اردبیل - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خلخال از کشف و ضبط ۲ قبضه اسلحه غیرمجاز توسط محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست در منطقه حفاظت شده آق داغ و مناطق آزاد این شهرستان خبر داد.

نعمت اله جوانمردی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: در پی گزارشات واصله از سوی همیاران و دوستداران محیط زیست مبنی بر وجود سلاح غیرمجاز در اختیار این شکارچیان، محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خلخال با همکاری پلیس امنیت و اطلاعات اقدام به جمع آوری اطلاعات و تحقیقات نامحسوس کردند.

وی افزود: محیط بانان با اطمینان از صحت گزارشات دریافتی و با دریافت مجوزهای لازم طی دو ماموریت جداگانه با بازرسی از محل زندگی متخلفان شکار واقع در روستاهای توابع بخش مرکزی و خورش رستم، موفق به کشف و ضبط ۲ قبضه اسلحه شکاری قاچاق و غیرمجاز از شکارچیان شدند.

جوانمردی با اشاره به دستگیری ۲ نفر در این رابطه، بیان کرد: شکارچیان متخلف با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل مراجع قضایی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خلخال با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۹ قبضه اسلحه شکاری غیر مجاز در این شهرستان کشف و ضبط شده است، اظهار کرد: گشت و کنترل شبانه روزی ماموران یگان حفاظت محیط زیست در مناطق تحت مدیریت در منطقه حفاظت شده آق داغ و مناطق آزاد به طور جدی و مستمر ادامه خواهد داشت.

جوانمرد از مردم و دوستداران محیط زیست خواست، در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی سریعا موارد را از طریق سامانه ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ و یا شماره ۸۷ الی ۳۳۷۴۰۰۸۵ اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل و در شهرستان‌ها به ادارات و نمایندگی‌های حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها و پاسگاه‌های محیط بانی مستقر در منطقه اطلاع دهند.

شهرستان خلخال با داشتن تنوع گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری در کانون توجه و اقدامات حفاظتی و صیانتی اداره کل محیط زیست استان اردبیل قرار دارد.

منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال با ۸۸ هزار هکتار مساحت به دلیل کوهستانی و صخره‌ای بودن مامن و زیستگاه انواع حیوانات بوده و به عنوان بزرگترین منطقه حفاظت شده استان اردبیل و نگین شمال غرب کشور از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری است.

وجود مراتع سرسبز ، منابع آبی فراوان و وفور غذا برای وحوش زمینه مساعدی برای زیست انواع جانواران وحشی نادر از جمله پلنگ ، کفتار ، گراز، سیاه گوش ، خرس و علف‌خوارانی همچون کل ، بز وحشی و پرندگان شکاری از جمله شاهین ،عقاب ، انواع کبک ، تیهو و گوشت‌خوارانی مثل روباه ، شغال ، گرگ و انواع خزندگان در این منطقه فراهم کرده است.