به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نخستین رویداد ملی طراحی خودرو پرنده با هدف گسترش حمل و نقل پیشرفته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از شهریور سال گذشته آغاز شد.
این رویداد در دو بخش همزمان برگزار شده است، بخش اول شامل مسابقه طراحی و ساخت مدل کوچک مقیاس در راستای ایجاد فضای رقابتی علمی در جامعه دانشگاهی و صنعتی کشور است و بخش دوم، مجموعه ای از اقدامات ترویجی شامل اجرای برنامه های رسانه ای و برگزاری نشست های تخصصی پیرامون رفع موانع بهره برداری از صنعت هوانوردی عمومی و تاکسی هوایی در کشور است.
در مرحله اول، طراحی مفهومی وسیله مورد نظر، توسط شرکت کنندگان انجام شد. طراحی فرآیندهای مسابقاتی، حاصل ۹ ماه مطالعه و مشورت با اساتید و صاحب نظران این حوزه توسط تیم برگزاری رویداد صورت گرفته است.
پس از پایان ثبت نام، آموزش و هدایت تیم های شرکت کننده توسط اساتید شروع شد. بعد از دریافت پروپوزال و گزارش های پیشرفت، گزارش و ارایه نهایی توسط تیم ها، اعضای هر تیم برای دفاع از طرح خود در جلسه ای با حضور داوران، نمایندگان نهادهای ذی ربط و سرمایه گذاران حاضر شدند.
در نهایت پس از داوری طرح ها، تیمهای برتر مشخص و در مراسم اختتامیه حاضر شدند و از سه تیم برتر رویداد به همراه "رونمایی از طرح ساخته شده" توسط یکی از تیم های حاضر به عنوان یکی از برنامه های جنبی، قددردانی شد.
در این آئین علیرضا عبدالهی به نمایندگی تیم شوق پرواز به عنوان نفر اول، محمدامین فرهمندفر به نمایندگی تیم کندو به عنوان نفر دوم و یسنا ملازاده به نمایندگی تیم سیرنگ به عنوان نفر سوم معرفی شدند.
در ادامه این مراسم علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: توسعه صنعت دانشبنیان یکی از محورهای آینده کشور است.
وی ادامه داد: توسعه دانشبنیان منجر به توسعه اقتصاد دانشبنیان میشود و اقتصاد دانشبنیان دارای مبنای فکری و علمی است.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اهمیت مسیر توسعه علمی در کشور اظهار داشت: در این مسیر لازم است اتاقهای فکر در هر بخشی ایجاد شود تا مبنای فکری برای حوزههای مختلف ارائه دهد و در این راه اندیشکدهها حائز اهمیت است.
رهایی با بیان اینکه دیر هنگام در ایجاد اندیشکدهها شروع کرده ایم، گفت: البته با سرعت خوبی رو به پیشرفت هستیم چرا که امروزه اندیشکدهها جایگاه خوبی در کشور پیدا کرده اند.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه با برگزاری رویداد خودروهای پرنده گروهها و تیمهای مختلف ایدههای قابل توجهی ارائه دادند، یادآور شد: قبلا این تجربه را در حوزه رباتیک داشته ایم. در زمانی که نهادی به این حوزه توجهی نداشت در دانشگاه امیرکبیر با برگزاری رویدادهای مختلف، تیمها ایدههای خود را ارائه دادند و برخی از آنها نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بینالمللی جایگاههای خوبی به دست آوردند.
رهایی تاکید کرد: در کشور استعدادهای خوبی وجود دارد، ولی باید زمینه بروز آنها مهیا شود.
امیر شیخ دبیر رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده نیز در ادامه این مراسم در سخنانی گفت: حمل و نقل، گردشگری، امداد و نجات و اورژانس از کاربردهای خودروهای پرنده است.
وی افزود: یکی از چالشهای اصلی توسعه خودروهای پرنده، سبک سازی و ایمنی است تا بتوان از این خودروها در حوزه شهری، بهرهبرداری شهری را متصور بود. به گفته وی این حوزه دارای سرریزهای فناوری در حوزههایی چون مواد، باتری، موتورهای الکتریکی و هوش مصنوعی است و در کشور نیز مجموعهها و شرکتهایی هستند که علاقه مند به فعالیت در حوزه خودروهای پرنده بودند از این رو اقدام به برگزاری این رویداد کردیم.
شیخ ادامه داد: در این رویداد ۲۸ تیم از سراسر کشور نام نویسی و در نهایت ۱۱ تیم از ایدههای خود دفاع کردند و در این مراسم از ۳ تیم که طرح برتر داشتند قدردانی شد.
دبیر اولین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده یادآورشد: ما باید به فناوریهای آینده توجه داشته باشیم و لازم است از امروز این کار را آغاز کنیم.