تبریز-ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۲۰ شرکت دانش بنیان در این دانشگاه فعال هستند و حتی تعدادی از محصولات آنها به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

دکتر پرویز شهابی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه می توان با بهره مندی از توان نیروی انسانی ماهر و زبده بسیاری از کمبودها در بخش سلامت کشور مثل دارو و تجهیزات را رفع کرد، یادآور شد: هم اکنون تعداد ۸۵ شرکت تولیدی در زمینه های دارو و تجهیزات مختلف پزشکی با معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز همکاری می کنند که هر یک از آنها دارای توانمندی های بسیار بالایی می باشند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی بزرگترین و مهمترین سرمایه دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، ادامه داد: باید توجه داشت که رشد و توسعه پایدار کشور تنها از طریق تحقیق و پژوهش های کاربردی که توسط نیرواهی ماهر و دانشمند انجام می گیرد، محقق می شود.

شهابی پرداخت به مسایل تحقیقاتی را جزو اولویت های اصلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برشمرد و گفت: هر چند مسایل پژوهشی هیچگاه در اولویت بندی های دستگاه های اجرایی جایی ندارد، اما طی دو سال اخیر مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با جدیت به این حیطه وارد شده و با حمایت های بسیار خوب دانشگاه در این زمینه طی یک سال اخیر اقدامات و برنامه های بسیار مهم و متنوعی توسط مراکز تحقیقاتی در دست اجراست.

دکتر پرویز شهابی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه رتبه جهانی این دانشگاه در نظام رتبه بندی تایمز که تمام دانشگاه های دارای رتبه علمی برتر را در جهان گروه بندی می کند، نسبت به سال گذشته میلادی ۱۰۰ پله ارتقا یافته است، خاطرنشان کرد: تا قبل از این رتبه بندی جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز بین ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهان قرار داشت که در حال حاضر این جایگاه به رده ۵۰۱ تا ۶۰۰ صعود کرده است که دستاوردی مهم و قابل توجه در تاریخ این دانشگاه به شمار می رود.

وی اظهار کرد: بر اساس همین رتبه بندی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در میان یکهزار و ۹۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی و پژوهشی جهان در کشورهای مختلف از پنج قاره امتیازی بین ۴۱.۹ تا ۴۵.۳ را به دلیل حجم مقالات علمی، پذیرش دانشجوان خارجی و سطح علمی و تحقیقاتی کسب کرده است.

شهابی یادآور شد: طبق همین رتبه بندی تایمز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در میان تعداد ۷۳ دانشگاه ایرانی ارزیابی‌ شده در این رتبه‌ بندی، رتبه اول دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و رده چهارم مجموع دانشگاه های ایران را کسب کرده است.

شهابی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز با داشتن ۱۱ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۹۰ نفر عضو هیات علمی، حدود ۹ هزار نفر دانشجو و نیز به جهت همجواری با دانشگاه های بزرگ کشورهای منطقه به عنوان بزرگترین مرکز علمی غرب و شمال غرب کشور، عهده دار بخش بزرگی از مسئولیت تولید علم و فناوری و رقابت در عرصه های بین المللی است.

وی ظرفیت های علمی و تحقیقاتی آذربایجان شرقی در علوم پزشکی را بسیار وسیع ارزیابی کرد و با تاکید بر اینکه از چنین مزیت هایی باید برای توسعه کشور و منطقه بهره برد، افزود: هم اکنون شرکت های بسیار توانمند و منحصر به فردی در استان فعال هستند که تولیدات آنها در کشور و حتی منطقه غرب آسیا بی همتاست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شهرت علمی، تحقیقاتی، آموزش، درامد ناشی از ارتباط با صنایع، نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان و نسبت استاد به دانشجو، پروانه های ثبت، همکاری های بین المللی، درآمد سازمانی، کیفیت آموزش و چشم اندازهای آینده را از جمله معیارهای مهم در رتبه بندی جهانی تایمز بیان کرد.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی تبریز با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ایران و جهان ارایه کرده است.

برخورداری از ۱۳ مرکز آموزشی و درمانی و ۳۰ مرکز تحقیقاتی، توسعه و رشد فناوری از جمله امکانات پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد.