مشهد- ایرنا- مشهدالرضا در پایان ماه صفر میزبان میلیون‌ها زائر عاشق و دلباخته مهر امام رضا(ع) است که پیاده و سواره خود را برای پایبوسی آن حضرت و عرض تسلیت به حریم حرمش می‌رسانند.

به گزارش ایرنا، به همین مناسبت شمار زیادی از هیات‌ها و دسته‌های عزادار نیز از جای جای خراسان رضوی و دیگر استانهای دور و نزدیک برای شرکت در آیین‌های عزاداری و سوگواری راه مشهد را در پیش گرفته اند که از به هم پیوستن آنها رودی خروشان از جمعیت عزادار شکل گرفته که موج‌زنان به سوی مشهدالرضا در جَرَیان است.

بنابر اظهار برخی مدیران خراسان رضوی، کلیه ظرفیتها، امکانات و توان نیروی انسانی این استان برای خدمت هرچه بهتر و مطلوبتر به زائران امام رضا (ع) در اولویت دستگاههای اجرایی قرار گرفته است ضمن اینکه چندین استان همجوار نیز در این زمینه همراهی و همکاری خواهند کرد تا میزبانی شایسته ای از زائران صورت گرفته و ارائه خدمات به آنان با کمترین مشکل انجام شود.

آماده‌سازی ظرفیت‌های اقامتی در سه بخش دائمی، موقت و اضطراری، تامین ارزاق عمومی به ویژه نان و سایر کالاهای اساسی مورد نیاز زائران، افزایش ظرفیت های حمل و نقل، تامین امنیت و بهداشت، گوشه‌ای از اولویت ها و اقدامات پیش‌بینی شده در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر است که در خراسان رضوی صورت گرفته است.

خدمت جامع، اولویت کلیه دستگاههای اجرایی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به بسیج همه ظرفیت‌های استان برای خدمات‌دهی به زائران دهه آخر ماه صفر، گفت: کلیه دستگاههای اجرایی مسوول و متولی حوزه زیارت، طبق برنامه‌ریزی های انجام شده خدمت باکیفیت و رفع نیازهای زائران را در اولویت نخست برنامه های خود دارند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد ادامه داد: استان در همه بخش ها از جمله اقامت، تامین ارزان مایحتاج و حمل و نقل، پیش‌بینی های لازم را برای میزبانی مناسب از زائران و عزاداران پایان ماه صفر کرده است.

جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به همکاری چند استان همجوار و نیز ظرفیت های به وجود آمده برای استفاده از ظرفیت‌های ملی به منظور خدمت به زائران، اظهار کرد: زائران برخی از دیگر کشورها که امسال توفیق زیارت اربعین را نداشته اند، به جمعیت زائران دهه آخر صفر در مشهد اضافه خواهند شد که پیش بینی ما این است که در این ایام حدود هشت میلیون زائر داشته باشیم.

این مسوول ادامه داد: هم اکنون ۷۰۰ هزار ظرفیت اقامتی در مشهد ایجاد شده است و برای نخستین بار تمام ادارات هم پای کار آمده و موظف شده‌اند تا ساختمان‌های خود را برای اسکان زائران در اختیار ستاد قرار دهند.

وی با اشاره به تفاوتهای دهه پایانی صفر امسال با سالهای گذشته، گفت: امسال برای دومین سال پیاپی، دهه پایانی صفر با پایان تابستان همزمان شده و این تقارن باعث شده، موج مسافرت های پایان تابستان با موج زائران دهه پایانی صفر همراه شود و شاهد اوج گیری حجم ورود مسافر به مشهد هستیم.

معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: پویش مردمی "هم‌محله‌ای امام رضا" (ع) یکی از اقداماتی است که امسال با محوریت مردم مشهد در حال شکل‌گیری است که با حمایت جمع زیادی از مردم، کسبه و تشکل های مردمی و چهره های فرهنگی، اجتماعی شهر مشهد اجرا می شود و مشهدی‌ها در قالب آن خدمات خود را به زائران بارگاه رضوی ارائه می دهند.

گنابادی نژاد افزود: در حوزه تامین ارزاق عمومی نیز طبق دستور ویژه استاندار به معاونت اقتصادی استانداری و فرمانداری مشهد، ادارات کل غله، صمت و جهاد کشاورزی ۲۰ قلم کالای مورد نیاز زائران را به صورت ارزان تامین می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا شبکه توزیع مناسب و در دسترس برای زائران پیش بینی شده و نظارت موثر و قوی نیز برقرار است ضمن اینکه توزیع کالا با محوریت توجه به کیفیت، کمیت، فراوانی و قیمت مناسب در دستور کار است که در قالب پایگاههای توزیع ارزاق پیش بینی شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: در بخش نانوایی‌ها نیز ایجاد غرفه‌های توزیع نان و استقرار نانوایی‌های سیار با مدیریت فرمانداری مشهد در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

وی با تاکید بر ضرورت حضور و نقش آفرینی مردم در این عرصه افزود: علاوه بر مردم استفاده از همه ظرفیت های ملی برای میزبانی شایسته از زائران ضروری است.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار سالیان گذشته پیش بینی می شود امسال بیشترین زائران آخر ماه صفر به ترتیب از طریق زمینی، ریلی و هوایی وارد مشهد شوند.

