یاسوج_ایرنا- ایجاد واحد پنج هزار تنی ماهی در پشت سد چمشیر، راه اندازی مزرعه پرورش ماهی در پشت سد کوهبرد و پرورش ماهی در شالیزارها از برنامه های دولت سیزدهم برای شکوفایی ظرفیت های مغفول پرورش ماهی در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش ایرنا، مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد با وجود رودخانه های زهره و خیرآباد دارای ظرفیت های بی نظیری برای تولید ماهی های گرم آبی، خاویاری،زینتی و ماهیان در قفس است که تاکنون بدون استفاده باقی مانده اما دولت سیزدهم گام های امیدبخشی برای تحقق این مطالبه مهم برداشته است.

بر اساس آمارهای موجود سالانه ۲۲ هزار تن ماهی در این استان تولید می شود که زمینه فرصت های شغلی پرشماری در شهرستان های بویراحمد و دنا را فراهم کرده اما سهم مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد از این فرصت کم نظیر تولید و اشتغال بسیار اندک است.

این سرزمین چهار فصل که یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور محسوب می شود و براساس آمار موجود حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند حالا با اقدام های دولت در مسیر تبدیل به قطب ماهیان گرم آبی قرار گرفته است.

تأمین امنیت غذایی، پیشگیری از صید بی رویه، اشتغال پایدار، توسعه صادرات غیرنفتی، ارزآوری و استفاده ارزان و اقتصادی از آب، مزایایی است که اهمیت رونق پرورش ماهی را نشان می دهد به همین علت دولت مصمم است تا با عملیاتی کردن برنامه های خود برای استفاده بیشتر از ظرفیت های آبزی پروری در این مناطق اقدام کند.

کارشناسان حوزه شیلات می گویند:پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب میزان استفاده از کود شیمیایی در کشت را کاهش می‌دهد که این امر سبب پایین آوردن هزینه‌های کشاورزی و آلودگی های زیست‌محیطی می‌شود.

برنامه ریزی برای تولید سالانه ۲۰ هزار تن ماهی گرم آبی

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:براساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است ظرفیت تولید سالیانه ۲۰ هزار تن ماهی در مناطق گرمسیری استان ایجاد می شود.

سید علی معتمدی طرح های پنج هزار تنی پرورش ماهی در سد چمشیر و ۸۰۰ تنی سد کوهبرد را از برنامه های مهم دولت سیزدهم برای رونق تولید ماهیان گرم آبی در کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: تاکنون اقدام های عملیاتی خوبی برای تحقق این مهم انجام شده است.

سید علی معتمدی طرح های پنج هزار تنی پرورش ماهی در سد چمشیر و ۸۰۰ تنی سد کوهبرد را از برنامه های مهم دولت سیزدهم برای رونق تولید ماهیان گرم آبی در کهگیلویه و بویراحمد دانست و افزود: تاکنون اقدام های عملیاتی خوبی برای تحقق این مهم انجام شده است.

وی بیان کرد: چهار ماه پیش ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی کپور در سد کوهبرد شهرستان کهگیلویه رهاسازی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:بررسی ها نشان می دهد وزن این بچه ماهی های یک گرمی به یک کیلوگرم افزایش یافته است.

سد مخزنی کوهبرد در کیلومتر سه جاده دهدشت- بهبهان در جنوب شرقی شهرستان دهدشت در مسیل رودخانه کوهبرد بین ۲ روستای پوزه کوهبرد و گدار خونی قرار دارد.

این سد با حجم آبگیری سالانه این سد ۲.۵ میلیون متر مکعب،طول تاج سد ۳۶۰ متر، ارتفاع از کف ۲۶ متر و نیم، عرض کف سد ۱۱۰ متر و عرض تاج سد هشت متر از سازه های آبی مهم مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همچمین در سفر روزهای ۲۶ و ۲۷ تیرماه امسال هیات دولت به استان تفاهم نامه ایجاد یک مزرعه پنج هزار تنی پرورش ماهی در قفس پشت سد چمشیر در گچساران با سرمایه گذاری بخش خصوصی بسته شده است.

معتمدی افزود: این تفاهم نامه ۱۰هزار میلیارد ریالی با امضای استاندار و سرمایه گذار در حضور رئیس جمهور در سفر اخیر هیات دولت منعقد شده است.

وی ابراز کرد: این طرح پشت سد چمشیر که بزرگترین سد غلتکی و بتنی خاورمیانه است اجرایی می شود.

پرورش همزمان ماهی و برنج

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پرورش همزمان برنج و ماهی کپور از دیگر برنامه های دولت برای رونق تولید در مناطق گرمسیری استان است که هم اکنون در حال انجام مراحل مطالعاتی است.

معتمدی مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج، تولید محصولات ارگانیک، کاهش مصرف کود و سم کشاورزی، استفاده بهینه اقتصادی از مزارع کشاورزی را از جمله مزایای کشت توأم برنج و ماهی ذکر کرد.

ظرفیت های موجود

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه ۲۲ هزار تن ماهی در این استان تولید می‌شود که از این میزان پنج هزار تن آن به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات می‌شود.

اسحاق رستمی افزود: هم اینک ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و استان رتبه سوم کشوری در تولید ماهیان سردآبی را داراست.

وی عنوان کرد: بیشترین تولیدات ماهیان سردآبی استان در حوزه رودخانه کارون است و در رودخانه‌های مارون و زهره ظرفیت های معطل مانده زیادی وجود دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه های خروشان با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور ،۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و۱۱ هزار کیلومتر آب راه ،دارای ظرفیت های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهمترین رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.