به گزارش ایرنا از سازمان بازرسی کل کشور، ذبیح الله خداییان در سومین مجمع عمومی انجمن آمبودزمانهای کشورهای اسلامی که در ترکیه برگزار شد، اشتراکات فرهنگی میان کشورهای اسلامی را بستر بسیار خوبی برای تبادل تجربیات در زمینههای آمبودزمانی دانست.
وی با اشاره به ضرورت اشتراکگذاری تجربیات میان آمبودزمانهای کشورهای اسلامی در زمینه رسیدگی به شکایات مردمی، اظهار داشت: اعضای این انجمن میتوانند با تقویت پیوند بین دولتها و شهروندان خود، موثر واقع شوند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور به «ابداعات و نوآوریهای سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران در الکترونیکی کردن فرایند رسیدگی به شکایات مردمی» اشاره کرد و افزود: دو نوع سازوکار درون دستگاهی و برون دستگاهی برای رسیدگی به شکایات مردمی وجود دارد که سازمان بازرسی کل کشور نقش مهمی را در سازوکار دوم بر عهده دارد و با ایجاد «مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی» شکایات، گزارش ها و اعلامهای شهروندان را در حوزههای مختلف دریافت و رسیدگی میکند.
خداییان ادامه داد: در سازمان بازرسی کل کشور به محض دریافت شکایت، موضوع به بخش تخصصی مربوطه ارجاع داده میشود و چنانچه رسیدگی در صلاحیت سازمان باشد، پروندهای برای آن تشکیل و در صورت احراز تخلف، موضوع به مراجع ذی صلاح شامل دادگاهها و هیاتهای رسیدگی به تخلفات منعکس میشود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: این سازمان به شکایات مربوط به آییننامهها و تصویبنامههای دولت و بخشنامههای مغایر با قوانین نیز رسیدگی و در صورت مغایرت، برای ابطال به دیوان عدالت اداری ارسال میکند.
خداییان با اشاره به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: این امر باعث شده که سازمان بازرسی با تغییرات بنیادی در نحوه دریافت، بررسی و رسیدگی به شکایات شهروندان، فرایندها را کاملاً الکترونیکی دنبال کند.
وی از امکان ارسال الکترونیکی شکایات مردمی به دستگاههای طرف شکایت و دریافت پاسخ آنها بدون دخالت انسانی توسط ربات هوشمند در سازمان بازرسی خبر داد.
راهاندازی ربات هوشمند تلفنی برای سامانه گزارشگران فساد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور به راه اندازی «سامانه گزارشگران فساد» با هدف بهره مندی از ظرفیتهای مردمی در مقابله با جریانهای فساد نیز اشاره کرد و افزود: این امکان فراهم شده تا شهروندان، فساد را الکترونیکی گزارش کنند که این اتفاق مهم با راهاندازی ربات هوشمند تلفنی صورت می گیرد.
خداییان بر این نکته تاکید کرد که امکان ثبت شکایت به صورت شبانه روزی، بدون نیاز به پاسخگویی توسط اپراتور انسانی انجام میگیرد که در این میان از الگوریتمهای هوش مصنوعی استفاده شده و پاسخگویی همزمان به افراد متعدد، احراز هویت شهروندان، راهنمایی آنها در حوزه وظایف و اختیارات سازمان بازرسی فراهم شده است.
وی در تشریح نحوه فعالیت ربات هوشمند، افزود: پالایش اولیه شکایات توسط ربات و به صورت خودکار انجام شده و درخواستهای مشابه یا دارای اشکال، بایگانی میشود. بعد از آن ربات پیگیری، شکایات شهروندان از دستگاههای اجرایی را به متصدی دستگاه اجرایی پیامک کرده و پس از ارجاع شکایت پیگیری و ٣٠ روز بعد از رسوب شکایت در کارتابل دستگاه اجرایی مورد شکایت، نامه هشداری ارسال میکند.
خداییان ادامه داد: پس از ثبت پاسخ دستگاه اجرایی به شکایت، از شهروندان نظرسنجی شده و در صورت رضایت شهروند از نحوه پاسخگویی، فرایند شکایت به اتمام میرسد که البته امکان ارجاع موضوع به مشاوره اجتماعی و مشاوره حقوقی هم فراهم شده است.
وی با بیان اینکه گزارشهای آماری و تحلیلی در سامانه طراحی و پیاده سازی شده و در اختیار کاربران حوزه های مختلف قرار گرفته است، افزود: این گزارشها در روند اثربخشی رفع مشکل شاکی، تحلیل رفتار کاربران مرکز رسیدگی به شکایات و گزارش فساد و میزان تاثیر نامههای مکانیزه پیگیری در پاسخگویی دستگاههای اجرایی بسیار اهمیت دارد و از این طریق، آمار نظرسنجی از شهروندان قابل احصاء است.
خداییان، با اشاره به آمارهای موجود از افزایش اعتماد مردم نسبت به سازمان بازرسی کل کشور خبر داد و گفت: این اقدامات موجب شده تا آموزش عمومی مردم از طریق رسانه ملی، رسانههای مکتوب و مجازی و مسیرهای صحیح ارسال شکایت و گزارش فساد، قبل از برقراری ارتباط بین مردم و سامانه در کوتاهترین زمان ممکن و به صورت خودکار انجام شود و عموم مردم برای ارسال شکایات و گزارشهای فساد در بستر اینترنت به دلیل سهولت دسترسی آحاد جامعه تشویق شوند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور به دستاوردهای این سامانهها اشاره و بر این نکته تاکید کرد که گزارشهای مدیریتی در مورد شکایات و گزارشهای فساد دارای اطلاعات مفید به بازرسیهای امور ارائه میشود که می تواند سمت و سوی نظارت و بازرسیهای آنها را بهتر مشخص کند.
وی با تاکید بر اینکه کاهش مفاسد اداری با گسترش نظارتهای مردمی عملیاتی خواهد شد، گفت: اقدام یادشده، منجر به کاهش هزینهها و صرف وقت مردم با ستفاده از نظارت مردمی برای مبارزه با مفاسد اداری شده و پاسخگویی به مراجعان توسط دستگاههای دولتی، برای پیشگیری از شکایت آنها به سازمان بازرسی کل کشور را محقق شده است.
براساس این گزارش، در سومین مجمع عمومی و نهمین جلسه هیأت مدیره انجمن آمبودزمانهای کشورهای اسلامی و برگزاری انتخابات، اعضاء جدید هیأت مدیره برای دوره چهار ساله آتی انتخاب شدند.
آمبودزمان جمهوری ترکیه به عنوان رئیس و رئیس سازمان بازرسی جمهوری اسلامی ایران نایب رئیس و آمبودزمان فدرال مالیات جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان دبیرکل انجمن آمبودزمانهای کشورهای اسلامی انتخاب شدند.
مجمع عمومی این انجمن؛ آمبودزمانهای کشورهای مراکش، آذربایجان، بحرین و اندونزی را نیز به عنوان سایر اعضای هیات مدیره انتخاب کرد.