توسعه همکاری با استادان نخبه در دستور کار قرار گرفت

تهران - ایرنا - معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: توسعه همکاری با استادان نخبه از رویکردهای اصلی این بنیاد است و این مجموعه تلاش دارد تازمانی که استادان در لایه اثربخشی قرار دارند، مخاطب برنامه‌ها باشند و بنیاد بتواند تعریف کار مشخصی با محوریت آنها انجام دهد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یاسین کیخا در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان به تغییر رویکرد این بنیاد در دور جدید اشاره کرد و افزود: میدان عمل بنیاد ملی نخبگان دانشگاه است؛ بنابراین هر اقدام و هر برنامه‌ای در فضای نخبگانی باید با همکاری دانشگاه و اساتید انجام شود.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر فعالیت می‌کند، یادآور شد: ساختار بنیاد ملی نخبگان هیات امنایی است و رییس جمهور به عنوان رییس هیات امنا در راس آن قرار دارد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان به فعالیت‌ها و ماموریت‌های اصلی بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و ادامه داد: شناسایی، هدایت، توانمندسازی و در نهایت به‌کارگیری شایسته نخبگان در سراسر کشور و در سطوح مختلف استعدادی و تخصص، مهم‌ترین ماموریت این بنیاد است که برای نیل به آن برنامه‌های ویژه‌ای طراحی و اجرا می‌شود. به عنوان نمونه در بخش شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی، برنامه ملی شهاب با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است.

کیخا با بیان اینکه جامعه مخاطب بنیاد ملی نخبگان از دوران دانش‌آموزی آغاز می‌شود و تا الگوسازی و تکریم مفاخر گسترده است، تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان فضای نخبگانی را به لایه‌های مختلف تقسیم کرده است که در آن هم دانش‌آموزان و هم دانشجویان مستعد و هم اساتید دانشگاه و مفاخر کشور حضور دارند.

وی درمورد برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان درخصوص اساتید دانشگاه، گفت: پیشتر تنها اساتیدی مخاطب بنیاد ملی نخبگان بودند که بتوانند از طرح مرحوم کاظمی آشتیانی بهره‌مند شوند. در واقع این طرح تنها راه ورود اساتید به چرخه برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان بود که در آن فقط سه سال اول به‌کارگیری اساتید در دانشگاه پوشش داده می‌شد و بعد از آن ارتباط بنیاد و اساتید به کلی قطع می‌شد. در نتیجه نه از ظرفیت اساتید استفاده می‌شد و نه کار مشخصی برای رسیدن آنان به اثربخشی تعریف می‌شد.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: توسعه مخاطب در لایه اساتید نخبه، یکی از رویکردهای اصلی بنیاد ملی نخبگان در دور جدید است و این بنیاد تلاش دارد مادامی که استاد در لایه اثربخشی قرار دارد، مخاطب برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان باشد و بنیاد بتواند تعریف کار مشخصی با محوریت این اساتید انجام دهد.

کیخا تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان متناسب با آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی، نخبگان در لایه اساتید را به سه برش چهار ساله تقسیم کرده است که هر برش به دو دوره دو ساله تفکیک می‌شود و برای هر دوره برنامه خاصی با توجه به اقتضائات آن طراحی شده است. علاوه بر آن، مسیرهای متنوعی نیز برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان طراحی شده است تا اساتید نخبه بتوانند با شاخص‌های معین و قابل استناد و به عنوان مخاطب بنیاد ملی نخبگان در برنامه‌های نخبگانی حضور فعال داشته باشند.

وی تصریح کرد: در روند قبلی، شاخص‌های نخبگانی اساتید به صورت خوداظهاری بررسی می‌شد اما در روند جدید، شناسایی فعال ملاک است. در این روند، بنیاد ملی نخبگان تلاش می‌کند اساتید نخبه را با شاخص‌های قابل استناد در دانشگاه‌ها و نهادهای ذی‌صلاح شناسایی و برای حضور در چرخه بنیاد ملی نخبگان دعوت کند.

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اساتیدی که مخاطب برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان باشند، علاوه بر تسهیلات مالی و رفاهی، از فرصت اثربخشی نیز برخوردار می شوند، اضافه کرد: طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبه فردی‌ است که به مرحله اثرگذاری بارز مبتنی بر استعداد و همت بلند رسیده باشد. با این تعریف، بنیاد ملی نخبگان ایجاد فرصت اثرگذاری برای اساتید نخبه را از ماموریت‌های اصلی خود می‌داند و تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت‌های خود مانند ارتباط با لایه‌های حاکمیتی و در قالب تقسیم کار ملی، این فرصت را به بهترین شکل برای اساتید نخبه فراهم کند تا این افراد در لایه تخصصی خود به اثرگذاری و حل مسئله بپردازند؛ البته منابع مالی و فرصت‌های تعاملی لازم نیز در اختیار این افراد قرار خواهد داشت.

کیخا به اهمیت رویکرد تربیتی در فعالیت نخبگانی اساتید نخبه اشاره کرد و یادآور شد: شاگردپروری یکی از تاکیدات اصلی بنیاد ملی نخبگان در لایه اساتید نخبه است؛ چراکه بنیاد اعتقاد دارد تنها یک نخبه می‌تواند نخبه‌پروری کند. به همین دلیل در هسته‌های نخبگانی که با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد با محوریت حل مسئله تشکیل می‌شود، هدف اصلی تربیت نخبه است. در واقع در این هسته‌ها، صرف حل مسئله اصالت ندارد، اما در طرح شهید بهشتی (تشکیل هسته‌های مسئله‌محور با حضور اساتید نخبه) رفع نیازهای کشور در قالب مسئله، هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان است.

براساس اعلام بنیاد ملی نخبگان، ‌نشست هم‌اندیشی با حضور اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در محل این بنیاد برگزار شد.

در این نشست جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر تسهیل و تسریع امور اساتید دانشگاه‌ها در پرداختن به امور پژوهشی و همکاری با دانشجویان را ضروری دانستند.

اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین در این نشست به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درخصوص افزایش اثربخشی نخبگان و به ویژه اساتید در حل مسائل کشور و رشد و توسعه همه جانبه در شاخه های مختلف علمی و مهارتی پرداختند و بر افزایش ارتباط با بنیاد ملی نخبگان و شبکه سازی نخبگانی تاکید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha