زنجان - ایرنا - قایقرانی در زنجان به لحاظ زیرساخت‌ها و تجهیزات موجود در شاخه‌های کایاک، کاناپولو و رویینگ فعال است و قایقرانان استان به دنبال آب‌های امن و استاندارد برای افتخارآفرینی و درخشش بیشتر هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،قایقرانی از ورزشهای آبی مفرح، پر جنب و جوش و هیجانی است و زیرمجموعه و انواع متفاوتی از جمله قایق‌رانی آبهای آرام، کانوپولو، راندن قایق اژدها، قایق بادبانی، قایقرانی اسلالوم در آب‌های خروشان و روئینگ را شامل می شود که در زنجان ورزشکاران این رشته در سه زیرشاخه های رویینگ، کایاک و کانوپولو فعالیت می‌کنند.

قایقرانی در ایران بیش از ۷۰ سال قدمت دارد که به سرعت در مسیر رشد و توسعه قرار گرفت.

از سال ۱۳۴۲ اولین فعالیت رسمی قایقرانی ایران شروع و در سال ۱۳۵۸ فدراسیون قایقرانی با فدراسیون ورزشهای آبی شنا و شیرجه و واترپلو ادغام شد.

هم اکنون نیز این رشته ورزشی در کانون توجه مسوولان فدراسیون و فعالان آن قرار گرفته است تا با فراهم کردن زمینه های گسترش و توسعه پایدار از طریق استعدادیابی و نفوذ این ورزش به باشگاهها، آموزشگاه‌ها و مراکز آموزشی زمینه رشد و پیشرفت بیش از پیش این رشته ورزشی فراهم شود.

در استان زنجان نیز رشته ورزشی قایقرانی از سالهای دور فعالیت دارد که خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت آن با رضا محمدی، دبیر هیات قایقرانی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: ورزشکاران رشته قایقرانی زنجان در چه زیرشاخه هایی فعال هستند؟

محمدی: این رشته شامل چند زیرمجموعه و زیرشاخه است که در استان زنجان به لحاظ زیرساخت و تجهیزاتی که داریم در شاخه های کایاک، کاناپولو و رویینگ فعال هستیم.

با هماهنگی لازم برای تمرین ورزشکاران تجهیزات قایقرانی رویینگ زنجان به سد گلابر منتقل می شود.ورزشکاران این رشته در پایگاه‌های استخر شهید شهبازی مجموعه ورزشی امجدیه و سد گاوازنگ تمرین می کنند.

در سد "حسن ابدال" نیز قبلا تمرینات رویینگ را داشتیم اما از آنجاییکه در این رشته نیازمند مسافت طولانی سد هستیم با آب منطقه ای رایزنی می کنیم تا تمرینات را به سد گلابر منتقل کنیم چراکه هم آب سد "حسن ابدال" کم و هم به لحاظ امنیتی مشکل ساز شده است و تجهیزات این رشته ورزشی به سرقت می رود چون نگهبانی و کانکس نیروی انتظامی در جوار این سد وجود ندارد و درصدد انتقال از آنجا هستیم.

ایرنا: ورزش قایقرانی استان زنجان هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

محمدی: نزدیک بازی های آسیایی هستیم که چهار خانم از رشته رویینگ از زنجان به این مسابقات اعزام شده اند که "مهسا جاور"، "زینب نوروزی" و "رویا سلطانی" به عنوان ورزشکار و "هما خاتمی" به عنوان مربی اعزامی به این رقابت ها هستند.

در رشته رویینگ چهار پایگاه قهرمانی در کل کشور داریم که یکی از آنها زنجان است که به عنوان پایگاه قهرمانی استعدادیابی فعالیت می کند.

ایرنا: رشته ورزشی قایقرانی در زنجان با چه چالش هایی مواجه است؟

محمدی: به لحاظ ساعات اختصاصی استخر برای تمرینات با مشکل مواجه هستیم و از سوی اداره ورزش و جوانان ۲ روز در هفته برای تمرین آقایان و ۲ روز در هفته برای تمرین خانمها اختصاص یافته است.

در سدها به دلیل سردی هوا نهایتا هفت ماه امکان تمرین قایقرانان وجود دارد به همین جهت بهتر است سانس های بیشتری در استخرها برای این ورزشکاران اختصاص یابد تا آمادگی های آنان ارتقا یابد.

سانس های اختصاصی در استخرهای زنجان برای تمرین قایقرانان کافی نیست.از بابت تجهیزات نیز مشکل داریم چراکه این رشته ورزشی طوری است که خود شخص تجهیزات را خریداری نمی کند تنها جزئی از امکانات مثل کلاه و یک سری پاروها شخصی است.

هر کسی اول وارد این رشته می شود آموزش ها را یکی دو ماه دریافت می کند و وقتی به طور قطعی و جدی شروع به تمرین کند تجهیزات خریداری می شود که آن هم امکان تهیه قایق شخصی نیست و باید از سوی فدراسیون تامین شود.

