به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، نخستین رویداد ملی طراحی خودروی پرنده با هدف گسترش حمل و نقل پیشرفته در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از شهریور سال گذشته آغاز شد. این رویداد در دو بخش همزمان برگزار شد؛ بخش اول شامل مسابقه طراحی و ساخت مدل کوچک مقیاس در راستای ایجاد فضای رقابتی علمی در جامعه دانشگاهی و صنعتی کشور است و بخش دوم، مجموعه ای از اقدامات ترویجی شامل اجرای برنامه های رسانه ای و برگزاری نشست های تخصصی پیرامون رفع موانع بهره برداری از صنعت هوانوردی عمومی و تاکسی هوایی در کشور بود.
با اعلام برگزاری رویداد ملی طراحی ساخت خودروی پرنده، ۲۸ تیم از سراسر کشور برای این رقابت ثبت نام کردند که پس از آن ۱۱تیم با دفاع از طرح خود در برابر داوران گزینش شدند.
در نهایت پس از داوری طرحها، سه تیم برتر رویداد معرفی شدند. علیرضا عبداللهی به نمایندگی تیم شوق پرواز به عنوان نفر اول، محمدامین فرهمندفر به نمایندگی تیم کندو به عنوان نفر دوم و یسنا ملازاده به نمایندگی تیم سیرنگ به عنوان نفر سوم برگزیده و تقدیر شدند.
آئین اختتامیه نخستین رویداد ملی طراحی و ساخت خودروی پرنده با شناخت برترین ها روز چهارشنبه ۱۲ مهرماه با حضور علیرضا رهایی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
اقبال شاکری عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر به عنوان دانشگاه پیشرو در طرح این ایده، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا درباره ماشین های پرنده و حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: خودروهای پرنده در سطح دنیا مطرح است بر همین اساس مقدمه رویداد خودروی پرنده یا هوارو از یکسال گذشته فراهم شد و به تمام اندیشکده ها و گروه های پژوهشی و دانشگاه ها در مورد ارایه طرح برای ساخت هوارو یا خودروی پرنده اطلاع رسانی شد و ۲۸ گروه علمی و پژوهشی طرح های خود را که ترکیبی از دانشگاه ها و صنایع مختلف بود، ارایه دادند.
وی ادامه داد: کمیته علمی از دانشگاه امیرکبیر همه طرح ها را بررسی کرد و از بین ۲۸ طرح رسیده ۱۱ طرح مورد تایید قرار گرفت و به مرحله بعدی رفت و در نهایت سه طرح به عنوان طرح برای تجاری سازی و اقدامات فناوری بعدی انتخاب شدند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یک نمونه اولیه خودروی پرنده ساخته و تست آن انجام شد و یکی از سازمان ها متقاضی خرید شده است؛ بنابراین یکی از طرح ها با همین فناوری مورد استقبال صنعت قرار گرفته است تا با مالکیت معنوی گروه طراح و تولیدکننده به آنها فروخته شود.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: این دانشگاه با بنیاد برکت برای مرحله بعدی که بهینه کردن طرح و آماده شدن برای ساخت تجاری آن در گام دوم است، همکاری های لازم را انجام می دهد.
وی گفت: سازمان هایی مانند هلال احمر، مدیریت بحران، اورژانس و حتی صنایع پزشکی برای نقل و انتقال اندام ها و اعضایی که سریعتر رسیده شود، می توانند مشتری های این صنعت باشند. گام بعدی گفتوگو با آنها و اعلام آمادگی حامی برای تامین مالی است که به ساخت مورد نظر برسد.
تجاریسازی خودروی پرنده تا ۲ سال آینده
شاکری با بیان اینکه حداکثر در ۲ سال آینده نمونه اصلی تجاری خودروی پرنده آماده و مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: نسل های اولیه برای حمل و نقل و جا به جایی اشیا که سریعتر منتقل یا عملیاتی شوند، قطعا در اولویت اول هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: ما از لحاظ فناوری در این نوع ماشین های پرنده مشکلی نداریم و باید روی آنها بیشتر کار شود.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه برای حمایت بهتر شرکت های دانش بنیان گفت: یک قانون دانش بنیان داریم که یکی از بهترین قانون ها برای حمایت از شرکت های دانش بنیان است. ما آن را به عنوان یک قانون پیشرو می دانیم امیدواریم که حداکثر استفاده از این قانون بشود.
شاکری گفت: همچنین در برنامه هفتم که در مجلس در حال تصویب است، چند بند مربوط به حمایت از صنایع کلان و پیشران توسعه اقتصادی و فناوری کشور است. علاوه بر این، در مجلس یک فراکسیون دانش بنیان داریم که در ارتباط کامل با شرکت های دانش بنیان است که اگر نواقصی و کمبودی بود، با همکاری خود آنها برطرف شود.
وی درباره مشکل بازار صادرات محصولات دانش بنیان هم گفت: مشکل بازار صادرات سر جای خود است اما در بازار داخلی هم مشکل داریم. در قانون پیش بینی کردیم که محصولات شرکت های دانش بنیان با تایید شورایی که پیش بینی شده است، در بازار داخلی به فروش برسد.
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: خرید محصولات شرکت های دانش بنیان احتیاج به قانون مناقصه ندارد و دستگاه های اجرایی باید مستقیما محصولات دانش بنیان را خریداری کنند. ما در اینجا مشکل داریم در حالی که حتی در قانون حمایت های ضمانتی و مالی پیش بینی شده است.
این نماینده مردم در مجلس گفت: مشکلات دانش بنیان این است که هنوز دستگاه های ما عادت به خرید محصولات داخلی نکرده اند و روش دیرینه خود را دارند و نمی خواهند از چسبندگی خودشان نجات پیدا کنند. اگر بخواهیم صنایع در داخل کشور راه بیفتد، باید ریسکپذیر باشند.
شاکری افزود: در بعضی از کشورهایی که بازدیدی داشتم از فناوری دست چندم داخلی خودشان استفاده می کردند، برای اینکه می خواهند فناوری داخلی خودشان رشد کند. رییس جمهور هم چندین بار تاکید کرده است که ممنوع است کالایی که در داخل کشور تولید می شود، از خارج وارد کنیم؛ بنابراین اگر این مساله را حل کنیم، شرکت های دانش بنیان خودشان در انجام کارها هیچ نیاز و کم و کسری نخواهند داشت.
نظر شما