به گزارش ایرنا، هیات داوران متشکل از هوشنگ جاوید، محمد نجاری و مرشد محمدرضا معجونی در بخش رقابتی این جشنواره "سید مهرداد کاووسی" را با نقالی داستان بیژن و منیژه از استان تهران نفر برگزیده اعلام کرد.
از سوی دیگر هیات داوران این بخش هیچ اثری را برای رتبههای دوم و سوم این جشنواره حائز شرایط اعلام نکردند.
همچنین در این بخش پویا بازرگان از استان کرمانشاه و کیمیا یعقوبی گودرزی از استان تهران شایسته تقدیر معرفی شدند.
همچنین بنا بر پیشنهاد هیات داوران دبیرخانه جشنواره، به پاس یک عمر تلاش پرثمر، پرورش شاگردانی ارزشمند و حفظ اصالت آیینهای اقوام ایرانی در بخش نقالی از هنرمندان پیشکسوت کشور استاد مرشد رضا بیابانی از خراسان رضوی، استاد پهلوان هیبتمراد دامنی از ایرانشهر سیستان و بلوچستان، استاد مرشد مهدی چایانی از استان همدان و استاد مرشد علیاکبر قاسمی از استان خراسان رضوی با اهدای لوح و جایزه نقدی تقدیر شد.
از سوی دیگر بنا بر پیشنهاد هیات داوران و به منظور تشویق و ترغیب برای تلاش بیشتر و ارائه مسیر هنر داستانگذاری (نقالی) با ارائه لوح و جایزه نقدی، از زینب افسری از استان سیستان و بلوچستان، مهرسا جلیلوند از استان کرمانشاه و سما سیمرغی از شهر مرند استان آذربایجان شرقی تقدیر شد و هنرمند نوجوان این رویداد هنری کشور مریم سهرابی از شیراز نیز مورد تقدیر قرار گرفت.
همچنین هیات داوران هدیه ویژه جشنواره را به پاس عملکرد صحیح، روحیه جوانمردی و انصراف از بخش مسابقه را به پریسا سیمینمهر از استان البرز تقدیم کردند.
بنا بر اعلام هیات داوران، طبق اساسنامه جشنواره در زمان فراخوان، بخش هنرهای آیینی این جشنواره رقابتی نبوده و حالت مسابقه نداشته است از همین رو هیچ اثر و گروهی در این بخش برتر اعلام نشد.
در ابتدای این آیین نیز هنرمندان پیشکسوت علیرحم شایان، عباس بنیحنیفه، فریبرز عباسپور، سیدحمدالله شاهینسور، اسدالله مومنزاده و غلامرضا خوشحالپور از هنرمندان شبیهخوانی و تعذیهخوانی کشور تجلیل شدند.
هیات داوران: اجراها در خلق اندیشه ضعف داشتند
عضو هیات سه نفره داوران در آیین اختتامیه بیست و یکمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در بخش "نمایشهای فردی، نقالی، روایتهای ملی و کارآواها" در ارزیابی آثار ارائه شده ضعف آن در حوزه خلق اندیشه را یادآور شد و اظهار داشت: آنچه در بسیاری از اجراهای راهیافته به این جشنواره مشهود بود، ضعف در خلق اندیشه بود به گونهای که هنرمندان حاضر بیش از آنکه به داستان اجرا شده باور داشته باشند و ذهن مخاطب را هدایت کنند بیشتر به جنبه نمایشی آن پرداخته بودند.
هوشنگ جاوید ادامه داد: هنرمند باید به حدی تاثیرگذار باشد که بتواند ذهن مخاطب را به سمت پاکی و درستی هدایت کند، از کجرویها، تندرویها و اجراهای ضعیف پرهیز کند و برای اینکه بتواند حافظ سنتهای کهن این مرز و بوم باشد بیشتر بیاموزد و تلاش زیادی به کار گرفته و به متون کمتر پرداخته شده رجوع کند.
جاوید تصریح کرد: آیینهای نمایشی وحدتآفرین هستند و میتوانند مخاطب را حول محور زمان، مکان و اندیشه گردهم آورند اما آنچه در این جشنواره جای آن خالی بود وحدت اندیشه بود.
داور بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی، پرداختن به هنر را کاری بس دشوار عنوان کرد و گفت: هنرمندی کار هر کسی نیست چراکه یک هنرمند باید خودجوش عمل کند و متناسب با متقضیات زمان، آیینها را به نمایش بگذارد و به نوعی آیینسازی کند.
فلسفه هنر در فرهنگ ایرانی
رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین به ریشه هنر در فرهنگ ایرانی اشاره کرد و گفت: هنر در واژهشناسی ایرانی یعنی انسان خوب و فلسفه هنر، تربیت انسان خوب است.
عباس قنبری ادامه داد: هنر به انسان اندیشهورزی، روشنی، ادب و خلاقیت میبخشد از همین رو هنرمندان در راس هرم انسانهای شایسته قرار دارند و موتور محرکه اخلاق، زایندگی، شایستگی و مهربانی در جامعه هستند.
وی با اشاره به فرهنگ و هنر اصیل ایرانی تصریح کرد: ایرانیان تنها ملتی هستند که هیچگاه بتپرست نبودهاند و در آیینها و مناسک مردم این مرز و بوم یکتاپرستی نمود ویژهای دارد و اگر ایرانیها نبودند تا با هنر و معماری خود اسلام را در جای جای جهان گسترش دهند امروز اسلام به این اندازه گسترش پیدا نمیکرد.
این پژوهشگر تاریخ فرهنگ مردم و ایرانشناسی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی استان چهارمحال و بختیاری پرداخت و گفت: این استان مجموعه ارزشمندی از فرهنگها، آداب و رسوم ایرانی است و علاوهبر طبیعت بکر و سحرآمیز، هنرمندان بیشمار و توانمندی را به کشور معرفی کرده است.
حضور بیش از یکهزار و ۵۰۰ تماشاگر مستقیم در جشنواره
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری و قائم مقام بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی نیز در این مراسم با اشاره به اجرای ۲۷ نمایش در قالب این جشنواره طی روزهای ششم تا هشتم مهر، تصریح کرد: در این جشنواره یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم نمایش هنرمندان را تماشا کردند.
پیام احمدی تصریح کرد: ۱۱ اجرا در بخش نقالی و ۱۶ اجرا در بخش نمایشی این جشنواره به میزبانی شهرهای شهرکرد، بروجن و جونقان اجرا درآمد.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار جشنوارهها در تقویت هویت ملی، تصریح کرد: در همین راستا این ادارهکل با ارج نهادن به فرهنگ تمامی اقوام کشور به برگزاری جشنوارههایی نظیر موسیقی زاگرسنشینان و جشنواره اقوام ایرانی در سالجاری میپردازد.
به گزارش ایرنا، در این آیین نخستین زوج نقال و شاهنامهخوان کشور از استان چهارمحال و بختیاری نیز به اجرای داستانی از شاهنامه پرداختند.
بیست و یکمین جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی امسال با تمرکززدایی از تهران به استانهای چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، گلستان، مرکزی و آذربایجان شرقی محول شد.