تهران- ایرنا- دولت آمریکا با نگرانی شدید در حال رصد کرد تحولات در روابط بین هند و کانادا است در حالیکه اتاوا مقام‌های دهلی را به دست داشتن در قتل رهبر سیک‌ها در ونکوور متهم کرده و روابط دو کشور در شرایط خوبی قرار ندارد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز شنبه گزارش داد که دولت جو بایدن با نگرانی منازعه بین کانادا و هند را دنبال می‌کند و برخی مقام‌های این کشور نگران هستند که این می‌تواند راهبرد آمریکا در قبال منطقه هندو- آرام که برای تقابل با چین است را تضعیف می‌کند.

دولت آمریکا بر این عقیده است که ادعاهای جاستین ترودو نخست وزیر کانادا مبنی بر اینکه دولت هند ممکن است در قتل یک جدایی طلب سیک در نزدیکی ونکوور دخالت داشته باشد، مشکل بین دو کشور است.

مقام‌های آمریکایی از هند خواسته اند تا در تحقیقات در زمینه قتل این شخص همکاری کند. این درخواست‌ها از سوی هند رد شده است.

پشت پرده اما مقام‌های آمریکایی باور دارند که ادعاهای ترودو در این خصوص درست است. آنها نگران هستند که نارندا مودی نخست وزیر هند ممکن است تاکتیک‌هایی را برای ساکت کردن شخصیت‌های مخالف در خارج از کشورش اتخاذ نماید.

چند تن از مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفته اند که نگرانی بیشتر در این مورد است که نزاع هند و کانادا پیامدهای بزرگی برای یکی از اولویت‌های سیاست خارجی اصلی دولت واشنگتن داشته باشد؛ راهبرد هندو- آرام که برای تقابل با چین در این منطقه است.

کانادا (به عنوان کشور منطقه آرام و متحد کلیدی ناتو که طولانی‌ترین مرز را با آمریکا در جهان دارد) و همچنین هند برای اقدام‌های تحت رهبری آمریکا برای داشتن یک جبهه متحد و دموکراتیک علیه چین حیاتی هستند.

در کنار مقابله با روسیه در جنگ اوکراین، دولت آمریکا بیشترین تمرکز را برای رویارویی با چین به عنوان یک رقیب و تهدید بین‌المللی بالقوه گذاشته است.

از همین رو، واشنگتن اقدام‌های دیپلماتیک خود در منطقه هند- آرام از جمله ایجاد یک گروه متشکل از استرالیا، ژاپن، هند و آمریکا، را افزایش داده است. بایدن تشکیل این گروه چهارگانه موسوم به «کواد» (Quad) را به عنوان یک بخش کلیدی از این سیاست آمریکا دانسته است.

نگرانی واشنگتن در بدترین سناریویی که سیاست‌گذاران آمریکایی متصور هستند، این است که نزاع هند و کانادا تا حدی افزایش خواهد یافت که شبیه به اختلاف بین انگلیس و روسیه بر سر مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش در سالزبوری انگلیس در سال ۲۰۱۸ می‌شود.

اندکی پس از اینکه ترودو ماه گذشته ادعاهای خود را علنی و یک دیپلمات ارشد هندی را اخراج کرد، مقامات ایالات متحده نگران هستند که کانادا ممکن است تصمیم بگیرد به سمت اخراج گسترده دیپلماتیک برود و از متحدانش نیز بخواهد این کار را انجام دهند.

منبع: Associated Press