اراک - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۲۴ طرح آبخیزداری در فصل زراعی ۱۴۰۲ در این استان به بهره‌برداری رسید.

«رضا عظیمی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، افزود: عملیات اجرایی این طرح‌ها سال گذشته در استان مرکزی آغاز و ۴۸۰ میلیارد ریال منابع مالی برای بهره‌برداری از این طرح‌ها هزینه شده‌ است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۲ و چهار دهم میلیون متر مکعب به حجم کنترل، مدیریت و ذخیره سازی روان‌آب‌های سطحی استان مرکزی افزوده شده و حجم کنترل روان‌آب‌های استان در هر دوره آبگیری به ۸۹ و نیم میلیون متر مکعب رسیده‌ است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای طرح عملیات پخش سیلاب، گابیون بندی، عملیات خاکی و سطوح آبگیر از جمله طرح‌های آبخیزداری در سطح ۲۴ حوزه آبخیز استان بوده‌ است.

عظیمی اظهار کرد: این طرح‌ها برای کنترل سیلاب و روان‌آب‌های سطحی بیشتر شهرستان‌های استان مرکزی از جمله محلات، ساوه، زرندیه، شازند، اراک، تفرش و کمیجان اجرا شده‌ است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.