به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های آسیای میانه، آلمان و کشورهای این منطقه اولین نشست خود با موضوع توسعه مسیر کریدور میانی که آسیای میانه را به اروپا متصل می کند را روز جمعه ۳۰ سپتامبر (۷ مهر ماه) در برلین برگزار کردند.
همکاری در زمینههای اقتصاد، انرژی و منابع طبیعی اصلی ترین بخشهای این گفت و گوها بود.
سران کشورها پس از پایان این دیدار اعلام کردند با ایجاد «مشارکت استراتژیک منطقه ای بین آلمان و آسیای میانه» موافقت کرده و متعهد شدند برای تقویت بیشتر روابط اقتصادی گام بردارند.
آنها همچنین حمایت خود را از ابتکارات توسعه مسیر کریدور میانی که هدف آن اتصال منطقه آسیای میانه با اروپا از طریق قفقاز، دریای سیاه و ترکیه است، اعلام کردند.
آلمان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در بیانیه مشترکی که پس از این نشست منتشر شد، گفتند: سران هر ۶ کشور همکاری خود به توسعه کریدور میانی و جذب منابع مالی برای پروژههای زیرساختی تحت ابتکار «دروازه جهانی» را تأیید کرده اند.
این کشورها از گزارش نهایی بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه (EBRD) که کریدور میانی ترانس کاسپین را به عنوان یک شبکه حمل و نقل پایدار معرفی می کند، استقبال و بر هدف خود برای تقویت امنیت انرژی، توسعه مسیرهای تامین انرژی جایگزین، بهبود ارتباطات حمل و نقل و ترانزیت و حرکت به سمت اقتصاد سازگار با آب و هوا و محیط زیست تاکید کردند.
«قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «صدیر جپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در این نشست حضور داشتند.
دومین نشست صدراعظم آلمان و سران آسیای میانه سال آینده در منطقه برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس کاسپین موسوم به کریدور میانی از جنوب شرق آسیا و چین آغاز می شود و از قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، دریای خزر، جمهوری آذربایجان، گرجستان می گذرد و پس از عبور از بیشتر کشورهای اروپایی به آلمان و دریاهای غرب اروپا می رسد.
به عقیده کارشناسان، با توجه به حمله روسیه به اوکراین، تحریم های اعمال شده و در نتیجه انسداد مسیر حمل و نقل از طریق روسیه، کریدور میانی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. با این حال، با وجود برنامههای توسعه فعلی و سرمایهگذاریهای جاهطلبانه، کریدور میانی حتی در میانمدت و بلندمدت نمیتواند به طور کامل جایگزین حملونقل زمینی از طریق روسیه شود، با این وجود، سرمایه گذاری ها برای تقویت رقابت و تنوع بخشیدن به مسیرهای حمل و نقل مفید و ضروری هستند.