۷۶۰ هزار نفرشب ظرفیت اسکان دهه پایانی صفر

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ظرفیت استان برای اسکان زائران دهه پایانی صفر به ۷۶۰ هزار نفرشب رسیده است.

یوسف بیدخوری اظهار کرد: در آخرین به روزرسانی ظرفیت های اسکان، این ظرفیت در مشهد به ۶۸۰ هزار نفر و در کل استان به ۷۶۰ هزار نفرشب افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مجاوران همچنان در قالب پویش‌های مردمی در حال افزایش همکاری و اعلام ظرفیت برای میزبانی هستند، اضافه کرد: در یکی ۲ روز آینده احتمالا ظرفیت اسکان در مشهد به ۷۰۰ هزار نفر و در استان به ۸۰۰ هزار نفر شب خواهد رسید.

بیدخوری بیان کرد: ظرفیت اسکان در واحدهای اقامتی رسمی هم اکنون ۲۱۸ هزار نفر شب است که نیاز کنونی را پاسخگو نیست و سایر ظرفیت های اقامتی اعم از موقت و اضطراری نیز به این ظرفیت افزوده شده است.

معاون گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: در قالب نظارت و بازرسی از واحدهای اسکان در مشهد ۱۰۴ نفر و در سطح استان ۱۶۵ بازرس طی این دهه کار نظارت بر واحدهای اقامتی را بر عهده دارند.

پیش بینی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اقامت

رییس کمیته اسکان ستاد خدمات سفر استان بیان کرد: امسال برای دهه پایانی صفر تمامی ظرفیتهای اقامتی شامل رسمی، موقت و اضطراری سامان دهی شده است و آمادگی ارائه خدمات اقامت کاملا فراهم شده است.

بیدخوری افزود: ما بر اساس قرائن موجود پیش بینی اقامت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در این دهه در مشهد داریم.

وی ادامه داد: در تمامی بخش های اقامتی مشهدالرضا بیش از ۷۰۰ هزار نفر شب قابلیت اسکان فراهم است که ۱۰۰ درصد این ظرفیت اقامتی مربوط به واحدهای رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و خانه مسافرها و نیز واحدهای موقت از جمله مدارس، حسینیه‌ها، تکایا، زائرسراهای دولتی و غیره است.

وی با اشاره به استقرار قرارگاه خدمات سفر در خیابان امام رضا(ع) مشهد به منظور خدمت رسانی بهتر به زائران و رسیدگی به مسائل آنان به صورت لحظه ای، گفـت: نمایندگان کلیه دستگاهها با استقرار در این قرارگاه به صورت تجمیعی پاسخگوی زائران هستند و علاوه بر آن شماره تماس ۳۷۰۴۵ نیز آماده پاسخگویی به آنان است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: تلاش شده شرایطی فراهم شود تا علاوه بر پیشگیری از ظهور و بروز تخلفاتی مانند گران فروشی و غیره، خدمت به زائران تسهیل شود.

بیدخوری حضور زائران پیاده در این ایام را از ویژگی های اصلی دهه پایانی ماه صفر در سالهای اخیر خواند و بیان کرد: امسال پیش بینی حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر پیاده را داریم که اقامت بخشی از این شمار از طریق جمعیت خدمتگزار زائران پیاده انجام می‌شود.

برپایی ۱۱۰ پایگاه امداد و نجات در خراسان رضوی

سرپرست معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۱۰ پایگاه امداد و نجات ویژه خدمت به زائران همزمان با دهه پایانی ماه صفر در محورهای استان برپا می‌شود، افزود: امسال با مشارکت چند استان دیگر، ظرفیت خدمت رسانی امدادگران در محورهای خراسان رضوی به ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

علی صبوری بیان کرد: ۱۰۰ نفر از امدادگران از دیگر استان ها به یاری ما آمده اند که ۵۰ دستگاه خودرو امدادی را نیز برای امدادرسانی در دهه پایانی صفر به همراه خود به خراسان رضوی آورده اند.

سرپرست معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی افزود: برنامه خدمت رسانی به زائران دهه پایانی ماه صفر از ۱۶ شهریورماه آغاز شده که تا ۲۶ شهریور و زمان بازگشت زائران ادامه می یابد.

وی بیان داشت: علاوه بر این قرارگاه مرزی دوغارون، که از ۲۷ مردادماه با هدف خدمت به زائران خارجی اربعین راه اندازی شده است، در ایام دهه پایانی ماه صفر نیز به زائران خارجی خدمت رسانی می کند.

صبوری گفت: ۲۰ نیروی امدادگر و فرهنگی هلال احمر در این ایام به زائران خارجی خدمت می کنند و پیش بینی افزایش پنج برابری زائران افغانستانی را در این ایام نسبت به پارسال داریم.

برپایی ۴۳ ایستگاه سلامت ویژه زائران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۳ ایستگاه سلامت به منظور خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی و عزاداران حسینی در اربعین‌ حسینی و دهه پایانی ماه صفر در محورهای منتهی به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی برپا شده است.

دکتر سیدجواد حسینی افزود: این پایگاه‌های سلامت تا ۲۵ شهریورماه، آخر ماه صفر در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس شامل «مُلک آباد، سرخس، کلات، فریمان و قوچان» دایر خواهند بود که بیش از هزار و ۲۰۰ نیروی بهداشتی و درمانی در قالب مراقبان سلامت، پزشک و پرستار در سه نوبت کاری در این پایگاهها فعالیت دارند.

وی گفت: زمان فعالیت ایستگاه‌های سلامت تا ۲۱ شهریور از ساعت ۶ صبح تا ۲۱ شب و از ۲۱ شهریور تا پایان ماه صفر در سه نوبت کاری و به صورت شبانه روزی خواهد بود.

حسینی ادامه داد: در این ایام ۵۰۹ بازرس بهداشت محیط و حرفه‌ای در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و محل های اسکان زائران را بر عهده خواهند داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: از این تعداد بازرس ۲۳۲ نفر در مشهد و ۲۷۷ نفر در شهرستان های تابعه این دانشگاه، مسوولیت مراقبت سلامت آب و غذا و محل اسکان زائران را برعهده دارند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین موارد نظارتی، تامین آب آشامیدنی سالم برای زائران است که کارشناسان با توجه به احتمال شیوع بیماری های قابل انتقال از طریق آب و غذا، بر کیفیت آب و استفاده از یخ‌های بهداشتی نظارت دارند.

عرضه کالاهای اساسی در ۷۰۰ واحد صنفی مشهد

فرماندار ویژه مشهد نیز گفت:‌ براساس تفاهم صورت گرفته با ۷۰۰ واحد صنفی، مقرر شده است این واحدها در محدوده حرم مطهری رضوی تا ۲۰ قلم کالای ضروری و مورد نیاز زائران را در دهه پایانی صفر با قیمت مصوب ارائه دهند.

محسن داوری اظهار کرد: به‌ موازات فعالیت این واحدهای صنفی، ۳۰ واحد نانوایی ثابت نیز در بافت پیرامونی حرم مطهر جانمایی و برپا شده است و ۳۰ نانوایی سیار هم به این شمار افزوده خواهند شد تا نیاز زائران به نان تامین شود.

وی بیان کرد: نشانی کلیه این مراکز اعم از فروشگاه‌ها و نانوایی‌ها در نرم‌افزار "نشان" گنجانده شده‌ است و زائران به‌سادگی می‌توانند از نزدیک‌ترین فروشگاه و نانوایی به محل اقامت خود اطلاع پیدا کرده و نیاز خود را برطرف کنند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: امسال بنای ما بر این است که هیچ زائری در مشهدالرضا مشکل اقامت نداشته باشد، به همین دلیل حدود چهار هزار و ۵۰۰ نقطه شناسایی و تجهیز شده تا زائران در آن اقامت داده شوند.

داوری اضافه کرد: مراکز یاد شده ظرفیت اسکان مشهد را به بیش از ۷۰۰ هزار نفر شب ارتقا داده‌اند و مراکز خدمت‌رسانی هلال‌احمر این ظرفیت را دارند که به این ظرفیت بیفزایند اما در هر شرایط باید این نکته را در نظر داشت که وظیفه همه ارائه بی منت خدمات است و باید تلاش کنیم تا حد امکان از بروز مشکل و چالش پیشگیری شود.

وی ارائه خدمات حمل‌ و نقل به زائران را در مشهد بسیار مهم دانست و گفت: برای هر جا که کانون جمعیتی زائران پیش بینی شده، سرویس ایاب و ذهاب در نظر گرفته‌ایم تا به‌ صورت رایگان و ۲۴ ساعته، به آنان خدمات داده شود.

وی گفت: بیش از ۲۰۰ تاکسی هم برای خدمت‌رسانی رایگان (صلواتی) نام‌نویسی کرده‌اند و همه این برنامه‌ریزی‌ها به خاطر آن است که از بروز ترافیک ناشی از تردد خودروهای شخصی زائران در مسیرهای پیرامونی حرم مطهر پیشگیری شود و همه مردم ما به‌ عنوان دلدادگان علی بن موسی‌ الرضا (ع) بتوانند به سهولت خود را به بارگاه منور رضوی برسانند.

