یاسوج - ایرنا - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دنا گفت:عملیات اجرایی مرمت و بهسازی پنج خانه تاریخی روستای «کریک» در این شهرستان آغاز شد.

افشین بهمنی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:طرح مقاوم سازی و ایجاد نمای خشت و گلی در پنج خانه تاریخی روستای «کریک» با هشت میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

وی بیان کرد: این طرح ضمن فراهم کردن رفاه ساکنان روستایی آن زمینه زیباسازی روستای مذکور را فراهم می کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا با اشاره به اینکه این دومین مرحله مرمت بافت های تاریخی روستای «کریک» در دولت سیزدهم است تاکید کرد: پارسال نیز هفت میلیارد ریال برای بهسازی این روستا هزینه شد.

وی ابراز کرد: این روستای منحصربه فرد که از جاذبه های گردشگری شاخص شهرستان دنا و استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود پارسال در فهرست روستاهای تاریخی کشور ثبت شد.

بهمنی با یادآوری اینکه روستاهای پلکانی، میراثی به جای مانده از ایران باستان است تاکید کرد: حفظ این بناهای ارزشمند که به علت عوامل طبیعی مانند باران،باد در معرض تهدید هستند با مرمت ن، ضمن حفظ میراث گذشتگان و هویت ملی به رونق صنعت گردشگری کمک می کند .

وی تصریح کرد:این روستا به علت طبیعت زیبا، رودخانه خروشان، بافت تاریخی و پلکانی واحدهای مسکونی، قرار داشتن در مسیر کوه دنا و امکان کوهنوردی از مقاصد مهم روستاگردی جنوب غرب ایران محسوب می شود.

دهکده توریستی «کریک» در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان،دامنه ارتفاعات دنا و ۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت قرار دارد

«کریک» که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود از معدود روستاهای این استان چهارفصل است که زیرساخت های اسکان شبانه برای گردشگران را دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا تاکید کرد: این شهرستان ۱۲۸ اثر میراث فرهنگی دارد که از این تعداد ۶۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.