به گزارش ایرنا، اکنون اگرچه هنوز چند شرکت اتوبوسرانی و مینیبوسرانی در زمین وسیع این پایانه، به صورت کجدار و مریز به حیات نباتی خود ادامه میدهند، اما آنچه که بیشتر در این محل خودنمایی میکند فعالیت مرکز معاینه فنی خودرو، سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری، اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری و واحد اجراییات ساختمان است که البته "بازار عرضه گل زعفران" نیز در فصل برداشت این محصول بساط خود را در همین محدوده میگستراند.
پایانه تربتحیدریه و نیاز به احیای مجدد
یک شهروند تربت حیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: پایانه مسافربری این شهرستان در طول عمر کوتاه خود، تداعیگر خاطرات خوب و شیرین بسیاری برای شهروندان تربتی در حوزه سفرهای برون شهری است.
عزیزالله امانی افزود: این خاطرات خوش به دورانی مربوط می شود که وسایل نقلیه شخصی کم بود و نبود ایستگاه راهآهن و به تبع آن محدودیت در انتخاب وسیله نقلیه بیشتر مردم را ناگزیر می کرد برای سفرهای اداری و تفریحی از اتوبوس استفاده کنند.
وی که از پیشکسوتان فرهنگی شهرستان است، گفت: این روزها و به خصوص در ایام تعطیلات شاهد تجمع مسافران گرداگرد میدان ۲۲ بهمن در ورودی شهر تربت حیدریه هستیم که این ازدحام جمعیت برای سوار شدن به اتوبوس و دیگر وسایط نقلیه کرایه ای، برازنده شهر و شهروندان ما نیست.
مردم با اتوبوس قهر کردهاند
مسوول انجمن شرکتهای مسافری تربتحیدریه به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون در پایانه مسافربری، تنها چهار شرکت اتوبوسرانی و یک شرکت مینیبوسرانی برای انتقال مسافران به مقاصد مشهد و تهران فعالیت دارند.
مهدی رئوفی با بیان اینکه در صورت تکمیل ظرفیت، در روز تنها ۲ تا سه دستگاه اتوبوس راهی تهران می شوند، افزود: این در حالی است که در دوران رونق پایانه، روزانه بیش از ۷۰ دستگاه اتوبوس بین تربت حیدریه و مشهد تردد داشتند و این رقم اکنون به روزی بین هفت تا هشت دستگاه اتوبوس کاهش یافتهاست.
وی گفت: البته در سالهای اخیر مردم به سفر بین شهری با اتوبوس رغبت چندانی نشان نمیدهند.
رئوفی افزود: به تبع آن و به خصوص بعد از ایام کرونا، قیمت هر دستگاه اتوبوس مجهز به ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است و اکنون یک راننده به جای آنکه سرمایه خود را به امید درآمد ماهانه بین صد تا ۲۰۰ میلیون ریال درگیر اتوبوس کند، یا آنرا در بانک میگذارد و یا تانکر و تریلر میخرد که سودش هم بیشتر است.
وی به مشکلات به وجود آمده توسط اتوبوسهای غیربومی در تربت حیدریه اشاره کرد و گفت: زمانی از ورود اتوبوسهای گذری به داخل میدان پایانه ممانعت میشد و آنها مجبور بودند از جاده کمربندی عبور کنند.
رئوفی افزود: اما بعد از رفع محدودیت، اتوبوسهای غیربومی گذری می توانند برای تکمیل ظرفیت مسافر خود، دور میدان پایانه توقف کرده و مردم نیز ترجیح میدهند در آنجا سوار اتوبوس بین شهری شوند.
مسوول انجمن شرکتهای مسافری تربتحیدریه با تاکید بر ضرورت جلوگیری از توقف اتوبوسهای گذری در محل میدان ورودی شهر، گفت: باید ترتیبی داد تا اتوبوسهای گذری برای تکمیل ظرفیت خود، وارد پایانه شده و با نظارت شرکتهای مسافری مستقر، اقدام به سوار کردن مسافران کنند.
