کشورهای عضو بریکس باید گام‌های بلندتری را در مسیر استفاده از ارزهای ملی و حذف دلار از مبادلات تجاری دوجانبه بردارند و همچنین از فناوری‌های دیجیتال برای پرداخت بین کشورهای عضو استفاده کنند.
این عضو کمیته ملی تحقیقات بریکس روسیه در بخش دیگری از این نشست، با تأکید بر اهمیت توسعه فرآیندهای دیجیتالی‌سازی مبادلات مالی در کشورهای عضو بریکس اظهار داشت: این کشورها باید طرح‌های ارز دیجیتال چندجانبه (موسوم به Multi-CBDC) را در مسیر دستیابی به ارز بالقوه بریکس دنبال کنند.
گولوونین خاطرنشان کرد: موضوع اصلی گروه بریکس امروز پول واحد نیست، بلکه سازمان‌دهی پرداخت‌ها و تسویه‌ها با دور زدن سازوکارهای انحصاری است که توسط کشورهای غربی کنترل می‌شود.

سیستم پرداخت مالی مشترک،‌ زمینه ساز اتحاد بیشتر در بریکس
مدیر مؤسسه بریکس هند نیز در ارتباط زنده از دهلی نو در این نشست رسانه ای گفت: گروه بریکس با اعضای جدید، سابقه مناسبات تمدنی و فرهنگی قوی دارد و همه این کشورها با رویکرد برتری جویی و نظامی گری در جهان معاصر مخالف هستند.
بینود سینگ آجاتشاترو Binod Singh Ajatshatru افزود: زمان پرداخت بریکس بر اساس ارزهای ملی خود فرا رسیده است، ما باید چنین سیستم یکپارچه ای را ایجاد کنیم که در چارچوب بریکس عمل کند و کشورهای عضو را بیش از پیش متحد کند.
این صاحب نظر هندی گفت: اعضای بریکس باید برای این واقعیت آماده باشند که ساختارهای غربی برای ایجاد خلل در ابتکارات بریکس تلاش خواهند کرد.

بریکس،‌ صدای مردم جنوب جهان می‌شود
دانشیار دانشکده سیاست و روابط بین‌الملل و معاون مرکز مطالعات روسیه در دانشگاه چین شرقی نیز در این نشست تاکید کرد که بریکس مرحله بسیار مهمی از توسعه را پشت سر می‌گذارد و تبدیل به یک سازمان بین‌المللی مهم و صدای مردم به مثابه "جنوب جمعی" می‌شود.
ژانگ شین Zhang Xin اظهار داشت:‌ ظرفیت‌های گروه بریکس با برخی سازمان های بین المللی بسیار متفاوت است. بریکس مجموعه ای از کشورهایی است که با یک بافت فرهنگی یا مذهبی مشترک متحد نشده اند. این سازمان هم مزایا و هم معایبی دارد، اما سازمانی بسیار منعطف است و دستور کار متنوع خود را دارد.

به گزارش ایرنا، بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه یافت.
در این نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.
طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.