تربت‌حیدریه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان تربت‌حیدریه گفت:۳۷۸ تن لجن با همکاری یک شرکت دانش بنیان و استفاده از سامانه تغلیط لجن طی یک سال اخیر در تصفیه خانه فاضلاب این شهر به کود تبدیل شده‌ است.

علیرضا عباسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:سامانه تغلیظ لجن سال ۱۴۰۰ نصب و سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و جزء تاسیسات تصفیه‌خانه است.

وی ادامه داد: تا قبل از راه‌اندازی سامانه تغلیظ، لجن در جای خاصی به نام "لاگن" محبوس و بر اساس میزان سردی هوا یا تابش آفتاب میزان رطوبتش کاهش یافته و غلظت آن افزایش می‌یافت.

وی با بیان این‌که

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان تربت‌حیدریه با بیان این که شیوه قبلی ماندگاری لجن، بوی نامطبوع در منطقه ایجاد کرده بود گفت: اما با شیوه جدید لجنی که از تصفیه‌خانه خارج می‌شود، در کسری از ثانیه وارد مخزنی سرپوشیده شده و بعد از ورود به یک دستگاه خاص، با موادی که به لجن افزوده خواهد شد رطوبت آن فورا از بین می‌رود و بلافاصله تبدیل به یک کیک جامد نرم می‌شود.

عباسی افزود: خاصیت این کیک آن است که بوی نامطبوع ندارد و به یک کود ارگانیک و سالم و بی‌خطر برای کشاورزی تبدیل شده‌ است.

وی ابتکار این شرکت دانش‌بنیان را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: این اقدام شرکت دانش‌بنیان برایش درآمدزایی خوبی دارد زیرا در ماه ۴۵۰ هزار متر مکعب پساب استاندارد از طریق چهار کیلومتر خط انتقال وارد تصفیه‌خانه می‌شود.

به گزارش ایرنا، ساخت هسته اولیه طرح ملی فاضلاب تربت‌حیدریه به سال ۱۳۸۹ بازمی‌گردد که بعد از اجرای مراحل اولیه در سال ۹۷ بر اساس قرارداد جدیدی با حضور معاون اول وقت رییس جمهوری و وزیر وقت نیرو، برای تکمیل و بهره‌برداری، به بخش خصوصی واگذار شد.

شرکت آبفای تربت‌حیدریه هم اکنون دارای ۹۵ هزار مشترک آب و ۳۳ هزار مشترک فاضلاب است و خدمات خود را به چهار بخش مرکزی، کدکن، بایگ، جلگه رخ و ۱۲۰ روستای تابعه آنها ارایه می‌کند.