این فدراسیون بابت تامین تجهیزات در مضیقه است که از سالهای گذشته هیچ تجهیزاتی به این رشته ورزشی در زنجان اختصاص نیافته است.

اداره کل ورزش و جوانان هماهنگی هایی را انجام می دهد که با پیگیریها قول خرید دستگاه "ارگومتر" را داده اند که شبیه ساز دستگاه رویینگ است و در پایگاه قهرمانی از آن استفاده می شود.

از این دستگاه، یک عدد داشتیم و قرار شد ۲ دستگاه دیگر نیز خریداری شود.

فدراسیون قایقرانی تاکنون نتوانسته است به درخواست اختصاص قایق به زنجان پاسخ مثبت دهد.

یکسری از قایق ها وارداتی و یکسری نیز تولید داخل است که بسیار محدود تولید می شود.

ایرنا: چه تعداد ورزشکار در این رشته فعال هستند و استقبال از آن چگونه است؟

محمدی: در زمان حاضر حدود ۳۵ ورزشکار به صورت حرفه ای در این رشته ورزشی در استان فعالیت می کنند.

زنجان از بابت رشته رویینک از پایگاههای قهرمانی کشور است و قهرمانان زیادی را در این رشته داریم.

در رشته کاناپولو نیز در بحث جوانان و بزرگسالان بچه های با استعداد زیادی داریم که در این رشته فعال و عضو تیم ملی هستند.

در رشته کایاک نیز قهرمانانی داشتیم و استعدادیابی های جدیدی صورت گرفته است که مشغول فعالیت هستند.

زنجان همواره در شاخه رویینگ رشته قایقرانی جزو تیمهای برتر کشور بوده است.استعدادیابی در سالهای قبل با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش از مدارس انجام می شد از آنجاییکه برای فعالیت در رشته قایقرانی باید آمادگی هایی داشت که حداقل آن آشنایی به فنون شنا است از این بابت برای استعدادیابی به سراغ بچه های شناگر، سه گانه، نجات غریق و واترپلو می رویم که بچه های مستعد و علاقه مندی هستند و از میان آنها تیم های جوانان و نوجوانان را تشکیل می دهیم.

قایقرانان باید شنا بلد باشند تا در تمرینات اگر قایق چپ شد بتوانند بدون آسیب از آب خارج شوند به همین جهت در وهله اول باید از شناگر بودن آنها مطمئن شد سپس آموزش های دیگر مربوط به قایقرانی را به آنها داد.

زنجان پتانسیل بسیار بالایی به خصوص در رشته رویینگ دارد از ابتدا در انواع مسابقات و تیم ملی در بخش بانوان و آقایان حرف برای گفتن داشته و جزو تیم های برتر بوده است؛ بیشتر نفراتی که در تیم های ملی بوده اند از قایقران زنجان هستند.

ایرنا: قایقرانی زنجان با چه چالش ها و مشکلاتی مواجه است و چه برنامه هایی دارد؟

محمدی: در رشته رویینگ به دلیل نداشتن تجهیزات لازم برای تمرین مشکل داریم.

یکسری از تجهیزات ما را در سد محل تمرین سرقت کردند که کار ما دشوار شد چون ارایه آموزش مستلزم وجود قایق است؛ از فدراسیون هم درخواست قایق کرده ایم که تاکنون تامین نشده است.

برنامه هیات این است که دوباره رشته رویینگ قایقرانی را با گرفتن تجهیزات لازم راه اندازی کند و به عنوان پایگاه فعال رویینگ در سطح کشور باشیم.

در رشته کاناپولو، تیم جوانان را داریم که انتظار بر این است در بزرگسالان ورود پیدا کنند.

در این رشته بیش از پنج نفر از زنجان عضو تیم ملی هستند و کاپیتان تیم ملی جوانان نیز قایقران زنجانی است.

ایرنا: آیا هیات زنجان امکان میزبانی مسابقات رشته های مختلف قایقرانی را دارد؟

محمدی: برای میزبانی نیازمند تجهیزات و خط تمرینی هستیم که باید لاین کشی استاندارد داشته باشیم.

باید زیرساختها و حمایت های مالی فراهم شود اما فدراسیون این رشته ورزشی به لحاظ مالی در مضیقه قرار دارد.

از بابت کانوپولو پتانسیل میزبانی داریم و این رشته نیازمند محل مناسب و تجهیزات است که به عنوان ۲ بال این رشته ورزشی محسوب می شود.

مکانهای آموزشی تعدادی از زیرمجموعه های این رشته با استخر و سدها برطرف می شود اما برای رشته هایی مثل رویینگ که در زنجان برجسته است محل مناسب تمرین نداریم.

در حسن ابدال امنیت نداریم اما پیگیر هستیم تا رویینگ را در سد گلابر راه اندازی کنیم و پیگیری برای تامین تجهیزات انجام می شود.

زنجان در رشته رویینگ همواره قهرمان پرور بوده است به طوریکه "مهسا جاور" سال ۲۰۱۶ نماینده ایران در المپیک ریو بود.

قایقرانان زنجانی همواره در بازیهای آسیایی نیز حضور فعال و چشمگیری داشته اند.