خدمات ارتباطی از طریق ۱۷ سایت مخابراتی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی با بیان اینکه ۱۷ سایت مخابراتی ثابت و سیار به زائران حرم مطهر رضوی در دهه آخر ماه صفر خدمات مخابراتی می‌دهند، افزود: ۱۳ سایت مخابراتی ثابت و چهار سایت مخابراتی سیار در صحن های مختلف و مسیرهای اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی نصب و مستقر شده است که زائران حتی در ساعات اوج ازدحام نیز با مشکل ارتباط مخابراتی رو به رو نشوند.

علی دلگیر با اشاره به این که زیرساخت‌های ارتباطی حرم مطهر رضوی با هدف خدمت‌رسانی به خیل عظیم زائران و مجاوران ارتقا یافته است، عنوان کرد: با راه اندازی این سایت های مخابراتی، زائران می توانند در شلوغ ترین ساعات نیز به راحتی ارتباط تلفنی، اینترنتی و حتی تصویری داشته باشند و در واقع این سایت ها در لحظه می توانند به بیش از سه میلیون نفر خدمات بدهند.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر حضور زائران در حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در ایام پایانی ماه صفر گفت: برای این مناسبت‌های خاص همچون لحظه تحویل سال، سایت‌های بی. تی. اس سیار به کار گرفته می شود و امکان خدمات دهی تا ۲ برابر ظرفیت موجود افزایش می یابد.

دلگیر افزود: پیش از این ۳۵ سایت مخابراتی در اطراف حرم رضوی به زائران خدمات ارتباطی می دادند که این موضوع در روزهای خاص سال موجب اختلال در سامانه مخابراتی می‌شد.

وی اضافه کرد: نصب و راه اندازی هر سایت ثابت حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه دارد که با توجه به نگاه مثبت دولت، اعتبار زیرساخت‌های آن تامین شده است.

تشدید نظارت بر بازار مشهد

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی با اشاره به تشدید نظارتها در دهه پایانی صفر در مشهد، بویژه در واحدهای صنفی اطراف حرم مطهر رضوی گفت: بررسی قیمت کالاهای اساسی و پر مصرف در بازار مشهد در هفت روز گذشته از ثبات قیمت در بیشتر کالاها و حتی کاهش قیمت‌ در برخی از اقلام حکایت دارد.

محسن صیادی با اشاره به نتیجه بررسی قیمتها در بازار مشهد، افزود: با توجه به افزایش تولید و نیز گرمای هوا و مقرون به صرفه نبودن نگهداری مرغ زنده، شاهد روند کاهشی قیمت مرغ زنده از اوایل هفته گذشته بوده ایم، به طوری که اکنون گوشت مرغ با قیمت مصوب ۷۳۰ هزار ریال و حتی کمتر از قیمت مصوب عرضه می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن دهه آخر صفر و نیز افزایش ورود زائر به مشهد، پیش بینی می شود که تقاضا برای گوشت مرغ افزایش ناگهانی داشته باشد که ممکن است با افزایش قیمت مرغ نیز مواجه شویم، اما از هفته گذشته تاکنون تغییری در وضعیت و قیمت مرغ مشاهده نشده است و جو آرامی بر بازار حاکم است.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی با بیان اینکه در مورد تخم مرغ نیز فعلا کمبودی در بازار مشاهد نمی شود، افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ساده در بازار ۵۶۰ هزار ریال است، و تخم مرغ مارک‌دار نیز، اگرچه سازمان حمایت از سال ۱۴۰۰ نرخی برای آن نداده است، اما در بازار کمی گرانتر از تخم مرغ ساده به فروش می رسد.

وی در خصوص گوشت قرمز نیز گفت: کاهش عرضه دام زنده در چند سال اخیر و نیز وضعیت نامناسب و کمبود خوراک دام موجب افزایش قیمت گوشت در بازار شده است، اما در یک هفته اخیر در استان تغییر چندانی در قیمت گوشت رخ نداده است که اگر به همین منوال پیش برود حتی شاهد کاهش قیمت گوشت در ایام پیش رو خواهیم بود و البته قیمت گوشت گوساله نسبت به هفته گذشته حدود هشت درصد افزایش داشته است.

صیادی بیان کرد: در حوزه آرد و نان نیز شروع فصل سفرهای زیارتی و تابستانی باعث افزایش تقاضا و ایجاد صف های طولانی در نانوایی ها شده است، به طوری که طی ماه جاری با عملکرد مناسب نانوایی ها و افزایش سهمیه آرد برخی نانوایی ها و مناسب سازی قیمت نان، تا حدودی خواسته های نانوایان برآورده شده است.