به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی تیرگیر» روز یکشنبه در گردهمایی مدیران مدارس عشایری استان گلستان در گنبدکاووس اظهار کرد: دولت سیزدهم اهتمام ویژهای به تعلیم و تربیت مدارس عشایری دارد و توسعه کمی و کیفی این مدارس و نیز هنرستانها و مدارس کار و دانش را در دستور کار قرار داده است.
وی بابیان اینکه در دولت سیزدهم عشایر در ترکیب و بدنه اصلی دولت قرار گرفته و نقش آفرین شدند، افزود: این دولت با کار جهادی و شبانه روزی تلاش دارد، مطالبات جامعه عشایری بالاخص حوزه آموزش و پرورش آن را که از سنوات قبل روی هم انباشت شده، در راستای تحقق عدالت آموزشی کاهش دهد.
تیرگیر، توسعه مدارس شبانه روزی در مناطق عشایری برای جذب بازماندگان از تحصیل را از دیگر تلاشهای دولت سیزدهم در راستای تحقق عینی عدالت آموزشی ذکر کرد و اظهارداشت: اختصاص هزار نفر سهمیه استخدام معلم ویژه عشایر از مجموع ۲۵ هزار نفر مجوز استخدامی سال جاری از دیگر توجهات دولت به حوزه تعلیم و تربیت جامعه عشایری است.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش همچنین ادامه داد: در سال آینده و برای نخستین بار ۲ هزار نفر از دانش آموزان عشایر کشور علاقمند به رشته معلمی، در مقطع کاردانی در قالب معلم عشایری جذب خواهند شد.
وی واریز سه برابری سرانه مدارس عشایری نسبت به مدارس عادی درسال گذشته برای نخستین بار از زمان تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال ۹۳، اختصاص سهمیه در انتخاب معلمان نمونه کشوری از جامعه عشایری و پیگیری کاهش نرم تعداد دانش آموز کلاسهای چند پایه عشایری از ۱۹ به ۱۲ نفر در برنامه هفتم توسعه را از دیگر توجهات دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش به مدارس عشایری برشمرد.
تیرگیر همچنین شرایط زیست عشایر، پراکندگی، کم جمعیت بودن و سبک زندگی مستقل داشتن را از عوامل اصلی در پایین بودن روحیه مطالبهگری این جامعه نسبت به جوامع شهری و روستایی دانست و گفت: عدم مطالبه گری سبب شده تا عشایر کمتر در تیررس مدیران دولتی و حکومتی قرار داشته باشند و مطالبات آنها روی هم انباشت شود.
وی افزود: انباشت مطالبات عشایری همچنین سبب پایین ماندن شاخصهای توسعه یافتگی در این جامعه شده است که وظیفه داریم برای جبران عقب ماندگی و ارتقای توسعه عشایر تلاش مضاعف داشته باشیم.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش وزارت آموزش و پرورش، توجه به اسناد بالادستی بویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در تحقق عدالت آموزشی در مناطق عشایری مهم دانست و بیان داشت: برایند این اسناد تربیب تمام ساعتی در مدارس عشایری است.
تیرگیر افزود: معلم توانمند، محتوای درسی شامل کتاب، برنامه محوری، بسته آموزشی و محیط را سه مولفه مهم در تحقق تربیب تمام ساعتی است که باید مورد توجه و اهتمام مدیران و معلمان مدارس عشایری قرار گیرد.
به گفته وی، هم اکنون ۷۰ درصد معلمان مدارس عشایری کشور را مدیرآموزگاران تشکیل میدهند.
تیرگیر همچنین برلزوم استفاده از معلمان و مدیران توانمند در مدارس عشایری تاکید کرد و افزود: پرکردن مدارس با نیروهای غیررسمی و یا سرباز معلم صحیح نیست و نوعی خیانت به نظام تعلم و تربیت فرزندان عشایری محسوب میشود.
استان ۲ میلیون نفری گلستان چهار شهرستان عشایری دارد.