اراک - ایرنا - اولین تکنولوژی مایع پاش دیایس ساخت ایران روز یکشنبه با حضور مدیرکل تجهیزات و ساماندهی فرودگاهی کشور، استانداران مرکزی و اردبیل در شرکت صنعتی لجور اراک رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا،«میرسعید صفی‌نیا» در این آیین افزود: هزینه تمام شده این دستگاه برای شرکت‌های فرودگاهی ۱۵۰ میلیارد ریال است که تمام این مبلغ صرفه‌جویی ارزی است.

وی بیان کرد: برای خرید این محصول می‌بایست ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه صرف می‌شد که در داخل کشور با ۵۰ یا ۴۰ درصد سرمایه‌گذاری انجام شد.

مدیرکل تجهیزات و ساماندهی و فرودگاهی کشور گفت: نمونه خارجی این سیستم در ایران موجود بوده است و هم اکنون این فناوری داخلی در دسترس است.

صفی‌نیا در ادامه افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین تجهیزات داخلی فرودگاه اراک در نظر گرفته شد و استانداری مرکزی نیز برای تامین دیایس فرودگاه اراک اعتبار در نظر گرفته است.

استاندار مرکزی نیز گفت: ۴۲ سال از عمر شرکت صنعتی و تولیدی لجور می‌گذرد و این شرکت به نقاط اوج رسیده و افتخارات متعددی در تولیدات این مجموعه ثبت شده است.
«فرزاد مخلص‌الائمه» افزود: در سال های اخیر تولیدات شرکت لجور به عنوان نخستین تولیدات به جامعه معرفی شده که این مهم جای تقدیر است.
استاندار مرکزی گفت: سال گذشته نیز این شرکت برای اولین بار جرثقیل ۶۰ تنی را تولید کرد.
نماینده هیات مدیره گروه صنعتی لجور اراک در این آیین اظهار داشت: گروه صنعتی لجور با سابقه ۴۰ ساله اولین و بزرگترین تولید کننده بالابرهای هیدرولیکی، جک های هیدرولیکی است.
حمیدرضا مهدی نیا افزود:شرکت صنعتی و تولیدی لجور ۵۷ مدل انواع بالابر و ۵۵۰۰ تولید محصول داشته است.
وی بیان کرد: بالابرهای آتش نشانی یکی از محصولاتی است که به عنوان شاه محصول شناخته می‌شود که در کشور تولید نمی‌شود که با پیگیری طراحی آنها انجام شد و در ابتدا یکی دو دستگاه به صورت نمونه تولید شد تا به مرحله انبوه سازی برسد.
وی بیان کرد: یکی از محصولات نوظهور شرکت لجور دست‌یابی به بالابر ضدیخ پاش است. از آنجایی که هواپیما در ارتفاع بالا دچار یخ زدگی شده و باید با ضدیخ شسته شود در این راستا شرکت لجور ماشینی را برای شستشو طراحی کرده که نخستین سفارش توسط فرودگاه اردبیل انجام شده است.
استاندار اردبیل هم گفت: مقوله فرودگاه برای استان اردبیل حیاتی است چون در مرکز کشور قرار دارد بنابراین باید زیر ساخت توسعه در بخش راهها توسعه یابد.
سید حامد عاملی افزود: برنامه مهم استان توسعه فرودگاه بود زیرا مردم همواره از کمبود پرواز و لغو پرواز گلایه مند بودند و این مهم در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: بعد از سفر ریاست جمهوری منابعی در اختیاراستان اردبیل قرار گرفت و صرف توسعه فرودگاه شد.
استاندار اردبیل گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۶ لغو پرواز از فرودگاه اردبیل گزارش شد و سال گذشته نیز ۱۷ لغو پرواز و امسال تاکنون لغو پرواز به علت ایمنی فرودگاهی در فرودگاه اردبیل ثبت نشده است.

این دستگاه به سفارش فرودگاه اردبیل در شرکت صنعتی لجور اراک تولید شد.