به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم با بیان اینکه پیاده روی اربعین یک رویداد رسانه ای بـزرگ در سطح بین المللی است و برهمین اساس رسانه ملی با برنامه ریزی از پیش تعیین شده با سناریوهایی مشخص از ابتدای ماه صفر پوشش رسانه ای اربعین را به صورت میدانی آغاز کرده است گفت: برنامه های محتوایی به دلیل اهمیت دربرگیری و تاثیرگذاری در مخاطب، در نتیجه جلسات مستمر در طول سال در معاونت های مختلف رسانه ملی طراحی و عملیاتی شده است.
وی افزود: به طور مشخص در معاونت سیمای رسانه ملی برنامه های محتوایی شاخصی مانند کوی محبت ، در مسیر حسین ، طریق ، لشگر حسینی ، درآستان خورشید، موکب کلمات، تکیه ، نشان ارادت ، ضیافت دوست و فصل باران و در رادیو هم برنامه هایی مانند به عشق حسین، از برکت حسین ، حسینیه ایران ، به افق نور ، مسیرعاشقی ، عشق یعنی به تو رسیدن ، با کاروان اربعین ، کنارقدم های جابر، ملت امام حسین، تداوم عاشقی، موکب پهلوانان حسینی ، عمود اخر ، اربعین خورشید، برمدار عشق، تکیه اربعین و دل و دلدار روی آنتن سراسری تلوزیزون و رادیو می رود.
موسوی مقدم با بیان اینکه برای رسانه ملی پخش برنامه های متنوع و پرمحتوا برای مخاطبان برونمرزی حائز اهمیت ویژه ای است، گفت: معاونت برونمرزی سازمان هم با ۳۵ زبان برنامه هایی متنوعی را پیش بینی کرده است.
رئیس کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به ظرفیت صداوسیمای مراکز استانها گفت: در مراکز استانها نیز برنامه های شاخصی تدارک دیده شده است که می توان به برنامه های حسنینه از مرکز مازندران ، مسیرعاشقی مرکز کهکیلویه و بویراحمد، مرثیه افتاب مرکز خراسان جنوبی ، الی اصحاب الحسین مرکز اصفهان و حسین عاشق لری مرکز اردبیل اشاره کرد.
وی در ادامه با اشاره به مزیت ها و ویژگی های پوشش رسانه ای پیاده روی اربعین حسینی از طریق فضای مجازی گفت: معاونت فضای مجازی سازمان پویش راوی اربعین را برای همه پیام رسان ها داخلی طراحی کرده و هر زائر به عنوان یک راوی می تواند مشاهدات ، تجربیات ، شور و شعور حسینی را از طریق این پویش به اشتراک بگذارد. بنابراین زائران ، خبرنگاران ، عکاسان ، فعالان رسانه ای و کنشگران فضای مجازی که در ایام اربعین حسینی زائر اقا اباعبدالله الحسین هستند می توانند با شرکت در این پویش ف راوی این رستاخیز بزرگ بین المللی باشند .
موسوی مقدم با بیان اینکه زائران برای شرکت در این پویش می توانند عدد ۱۰۰ را به شماره ۳۰۰۰۱۵۱۵ ارسال کنند، افزود: همچنین علاقه منادن به شرکت در این پویش می توانند روایت خود را از اربعین امسال به کانال های ارتباطی ما در پلتفرم های داخلی بله و ایتا به شماره ۰۹۹۹۲۲۱۴۰۱یا به آیدی ad raviearbaeen@ ارسال کنند.
وی با اشاره به اینکه محتواهای تولیدی رسانه ملی از طریق ۱۶۵ شبکه تلویزیونی ، رادیویی، استانی، برونمرزی و شبکه های بین المللی سازمان در اختیار مخاطبان قرار می گیرد گفت: نگاه رسانه ملی به موضوع اربعین حسینی به عنوان یک ظرفیت بالقوه تمدن ساز است هرچند به رغم اسلام هراسی ، اسلام ستیزی ، شبهه افکنی ها و تضاد سازی های دشمنان اهل بیت علیهم السلام اما به برکت راه سرخ حضرت امام حسین علیه السلام، هر سال این حرکت عظیم و کنگره بی نظیر پررونق تر و پر فروغ تر می شود.
رئیس کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: به لحاظ فنی و انعکاس تولیدات زنده و ضبطی رسانه ملی در ایام پیاده روی اربعین ، نیاز به زیرساخت های وسیعی است که معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی این وظیفه خطیر و مهم را با برنامه ریزی دقیق و انتقال تجهیزات فنی به عراق انجام می دهد.
موسوی مقدم با اشاره به راهبردهای کلان رسانه ملی در حوزه پوشش پیاده روی اربعین حسینی افزود: نخستین و مهمترین راهبردی رسانه ای سازمان به اطلاع رسانی جامع و کامل ، میدانی و چند لایه اختصاص دارد که در این باره معاونت های سیاسی، فضای مجازی ، استانها و برونمرزی بیشترین سهم اطلاع رسانی را دارند و از ابتدای ماه صفر خبرنگاران این معاونت ها در مرزهای شرقی و غربی مستقر شده اندو با نزدیک شدن به ایام اربعین به تدریج برای استقرار در نجف، طریق الحسین و کربلا وارد خاک عراق می شوند.
وی راهبرد کلان دوم رسانه ملی را حوزه آگاهی بخشی به زوار اعلام کرد و گفت : با توجه به اهمیت آموزش و تنظیم سفر زوار با شرایط گرما، ازدحام در مسیرها و مرزها ، ترافیک جاده های منتهی به مرزهای غربی، تغذیه، بهداشت ، بیماری ها و ویروس ها و موضوع ماندگاری زوار در نجف و کربلا برای این راهبرد در شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی سراسری، استانی، برونمرزی و مجازی زمان مناسبی اختصاص یافته است تا با استفاده از حضور کارشناسان و متخصصان هر حوزه، تولید و پخش کلیپ های اموزشی بتوان آسیب های احتمالی این سفر را برای زوار به حداقل ممکن رساند .
رئیس کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه تبلیغ و تبیین درست و دقیق فلسفه و چرایی پیاده اربعین سومین راهبرد رسانه ملی است افزود : برای این بخش همانطوری که اشاره شد بیش از ۱۰۰ برنامه محتوایی تدارک دیده شده است.
وی در ادامه همچنین با اشاره به اهمیت ، ماندگاری و تاثیرگذاری مستندهای تلویزیونی در مخاطب گفت: رسانه ملی همواره در مناسبت های مختلف مخصوصا در پیاده روی اربعین به حوزه مستندها توجه ویژه ای داشته و هر سال در این باره چندین مستند فاخر را تولید و در انتن های سراسری ، استانی و برونمرزی پخش می کند.
موسوی مقدم افزود: قالب های مستند مخصوصا در حوزه تحقیقی از قدرت بسیار بالای اقناعی برخوردار است و از انجا که می شود در سال های متمادی در روی انتن از ان استفاده کرد به همین خاطر یکی از اصلی ترین برنامه های سازمان در پیاده روی اربعین تولید مستند است.
وی اعزام هنرمندان به عراق را با هدف مشاهده میدانی ، درک عمیق و پیشنهاد برنامه در حوزه اربعین پس از بازگشت را از دیگر برنامه رسانه ملی اعلام کرد گفت : حتما تعدادی زیادی از هنرمندان کشور به صورت شخصی ، انفرادی یا با خانواده هر سال مشرف می شوند، اما رسانه ملی تعدادی از هنرمندان شاخص در حوزه های مختلف را هر سال شناسایی و به کربلا اعزام می کند.
موسوی مقدم هدف از این برنامه را همگام و همراه شدن هنرمندان با زائران است افزود: نزدیک کردن هنرمندان ، مستند سازان ، فیلم سازان به مفاهیم معنوی و عمیق اربعین بسیار مهم است چرا که خلق اثار توسط هنرمندان تاثیر بسزایی دارد .
وی با قدردانی از مسئولان عراق در همکاری با رسانه ملی برای پوشش رسانه ای اربعین حسینی گفت: برای این حجم از پوشش رسانه ای رسانه ملی به زیرساخت های رسانه ای در خاک عراق نیاز دارد، از داخل مرزهای شرقی عراق گرفته تا مسیرهای ۱۳ گانه منتهی به کربلای معلا و همین طور بین الحرمین ، این زیرساخت ها از قبل مهیا شده و هر سال استفاده می شود.
رئیس کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود : انتقال سیگنال های تلویزیونی و رادیویی مخصوصا رادیو اربعین و رادیو زیارت ، از چند سال قبل با طرف عراقی هماهنگی شده تا این دو رادیو در ایام پیاده روی تا کربلا قابل دریافت باشد، امسال نیز با مجوز طرف عراقی این دو رادیو در خاک عراق برای زوار ایرانی قابل دریافت است .
موسوی مقدم به قرارگاههای رسانه ای ایام پیاده روی اربعین حسینی هم اشاره کرد و گفت : با برنامه ریزی رسانه ملی از ابتدای صفر ۱۲ قرارگاه رسانه ای تهران ، ریمدان ، میرجاوه ، شلمچه ، چذابه ، خسروی ، مهران ، تمرچین ، باشماق ، نجف ، طریق الحسین و کربلا با شرح وظایف و اختیارات مشخص برای هماهنگی های پوشش رسانه ای مهیا شده است .
وی افزود: رسانه ملی به همت برنامه ریزی های چند ماهه و حضور میدانی همکاران در معاونت های صدا، سیما ، سیاسی ، توسعه و فناروی ، اموراستانها ، فضای مجازی ، برونمرزی ، امور بین الملل ، مرکز بسیج و روابط عمومی از مرزهای شرقی و غربی تا جنوبی ترین نقطه عراق بصره و شمالی ترین نقطه طوزخورماتو و مسیرهای استان واسط ، دیوانیه و حله در شرق عراق و سامرا ، بغداد ، کاظمین و نجف تا کربلا را با ۸۰ ایستگاه تلویزیونی و با استفاده از ۵۰ دستگاه اس ان جی ( ارتباط ماهواره ای) و ۶۰ دوربین به صورت زنده پوشش می دهد.
موسوی مقدم از برنامه ریزی و همکاری ستاد مرکزی اربعین حسینی و اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی در خصوص پوشش بهتر رسانه ای اربعین حسینی قدردانی کرد.