تهران- ایرنا- دبیر جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «خورشید» با اشاره به دعوت از خبرنگاران و فعالان زن رسانه‌ای ۴۱ کشور جهان به این رویداد گفت: جشنواره خورشید فرصتی برای ما و رسانه‌های مختلف همسو با ماست که در برابر تصاویر منفی که از ایران و زنان در رسانه‌های جهان نشان داده می‌شود، اقدام متقابل را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مرضیه هاشمی امروز چهارشنبه -۵ مهرماه- در نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «خورشید» اظهار داشت: شناسایی فعالان رسانه‌ای زن کشورهای مختلف جهان از چند ماه گذشته شروع شده که عده‌ای هم دعوت ما را قبول نکردند. از فعالان رسانه‌ای کانادا و آمریکا تعدادی دعوت شدند اما نتوانستند قبول کنند. با وجود این که خیلی مشتاق بودند از ترس ورود به ایران و بازگشت به کشورشان به خاطر این که مشکل‌ساز می‌شد امکان حضور آنها فراهم نشده است. خیلی سعی کردیم ارتباط برقرار کنیم تا خبرنگاران زیادی از کشورهای مختلف جهان به این جشنواره دعوت کنیم.

وی افزود: این جشنواره در چارچوب رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه معاونت مطبوعاتی این وزارتخانه به دنبال برگزاری رویدادهای فرهنگی و رسانه‌ای است. از دو سال گذشته چون جشنواره مطبوعات، جشنواره طنز گل‌آقا و تجلیل از روزنامه‌نگار زن تراز انقلاب، هشتم مهر ماه در مشهد با همکاری شهرداری این شهر برگزار می‌شود.

ساخت فیلم‌ در حوزه زنان می‌تواند خیلی مفید و موثر باشند

وی در ادامه این نشست و در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره اینکه آیا جشنواره «خورشید» می‌تواند زمینه‌ای را برای تولیدات سینمایی به خصوص در حوزه مستند با موضوع‌های زنان ایجاد کند؟ گفت: یکی از اهداف ما در جشنواره همین است. در جشنواره خورشید، پنل‌ها و نشست‌های علمی با موضوع‌های مختلف برگزار می‌شود و همزمان از خبرنگاران رسانه‌های جهان برای حضور در این نشست‌ها دعوت شده تا به نقشه راهی دست پیدا کنیم و باب همکاری‌ها برای مقابله با هجمه رسانه‌ای غرب باز شود.

هاشمی افزود: ساخت فیلم‌ها در حوزه زنان می‌توانند خیلی مفید و موثر باشند و حتما به این موضوع توجه ویژه خواهد شد.

دبیر جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «خورشید» درباره چرایی پذیرفتن این مسوولیت هم بیان کرد: زمانی که آمریکا بودم از ایران در جاهای تصاویر منفی نشان داده می‌شد و این کشور را محکوم می‌کردند. پس از گذشت ۴۳ سال از انقلاب تصاویری که از ایران نشان داده می‌شد همچنان منفی است. لازم است همان گونه که رسانه‌های مخالف، تصویری منفی از ایران در اتفاق‌های مختلف نشان می‌دهند ما هم باید اقدام متقابلی انجام دهیم.

در ایران هزینه‌ای که از نظر بودجه رسانه‌ای انجام می‌شود اصلا قابل قیاس با دیگر رسانه‌های جهان نیست

وی اظهارداشت: در آن زمان رسانه‌هایی چون پرس تی وی وجود نداشت و همه فکر می‌کردند واقعا حق با آمریکاست. اما چند سال بعد از جنگ عراق، افغانستان و سوریه همه آگاه شدند که پیام اصلی از طریق رسانه شکل می‌گیرد. در ایران هزینه‌ای که از نظر بودجه رسانه‌ای انجام می‌شود اصلا قابل قیاس با دیگر رسانه‌های جهان نیست.