پایانه نیازمند سرمایهگذار است
مدیر شرکت حمل و نقل جوان سیرایثار تربتحیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت ما با استفاده از ۱۲ دستگاه اتوبوس مجهز و به روز به صورت دربستی به مسافران نقاط مختلف کشور سرویس دهی می کند.
علی آخوندشریف با اشاره به کم سو شدن چراغ پایانه تربت حیدریه، افزود: با شیوع کرونا و پس از آن دیگر کسی برای سرمایهگذاری در این حوزه وارد میدان نشده است.
وی ادامه داد: باید دست کم ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در اختیار مالکان اتوبوس قرار گیرد تا آنها نسبت به تبدیل به احسن ناوگان خود و یا به روز کردن اتوبوس خود، اقدام کنند.
دست ما کوتاه و خرما بر نخیل
شهردار تربتحیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مردم تمایل دارند بدون معطلی و راحتتر سوار اتوبوس شوند و بر این اساس بیشتر آنان به دور میدان مراجعه می کنند و این فرهنگ در دیگر شهرهای کشور نیز وجود دارد.
وحید فرختبار افزود: برای قانونمند شدن این وضعیت شهرداری به تنهایی قادر به رفع مشکل نیست و نیاز به یک عزم همگانی و همکاری بین بخشی وجود دارد و اگر دستگاههای نظارتی از توقف اتوبوسهای بینراهی در ورودی میدان ۲۲ بهمن ممانعت به عمل آورند، دوباره شاهد رونق پایانه مسافری خواهیم بود.
شهردار اسبق و عضو کنونی شورای اسلامی شهر تربتحیدریه نیز، اظهار کرد: بین سالهای ۶۰ تا ۶۵ که مدیریت این شهر را داشتم، با توجه به نیاز شهر به پایانه، زمینی به مساحت ۱۱ هکتار را در بیرون شهر تملک و عملیات ساخت پایانه را در سال ۶۱ آغاز کردیم که در سال ۶۳، نخستین پایانه مسافری استان خراسان بزرگ در تربتحیدریه افتتاح شد.
اردشیر ریاحی افزود: پایانه به تدریج رونق گرفته و به یک مرکز تجاری و حتی محلی برای قرار و ملاقاتهای مردمی تبدیل شده و تا زمان پایان جنگ، حتی برخی اعزامهای رزمندگان به جبههها نیز از همین مکان انجام میگرفت.
ریاحی گفت: حتی سال در ۶۳ که بنا بود رییسجمهور وقت (آیتالله خامنهای) به این شهر سفر کنند، بالگرد ایشان در وسط زمین پایانه فرود آمد.
شهردار اسبق تربتحیدریه با اشاره به وضعیت کنونی این پایانه اظهار کرد: شهرداران بعدی هر یک سیاستی را در قبال پایانه در پیش گرفته و قسمتی از آنرا به بازار زعفران، مرکز معاینه فنی خودرو، مقر بهداشت سپاه، جمعه بازار و... اختخصاص دادند و البته شهروندان نیز به دلایل مختلف از جمله ترجیح سفر با خودرو شخصی، قطار یا هواپیما، دیگر رغبت چندانی برای تهیه بلیت سفر با اتوبوس از خود نشان ندادند.
ریاحی گفت: به عبارت بهتر پایانهای که در آن برای رفاه حال مراجعان سرویس بهداشتی، نمازخانه و مغازههایی برای تهیه نیازهای مهم سفر پیشبینی شده بود، کمکم زیبایی اولیه خود را از دست داد و تبدیل به همهچیز به جز پایانه شد.
عضو کنونی شورای اسلامی شهر تربتحیدریه به برنامه کنونی شهرداری برای این پایانه نیز اشاره و اظهار کرد: بنا داریم پایانه را برای فعالیتهای حوزه خدمات شهری احیا کنیم.
ریاحی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به بزرگ شدن تربتحیدریه، دنبال انتقال پایانه به قسمتهای بالای شهر (شهرک ولیعصر) در جوار دانشگاه آزاد اسلامی هستیم زیرا اینجا دیگر محل مناسبی برای جابهجایی مسافر نیست و بنا داریم زمینی را بدین منظور تملک کنیم.
شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.