عملیات اجرایی مرمت پنج خانه تاریخی روستای «کریک» شهرستان دنا آغاز شد

یاسوج - ایرنا - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان دنا گفت:عملیات اجرایی مرمت و بهسازی پنج خانه تاریخی روستای «کریک» در این شهرستان آغاز شد.

افشین بهمنی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:طرح مقاوم سازی و ایجاد نمای خشت و گلی در پنج خانه تاریخی روستای «کریک» با هشت میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.

وی بیان کرد: این طرح ضمن فراهم کردن رفاه ساکنان روستایی آن زمینه زیباسازی روستای مذکور را فراهم می کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا با اشاره به اینکه این دومین مرحله مرمت بافت های تاریخی روستای «کریک» در دولت سیزدهم است تاکید کرد: پارسال نیز هفت میلیارد ریال برای بهسازی این روستا هزینه شد.

وی ابراز کرد: این روستای منحصربه فرد که از جاذبه های گردشگری شاخص شهرستان دنا و استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود پارسال در فهرست روستاهای تاریخی کشور ثبت شد.

بهمنی با یادآوری اینکه روستاهای پلکانی، میراثی به جای مانده از ایران باستان است تاکید کرد: حفظ این بناهای ارزشمند که به علت عوامل طبیعی مانند باران،باد در معرض تهدید هستند با مرمت ن، ضمن حفظ میراث گذشتگان و هویت ملی به رونق صنعت گردشگری کمک می کند .

وی تصریح کرد:این روستا به علت طبیعت زیبا، رودخانه خروشان، بافت تاریخی و پلکانی واحدهای مسکونی، قرار داشتن در مسیر کوه دنا و امکان کوهنوردی از مقاصد مهم روستاگردی جنوب غرب ایران محسوب می شود.

دهکده توریستی «کریک» در نزدیکی جاده یاسوج به اصفهان،دامنه ارتفاعات دنا و ۱۵کیلومتری جنوب غربی شهر سی سخت قرار دارد

«کریک» که یکی از ۱۴ روستای نمونه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود از معدود روستاهای این استان چهارفصل است که زیرساخت های اسکان شبانه برای گردشگران را دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا تاکید کرد: این شهرستان ۱۲۸ اثر میراث فرهنگی دارد که از این تعداد ۶۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha