گناباد-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت:‌ اجرای طرحهای کاهش گرد و غبار در این شهرستان نیازمند ۴۰ میلیارد ریال اعتبار است.

سعید شفیعیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ در این راستا چند طرح از جمله احداث ایستگاه سیار پایش گرد و غبار برای نظارت بر معادن، اجرای برنامه های زیست محیطی در عرصه های منطقه حفاظت شده «سیرخون» شهرستان خواف تهیه و برای اختصاص اعتبار و اجرا به مسوولان استانی ارسال شده است.

وی ادامه داد:‌ بر اساس مصوبه کارگروه گرد و غبار خراسان رضوی اعتبارات حوزه گرد و غبار استان خراسان رضوی طی امسال تنها به شهرستانهای خواف و سرخس اختصاص یافته است و در قالب این مصوبه برای کلیه ادارات و دستگاههای اجرایی وظایفی تعریف شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف با اشاره به تخصیص ۱۴ میلیارد ریال در حوزه پایش و کنترل گرد و غبار تصریح کرد:‌ این میزان اعتبار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود پنج برابر افزایش یافته است.

وی گفت:‌ ۵۰ درصد اعتبار فوق از محل مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان خراسان رضوی تخصیص یافته است.

شفیعیان بیان کرد:‌ با صرف بقیه این اعتبار طرحهای آبرسانی منطقه حفاظت شده سیرخون خواف به ۲۰۵ هکتار افزایش پیدا کرد.

وی حفاظت و قرق از یک هزار و ۸۵۰ هکتار عرصه های حفاظت شده و آبیاری و نگهداری سنواتی ۲۰۰ هکتار عرصه های کاشته شده در عرصه های زیست محیطی خواف را از دیگر طرحهای اجرایی از محل اعتبارات سال گذشته کاهش گرد و غبار در این شهرستان برشمرد.

خواف با یک میلیون هکتار وسعت از وسیع‌ترین عرصه‌های طبیعی در بین شهرستانهای استان خراسان رضوی برخوردار می باشد و دارای یک منطقه حفاظت شده، یک تالاب ملی و ۲ منطقه شکار ممنوع است.

عرصه‌های طبیعی خواف از نظر حیات وحش جانوری، زیستگاه گونه‌های تحت حمایتی چون پلنگ ایرانی، قوچ و میش وحشی، آهو، فلامینگو و حواصیل و تعدادی دیگر گونه‌های نادر پرندگان و حیات وحش می باشد.

مرکز شهرستان خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.