هاشمی تاکید کرد: جشنواره «خورشید» فرصتی برای ما و رسانه‌های مختلف است که اقدام متقابل در برابر تصاویر منفی که از ایران و زنان در رسانه‌های جهان نشان داده می‌شود را داشته باشیم.

دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «خورشید» با اشاره به دعوت از فعالان رسانه‌ای جهان برای همفکری در خصوص مسائل زنان در این جشنواره گفت: با دعوت از رسانه‌های مستقل برای حضور در این جشنواره بر حفظ ارزش‌های مشترک اعم از خانواده و تربیت نسل‌های جوان که در رسانه‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌اند، تلاش برای آگاهی افکار عمومی جهان از طریق رسانه‌ها و خبرنگاران و بسترسازی برای حمایت از فعالیت‌های قانونی زنان در عرصه رسانه و مقاومت و نیز معرفی زنان توانمندی رسانه‌ای ایران و جهان تاکید می‌کنیم.

آغاز همکاری برای نشان دادن واقعیت‌های زنان مظلوم در جهان

هاشمی با بیان این‌که این جشنواره، آغاز همکاری برای نشان دادن واقعیت‌های زنان مظلوم در جهان است، همچنین درباره بودجه برگزاری جشنواره خورشید افزود: ما با بودجه‌های بسیار پایین مقابل هجمه شبکه‌های غربی می‌ایستیم و علیه این همه فشار، طبیعی است که با هم وحدت داشته باشیم و موثرتر عمل کنیم.

از سال ۲۰۰۰ خیلی از خبرنگارها کشته شده‌اند که ما خبردار نشدیم. رسانه‌های غربی مانع شدند و ما باید تلاش کنیم صداهای ما بلندتر از آنها در جهان شنیده شود

دبیر جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «خورشید» بیان کرد: این جشنواره با یادبود شیرین ابوعاقله خبرنگار فقید برگزار می‌شود که هم فلسطینی و آمریکایی بود و این اقدام از سوی این دو کشور هرگز محکوم نشده است. از سال ۲۰۰۰ خیلی از خبرنگارها کشته شده‌اند که ما خبردار نشدیم. رسانه‌های غربی مانع شدند و ما باید تلاش کنیم صداهای ما بلندتر از آنها در جهان شنیده شود.

زهرا اوسطی عضو ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «خورشید» نیز در این نشست گفت: در عصری که رسانه‌ها حرف اول را در آگاهی بخشی می‌زنند، شاهدیم که هجمه‌های زیادی علیه زنان و خانواده‌ها وارد می‌شود و این در منافات با آن چیزی است که در قرآن آمده است.

وی افزود: خبرنگاران به صورت مجازی و حقیقی بیشترین نقش را در بیان مطالب و اهداف ما دارند. تلاش کردیم اصحاب رسانه همسو در جهان را شناسایی و تجمیع و با همصدا کردن اینها حرکت مطلوبی در جهت شناسان واقعیت زنان و خنثی کردن هجمه‌ها انجام دهیم.

امروزه خشونت زنان علیه خودشان خیلی تعریف بارزی یافته است. رسانه‌ها با نگاه ابزاری و کالایی که به زن و حضور زن در خانواده دارند باعث شدند خشونت‌های زنان علیه خودشان کاملا عادی سازی شود

عضو ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «خورشید» درباره بودجه برگزاری این رویداد بیان کرد: در بحث بودجه جشنواره چون وزارت فرهنگ برگزارکننده است رسالت اصلی این وزارتخانه برگزاری چنین رویدادهایی است. برای دیپلماسی رسانه‌ای در کشورهای مختلف جهان بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود که در کشور ما هم در این زمینه بودجه‌ای برای این گونه اقدام‌ها در نظر گرفته می‌شود و رقم آن اصلا قابل قیاس با آن چیزی که در جهان اتفاق می‌افتد نیست.

وی در خصوص ساخت آثار فیلم در موضوعات زنان گفت: در جشنواره حوا ارائه‌هایی داشتیم که قدم اول بود و امید است در ارائه‌های بعدی قدم‌های دیگری برداشته شود.

اوسطی از محورهای جشنواره به نقش رسانه‌ها در برقراری عدالت اجتماعی اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها اولین نقش را در سمت و سودهی دولت‌ها در حوزه قوانین ایفا می‌کنند. این نیازمند آن است که نگرش جدیدی در زن و خانواده در عدالت اجتماعی مد نظر قرار دهیم و امید است تمام خبرگزاری‌ها با ما همکاری داشته باشند تا در همسو کردن قوانین و حکومت‌ها در بحث رسانه اقدام موثری داشته باشیم.

وی، الگوی سوم یا الگوی صحیح از زن را دیگر محور جشنواره خورشید عنوان کرد و با تاکید بر اجرای شدن دقیق آن گفت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند ما در مساله زن مطالبه داریم و طلبکاریم.

اوسطی تاکید کرد: لازم است تلاش کنیم هجمه‌هایی که در مساله زنان وارد شده و به عنوان حقیقت ارائه می‌شود در حالی که پوچ و توخالی است را خنثی کرده و حقایق واقعی روایت و در این زمینه روشنگری شود.

موضوع زنان در رسانه به شدت مورد غفلت واقع شده است

وی موضوع خانواده را از دیگر محورهای جشنواره خورشید عنوان کرد و گفت: این موضوع در رسانه‌ها به شدت مورد غفلت واقع شده، به واسطه انحراف‌های فکری که در جوامع شیوع پیدا می‌کند بحث خانواده‌زدایی خیلی پررنگ شده و شخصیت های انسانی در قالب خانواده دیگر واقی و حقیقی نیست. امید است در خانواده و بحث رسانه با اصحاب رسانه بتوانیم به توافقی برسیم که با آشنای‌ ها و همصدایی‌های یکدیگر به نقطه مشترک برسیم و بتوانیم بر مبنای عقلانیت و فطرت این بحث را پیش بریم و دوباره مسایل این چنینی را برای زنان و سیاستگذاران جوامع تعریف کنیم.

به واسطه انحراف‌های فکری که در جوامع شیوع پیدا می‌کند بحث خانواده‌زدایی خیلی پررنگ شده و شخصیت های انسانی در قالب خانواده دیگر واقعی و حقیقی نیست

اوسطی با بیان این‌که محور چهارم جشنواره زنان و رسانه مقاومت است گفت: در جامعه خودمان و دیگر جوامع، زنانی هستند که در زندگی‌های آنها اتفاق‌های مطلوبی افتاده و زندگی‌های پرتجربه‌ای را سپری می‌کنند که اینها هیچ جایی رسانه‌ای نشده است. مانند خانواده‌های شهدا که در بسیاری از حرکت‌های اجتماعی جامعه ایرانی نقش‌های مطلوبی داشتند. می‌خواهیم رسانه‌ها را در این زمینه روشن و با خودمان همسو کنیم.

عضو ستاد برگزاری جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید نقش رسانه‌ها در عادی‌سازی خشونت علیه زنان را دیگر محور این جشنواره عنوان کرد و گفت: وقتی صحیت از این مساله می‌کنیم ذهن جوامع ممکن است به سمت خشونت مردان علیه زنان برود. در حالی که امروزه خشونت زنان علیه خودشان خیلی تعریف بارزی یافته است.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها با نگاه ابزاری و کالایی که به زن و حضور زن در خانواده دارند باعث شدند خشونت‌های زنان علیه خودشان کاملا عادی‌سازی شود. امید است در انتهای جشنواره به این اهداف برسیم. منتها مصدایی و همسویی تمامی اصحاب رسانه و نهادهای مرتبط نیاز است که شکل بگیرد.