ربات‌های هوشمند در درگاه ۱۳۶ درخواست‌های مردمی و گزارش‌های فساد را پیگیری می‌کنند

تهران - ایرنا - مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور از راه‌اندازی ربات هاتف خبر داد و گفت:ربات‌های هوشمند درخواست‌های مردمی و گزارش‌های فساد را در درگاه ١٣٦ پیگیری می‌کنند.

به گزارش ایرنا از سازمان بازرسی کل کشور، مهدی هدایت فر درباره نحوه عملکرد ربات هاتف توضیح داد: این ربات ضمن صحبت با مردم و دریافت و ثبت شکایت آنها، با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی پردازش زبان طبیعی درخواست‌ها را تبدیل به متن کرده و کد رهگیری برای فرد پیامک می‌کند؛ در این میان افراد می‌توانند علاوه بر درگاه ۱۳۶ از طریق تلفن ۱۳۶ و استفاده از کد رهگیری، وضعیت شکایت خود را پیگیری کنند.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور، ضمن معرفی ربات پایش و راه اندازی آن، تاکید کرد: سیستم پالایش هوشمند نیز در راستای ماموریت نظارت همگانی سازمان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته که با پردازش متن ها، آن را از طریق دستگاه های اجرایی پیگیری می کند.

وی ربات رهگیر را نیز ربات دیگری دانست که به نوعی زنجیره سوم ربات هاتف و پالایش به شمار می‌رود و وظیفه آن، پیگیری گزارش‌های ارسالی به دستگاه‌ها است.

هدایت فر با اشاره به اصل ١٥٦ قانون اساسی، قوه قضائیه را به عنوان پشتیبان حقوق فردی، اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت در جامعه دانست و با تاکید بر اینکه تغییر نگرش قدیم به نگرش هوشمند و پاسخگو یکی از عناوین چرخش‌های تحول آفرین قوه قضاییه است، افزود: مطابق این رویکرد، بخشی گسترده‌ای از تکالیف سند تحول قضایی به بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و هوشمندسازی اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به فرایند هوشمندسازی در سازمان بازرسی کل کشور گفت: این سازمان وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را بر عهده دارد و بر این اساس اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور بر این نکته تاکید کرد که در موضوع هوشمندسازی فرایندها، خدمات و وظایف سازمان بازرسی، ۲ حوزه نظارت همگانی و بازرسی از دستگاه های اجرایی، مورد پیگیری قرار گرفت.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه (http://۱۳۶.ir/) در سازمان بازرسی کل کشور درباره نظارت همگانی، اظهارداشت: همزمان بر روی این درگاه، کانال‌های ارتباط مردمی متنوعی نیز برقرار شده که یکی از آنها، ارتباط از طریق سامانه ۱۳۶ است.

هدایت فر ادامه داد: با توجه به حجم بالای تماس ها، اقدام به بهره‌گیری از فناوری های نوین و استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت و ربات هاتف با کمک دانشگاه‌های پیشرو در کشور، طراحی شد.

هدایت فر با اشاره به بخش مربوط به ماموریت حوزه بازرسی‌ها، گفت: بعد از ارسال گزارش فساد به سازمان بازرسی یا شناسایی سوء جریان از سوی این سازمان، پرونده بازرسی درباره موضوع مربوطه تشکیل می‌شود و در آن زمان سازمان بازرسی وارد حوزه بازرسی از دستگاه‌ها خواهد شد.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در این بخش با مکانیزه‌سازی و صدور هوشمند حکم بازرسی، حدود ٤١٥٠ حکم صادر شد تا تیم های بازرسی بتوانند در محیط بازرسی حضور یابند.

وی درباره روند اجرای پیشنهادهای ارسالی از سوی سازمان بازرسی به دستگاه‌های اجرایی، افزود: با توجه به انسان محور بودن فرایند بازرسی، گزارش بازرسی تهیه و پیشنهادهای لازم الاجرا ارائه می‌شود؛ حال برای اثربخش بودن این پیشنهادات، ربات دیگری راه اندازی شد تا این موارد را بدون فوت وقت از مراجع مختلف پیگیری کند.

هدایت فر با تاکید بر اینکه رباتی با عنوان تحلیل داده نیز راه اندازی شده است، تصریح کرد: این ربات کارنامه عملکردی سازمان بازرسی را به صورت مستمر در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد و در رابطه با اینکه در کدام حوزه‌ها باید تمرکز کرد و تخصصی تر کار کرد، این ربات به ما کمک خواهد کرد.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور، هوشمندسازی را نه یک انتخاب بلکه یک الزام دانست و بر این نکته تاکید کرد که در شرایط فعلی برای اینکه بتوانیم وظایف خود را مطلوب انجام دهیم، غیر از استفاده از روش‌های نوین و هوشمند، راه دیگری نیست ضمن آنکه با توجه به وضعیت نیروی انسانی و کمبود امکانات و منابع باید بتوانیم با بهره‌گیری از فناوری‌ها اثربخش واقع شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha