صاحب‌نظر روس: صلابت و دیپلماسی را می‌توان از ایرانی‌ها یاد گرفت

مسکو- ایرنا- رئیس شورای علمی کمیته ملی تحقیقات بریکس روسیه، عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس را زمینه‌ساز دستیابی گروه اقتصادهای نوظهور جهان به نتایج و دستاوردهای بیشتر دانست و گفت:‌ صلابت و دیپلماسی را از ایرانی‌ها می‌توان یاد گرفت.

ولادیمیر دیویدوف Vladimir Davydovدر گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود:‌ ایران می‌تواند درسهای زیادی را به ما یاد دهد،‌ چرا که طی سالها با مشکلات زیادی مقابله کرده است.
مدیر علمی موسسه آمریکای لاتین آکادمی علوم روسیه خاطرنشان کرد:‌ ایران توانست بر هژمونی و برتری جویی که کشورهای غربی دنبال می‌کردند، غلبه کند و مهارت دیپلماسی خود را نشان بدهد، این آنچیزی است که ما می‌توانیم از ایرانی‌ها یاد بگیریم: صلابت و دیپلماسی.
این صاحب نظر روس با ابراز خوشحالی از عضویت ایران در گروه بریکس گفت:‌مطمئنا نتایج کار گروه بریکس با حضور ایران با رهاوردهای بیشتری همراه خواهد بود.
این مصاحبه در حاشیه نشستی به میزبانی خبرگزاری اسپوتنیک انجام شد. رئیس شورای علمی کمیته ملی تحقیقات بریکس روسیه پیش از این در سخنانی،‌ پانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس را یک پیشرفت و گام رو به جلو در تاریخ این گروه عنوان و از پیوستن ایران و عربستان به این گروه به عنوان فرصت ممتاز برای این گروه همکاری یاد کرده بود.
به گزارش ایرنا، بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب پانزدهمین نشست سران گروه بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه یافت.
در این نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی موافقت کردند.
طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha