بهگزارش ایرنا از سازمان تأمیناجتماعی، میرهاشم موسوی در نشست با اعضای هیاترئیسه انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی سازمان تأمیناجتماعی اظهار داشت: کارگزاریها میتوانند بخشی از این رقم بزرگ افراد شاغل بیمه نشده را وارد مجموعه تأمیناجتماعی کنند. این اتفاق بزرگی هم برای تأمیناجتماعی و هم برای کارگزاریها خواهد بود.
۵۷ خدمت تأمین اجتماعی به صورت غیرحضوری است
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی رویکرد کلان این سازمان را توسعه خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی تأمیناجتماعی اعلام کرد و گفت: به طور قطع باید به سمت هوشمندسازی و کاهش مراجعه مردم حرکت کنیم. کارگزاریها اگر میخواهند از این پس در این حوزه فعال باشند باید سازوکارهای خود را بهروزرسانی کرده و توانمندی و ظرفیت خود را در بستر ارائه خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی تقویت کنند.
شرایط ارائه خدمات در سازمان تأمیناجتماعی تغییر کرده است. خدمات الکترونیک سازمان با طرح ۳۰۷۰ آغاز شد اما اکنون تعداد سرویسهای غیرحضوری به بیش از ۵۷ مورد رسیده و موارد نیاز به مراجعه حضوری به شعب و کارگزاریها بسیار کاهش یافته است. ادامه توسعه خدمات غیرحضوری، مسیر حرکت آتی سازمان است و طبیعی است که شعب و کارگزاریهای ما متأثر از این تغییرات هستند و باید خود را با این تغییر و تحولات سازگار کنند.
وی افزود: مبنای ما بر حفظ و نگهداشت و کمک به استفاده از ظرفیت کارگزاریهاست، اما برای فعال کردن این ظرفیت و همکاری متقابل، باید راهکارهای مناسب پیدا کنیم. بر این اساس برای دریافت و بررسی پیشنهادهای انجمن صنفی کارگزاریها آماده هستیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به وجود متقاضیانی برای دریافت مجوز تأسیس کارگزاریهای جدید رسمی، این درخواستها را نشانهای از ظرفیت این حوزه برای کمک به سازمان تأمیناجتماعی دانست و افزود: بخشی از کارهای ما جدید است و در این زمینه به دنبال نوآوری و خلاقیت و ایدههای جدید هستیم و ترجیح میدهیم تا کارگزاریها در عرصه تغییرات جمعیتی، خدمات جدیدی ارائه کنند. به عنوان نمونه پدیده سالمندی بهزودی موضوع و مسئلهای جدی هم برای حکمرانی در سطح کلان و هم برای سازمان تأمیناجتماعی که بیش از ۵۰ درصد جامعه را تحت پوشش دارد، خواهد بود. به این مسائل و الزامات آن میتوان بهعنوان مسائل نوپدید، فکر کرد و کارگزاریها میتوانند طرحهای جدید در این حوزهها ارائه کنند.
آمادگی برونسپاری خدمات تأمین اجتماعی به کارگزاریها را داریم
موسوی گفت: آمادگی داریم خدمات سازمان را براساس قیمت تمام شده خدمات در داخل سازمان، به کارگزاریهای برونسپاری کنیم؛ اما این را باید در نظر داشت که ما در حال کمکردن هزینه تمامشده خدمات، افزایش بیمهشدهها و توسعه بستر خدمات الکترونیک و فناوریهای ارتباطی هستیم و خودبهخود قیمت تمام شده خدمات ما کاهش خواهد یافت.
وی افزود: تغییرات را باید پذیرفت و مقاومت در برابر آن فایدهای ندارد. در جاهایی کارگزاریها باید حفظ و تقویت شوند و به آنها کمک کرد تا خدمات بیشتری ارائه کنند. اما در جاهایی هم که کارگزاری توجیه اقتصادی ندارد و تعداد بیمهشدهها و فعالیتهای کسبوکار کم است، شاید بهتر باشد فعالیت کارگزاری را متوقف کرد.
موسوی تصریح کرد: باید نوع و تعداد خدماتی را که به کارگزاریها واگذار شده، افزایش دهیم. رویکرد ما توسعه پوشش بیمهای است و در این زمینه هر قدر امکانپذیر باشد باید فعالیت کنیم؛ چون هم وظیفه بر زمین مانده نسبت به توسعه پوشش ببمه به آحاد جامعه است و هم منبع پایداری برای صندوق خواهد بود.
وی افزود: بازرسیهای کشفی در اولویت ماست و میتوانیم آن را با رعایت مقررات قانونی به کارگزاریها واگذار کنیم. حتی بخشی از کارها مثل حسابرسی را هم شاید بتوانیم واگذار کنیم، چون ظرفیت و توان موسسه حسابرسی پاسخگوی همه نیاز ما نیست.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی همچنین افزود: مردم و مخاطبان، کارگزاریها را مستقل از سازمان تأمیناجتماعی نمیبینند و همیشه آنها را «کارگزاری تأمیناجتماعی» خطاب میکنند بنابراین کارگزاریها همیشه باید شفافیت و سلامت کار و ادای حق را سرلوحه کارهایشان قرار بدهند تا در نهایت کار مردم به درستی انجام شود و رضایت مخاطبان جلب شود.