به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یاسین کیخا روز چهارشنبه افزود: تربیت و توانمندسازی مستعدان مهمترین برنامه معاونت آیندهسازان و زمینهسازی برای اثرگذاری نخبگان و تکریم آنان، مهمترین برنامه کاری معاونت سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان است.
وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان باید فرصت اثرگذاری بیشینه را برای نخبگان فراهم کند، خاطرنشان کرد: افزایش اثرگذاری و اثربخشی جامعه نخبگانی در فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری از مهمترین برنامههای این معاونت در دور جدید است.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات کشور تولید الگوی درست برای پاسخ به نیازهای موجود است، ادامه داد: تجربههای پیشین کشور نشان میدهد در اغلب موارد یا الگوی پاسخدهی دقیق طراحی نشده و یا در اجرا، صیانت درستی از آن الگو صورت نگرفته است.
افزایش نقشآفرینی استادیاران جوان دانشگاههای برتر کشور
کیخا اظهار داشت: در دور جدید، استادیاران جوان دانشگاههای برتر کشور جامعه مخاطب اولویتدار این معاونت هستند تا بتوانند نقشآفرینی بیشتری در مسیر حل مسایل جاری کشور داشته باشند.
وی یادآور شد: مسایل کشور به مسایل فناورانه و علمی خلاصه و محدود نمیشوند بلکه در کشور چالشهای غیرفناورانه نیز وجود دارد که البته پاسخ به آنها نیاز به راهحلهای فناورانه دارد.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه حل مساله با دو رویکرد تقاضامحور و اولویتمحور انجام میشود، اظهار داشت: در رویکرد اولویتمحور، هیاتهای اندیشهورز ذیل معاونت سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان ایجاد شده که تولید پاسخ نخبگانی برای چالشهای کشور از مهمترین اهداف این هیئتها است.
۲۷ کلان مساله در کمیسیونهای دولت
کیخا تصریح کرد: کمیسیونهای دولت ۲۷ کلان مساله دارند که اساساً جامعه نخبگانی هیچ اطلاعی از آن ندارد، این هیاتها میتوانند به عنوان لایه تصمیمسازی برای دولت فعالیت کنند.
وی همچنین اظهار داشت: برخی چالشها حل نمیشوند چون به مساله تبدیل نشدهاند، زیرا تا یک چالش به مساله تبدیل نشود، برای حل آن پاسخی تولید نمی شود به همین دلیل یکی از مهم ترین کارکردهای هیاتهای اندیشهورز تبدیل چالش به مساله است. در واقع این هیات ها باید بتوانند چالشهای موجود در استانها به ویژه مناطق کمبرخوردار را استخراج کرده و آنها را به مساله تبدیل کنند تا در نهایت با یک اولویتبندی مناسب، پاسخ مناسب برای حل این مسائل تولید شود. در این چرخه، نقش نخبگان علوم انسانی کمنظیر است.
معاون بنیاد نخبگان یادآور شد: شرکتهای دانشبنیان بهترین محل برای اتصال صنعت به دانشگاه هستند، در زیست بوم ایجاد شده در کشور قرار بود شرکتهای دانشبنیان محلی برای اتصال صنعت و دانشگاه باشند اما به تدریج روند به شکلی پیشرفت رفت که این شرکتها نه با دانشگاه و نه با صنعت ارتباط معناداری نداشتند؛ ناظر به همین فقدان، برای حل مسایل تقاضامحور کشور، در گام اول ۱۰۰ شرکت دانشبنیان فعال که توانستهاند جایگاه خود را در اکوسیستم کشور ثابت کنند، نظام مسایل خود را با رویکرد توسعه محصول معرفی می کنند تا هستههای استادمحور به عنوان واحد تحقیق و توسعه این شرکتها در دانشگاهها فعال شوند.
کیخا افزود: به عبارت دیگر، مسایل جاری این شرکتها به استادیاران جوان شاغل در دانشگاههای برتر اعلام میشود و بعد از جمعآوری و ارزیابی پروپوزالهای بارگذاریشده در سامانه، با حمایت بنیاد ملی نخبگان زمینه برای حل مسائل این شرکتها فراهم خواهد شد. در این روند، موضوعات تقاضامحور در یک اکوسیستم واقعی و همجنس شرکتهای دانشبنیان مطرح خواهند شد.
ضرورت وجود پیوست نخبگانی در کلانپروژهها
براساس گزارش بنیاد ملی نخبگان، وی با تاکید بر اینکه کشور در انجام کلانپروژهها موفق نبوده است، اظهار داشت: در انجام هیچ یک از این کلانپروژهها، پیوست نخبگانی وجود نداشت؛ در نتیجه نخبگان نتوانستند در حل این کلانپروژهها مشارکت کنند که این عامل مهمترین دلیل برای عدم موفقیت این آنها است.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه کشور در سالهای آینده با بحران نیروی انسانی کارآمد مواجه می شود، گفت: میتوان در قالب کلانپروژهها، فضای گلخانهای برای فعالیت افراد نخبه و توانمند ایجاد کرد تا این افراد ضمن ماندگاری در چرخه خدمترسانی به جامعه، منشا اثربخشی و اثرگذاری باشند.
کیخا با بیان اینکه فراخوان جذب چهار هزار نفر از نخبگان در دستگاههای اجرایی به زودی اعلام می شود، تصریح کرد: این افراد هم در تحول سازمانهای متبوع و هم در استخراج نظام مسایل این سازمانها باید اثرگذار باشند.
وی الگوسازی از سرآمدان و نخبگان کشور را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر قرار بر ایجاد کنش جدی با جامعه مخاطب و زمینهسازی برای اثرگذاری و اثربخشی نخبگان باشد و بخواهیم این دو عامل به عنوان شرط نخبگی در جامعه نهادینه شوند، باید موضوع تکریم و الگوسازی به صورت جدی دنبال شود.