تهران – ایرنا - «یوکو کامیکاوا» به عنوان اولین وزیر خارجه زن ژاپن در دو دهه اخیر، در نخستین حضور دیپلماتیک خود در سازمان ملل و در طول سفرش در نیویورک، اظهاراتی را بیان کرد که به گفته تحلیلگران این صحبت ها امیدها برای بهبود روابط با چین را کاهش داد.

به گزارش شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو، کامیکاوا، به عنوان یک دیپلمات کهنسال ۷۰ ساله، در جریان ترمیم کابینه ژاپن جانشین یوشیماسا هایاشی شد. روابط توکیو با پکن به دلیل تخلیه آب های آلوده نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی ژاپن به دریا از ۲ شهریور دچار تیرگی شده است.

بسیاری از تحلیلگران تصمیم فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن برای جایگزینی هایاشی را که اغلب به عنوان یک طرفدار چین شناخته می شد، با کامیکاوا به عنوان یک "انتصاب غافلگیرکننده" توصیف کردند که باعث گرم شدن روابط با پکن نمی شود.

به گفته تحلیلگران، کیشیدا که رهبری یک جناح تندرو در حزب محافظه کار لیبرال دموکرات حاکم را برعهده دارد، به نظر می رسد تنها از کامیکاوا برای نشان دادن تحول در کابینه خود استفاده کرده است، بدون اینکه انتظار داشته باشد وی نقش دیپلمات مذاکره کننده با چین را ایفا کند.

هیروکو اوگیوارا، روزنامه نگار اقتصادی ژاپنی در این خصوص گفت: «من در تعجبم که چرا هایاشی، که به عنوان وزیر خارجه در سطح بین المللی شناخته شده بود عوض شد.» وی تاکید کرد: من این تصور را ندارم که کامیکاوا "در دیپلماسی ماهر یا در موقعیت مناسب خود" است.

به گفته کارشناسان، کیشیدا با نگاهی به آینده در نظر دارد "دیپلماسی تحت امر دفتر نخست وزیر" را درجهت تقویت همکاری امنیتی با آمریکا و سایر کشورهای غربی تنظیم کند؛ خواه وزارت خارجه تنش ها بین ژاپن و چین را کاهش دهد یا نه.

به گزارش کیودو، توانایی‌ها و تجارب دیپلماتیک کامیکاوا چندان به رسمیت شناخته نشده است. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است و پس از آن به عنوان کارمند بخش سیاستگذاری برای یک سناتور ایالات متحده کار کرده است.

کیودو نوشت: در ژاپن، قانونگذاران به طور سنتی سعی دارند روابط خود را با چین و آمریکا متعادل حفظ کنند؛ حتی اگر دو کشور همسایه آسیایی بر سر چندین موضوع با هم اختلاف داشته باشند. کامیکاوا و هایاشی هر دو عضو جناح LDP کیشیدا هستند.

پس از انتصاب کامیکاوا، سخنگوی وزارت خارجه چین، مائو نینگ به خبرنگاران حاضر در پکن خاطرنشان کرد دو کشور باید "اختلافات را مدیریت و کنترل کنند" و بر اهمیت تقویت "گفتگو و ارتباطات" تاکید کرد.

اما کامیکاوا روز دوشنبه در اولین حضور خود در نشست وزرای خارجه گروه هفت در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، حضور نظامی فزاینده چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه را مورد انتقاد قرار داد.

در حالی که ژاپن ریاست دوره ای گروه اقتصادی هفت را در سال جاری برعهده دارد، کامیکاوا در قالب بیانیه رئیس این نشست گفت اعضای G-۷ "به شدت با هر گونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود با زور یا اجبار مخالفت دارند. "