مراغه- ایرنا- سرپرست شهرداری مراغه گفت: مهمترین مشکل شهرداری تحقق بودجه است تا جایی که در نیمه نخست امسال ۱۴۵ میلیارد تومان از بودجه ۴۶۰ میلیارد تومانی سال جاری تحقق یافت. 

به گزارش ایرنا «شهرام مروتی» شامگاه یکشنبه در نشست با خبرنگاران به برخی از دلایل کاهش درآمدهای شهرداری اشاره کرد و افزود: طی نیمه دوم پارسال سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده چشمگیر بود اما امسال به دلیل اختصاص یافتن بخشی از این اعتبار به هدفمندی یارانه‌ها با مصوبه مجلس شورای اسلامی، سهم شهرداری مراغه از ارزش افزوده به حدود یک سوم سال قبل کاهش یافت.

نشست خبری شهرام مروتی، سرپرست شهرداری مراغه

وی با تاکید بر اینکه ابلاغ قانون اصلاح بیمه کارگران ساختمانی طی اسفند سال گذشته، شهرداری‌ها را در سال جاری به رکود برد، افزود: تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی به شدت کاهش یافته و درآمدهای شهرداری‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

هزینه‌های جاری شهرداری افزایش چشمگیر دارد

سرپرست شهرداری مراغه با بیان اینکه افزایش هزینه‌های جاری نیز روی عملکرد شهرداری‌ها سایه انداخته است، بیان کرد: ماهانه حدود ۱۲ میلیارد تومان حقوق و مزایا در شهرداری مراغه پرداخت می‌شود که با درآمدهای سال جاری همخوانی ندارد.

«مروتی» به پروژه شدادیه در مرکز اصلی شهر که به یکی از مشکلات اساسی شهر و شهرداری تبدیل شده نیز اشاره کرد و افزود: این طرح بیش از ۲۵ سال به حال خود رها شده و حتی عوارض آن هم به شهرداری پرداخت نشده است.

سرپرست شهرداری مراغه با بیان اینکه این طرح نیمه‌کاره برای شهرداری هزینه در پی داشته است، بیان کرد: در دیداری که طی همین دوره سرپرستی با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، مقرر شد تا ۲ دانگ از این پروژه که به بنیاد مستضعفان تعلق دارد، از سوی شهرداری مراغه تملک شود و این سهم را مصالحه کردیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تعیین تکلیف این پروژه طی سال‌های پیش‌رو، افزود: طرحی که در قالب بازآفرینی شهری در دهه ۷۰ شمسی آغاز شده بود، نتیجه معکوس داده است و انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی به صورت جدی نسبت به تکمیل آن وارد میدان شود.

شهرداری مراغه چه اقداماتی برای درآمدزایی انجام داد؟

سرپرست شهرداری مراغه بیان کرد: اقداماتی برای درآمدزایی در بخش‌های اراضی، تولیدات کارخانجات و معادن آغاز شده که در مرحله مکاتبات و صدور مجوز قرار دارد و برای نمونه بعد از ۱۰ سال مصوبه لازم برای بهره‌برداری از کوی آسایش در ضلع غربی شهرک سهند اخذ شد.

«مروتی» شهرک خواجه نصیر با ۵۳ هکتار مساحت را فرصتی برای شهر خواند و ادامه داد: مراحل ماده پنج۵ در این شهرک انجام، و با چند شرکت تعاونی نیز مصالحه شد تا برای بهره‌برداری مردم آماده‌سازی شود.

وی همچنین تملک مسیر دسترسی به پروژه مشارکتی مسکن ۴۰۰ واحدی، خرید وسایل بازی پارک‌ها، درختکاری در مسیر سردار سلیمانی و خرید قالب‌های جدید برای تولید کفپوش‌های بتنی را از دیگر اقدامات برای درآمدزایی در شهرداری عنوان کرد.

وی به تلاش شهرداری مراغه برای تحقق بودجه استقراضی نیز اشاره کرد و افزود: در بودجه سال جاری برای استفاده از ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پیش‌بینی شده بود و با مجوز شورا برای اخذ ۱۰۰ میلیارد تومان اقدام شد.

«مروتی» این را هم بیان کرد که برای استفاده از اوراق مشارکت هم در شهرداری مراغه اقدام شد که مراحل اداری را طی می‌کند و با استفاده از آن می‌توان بخشی از طرح‌های عمرانی را پیش برد.

تکلیف عمران شهری در شرایط کمبود بودجه به کجا کشید؟

سرپرست شهرداری مراغه با بیان اینکه در اواسط اردیبهشت سال جاری حجم قراردادهای عمرانی شهر برای ۱۱ پروژه حدود ۹ میلیارد تومان بود، گفت: اکنون به جز آسفالت‌ریزی و کارهای امانی، ۲۸ قرارداد فعال عمرانی با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در شهرداری مراغه وجود دارد.

«مروتی» افزود: مراحل اداری هر پروژه از زمان آغاز تا اجرا سه ماه طول می‌کشد و از آنجایی که دوران سرپرستی در اردیبهشت ماه آغاز شد، فصل کاری را از دست دادیم تا جایی که برخی پرونده‌ها که در تیرماه اقدام شده هنوز هم به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی در نیمه نخست سال جاری ۴۰ هزار تن در سطح شهر آسفالت‌ریزی شد و اگر شرایط اقلیمی همراهی کند، تعهد ۶۰ هزار تنی سال جاری تحقق می‌یابد.

سرپرست شهرداری مراغه: امسال به لطف دولت سیزدهم ۲ هزار تن قیر رایگان به شهرداری مراغه تعلق گرفت

وی با بیان اینکه آسفالت معابر عمومی یکی از نیازهای اساسی شهر مراغه بود، بیان کرد: به لطف دولت سیزدهم امسال ۲ هزار تن قیر رایگان به این شهرستان تخصیص یافت که در آسفالت‌ریزی سطح شهر بسیار موثر بود.

وی به پروژه‌های فعال یا در مرحله اجرای شهرداری نیز اشاره کرد و افزود: فاز دوم طرح ساماندهی رصدخانه، طرح اوحدیه، راه دسترسی شهرک امام حسن(ع)، مسیر سلامت، احداث مسیر پل دخیل تا بلوار طبیعت و اصلاح پیاده‌رو امیرکبیر جزو همین پروژه‌هاست.

«مروتی» این را هم بیان کرد که ۲۴ متری زیباشهر، کمربندی غربی، راه دسترسی مسکن ۴۰۰ واحدی، پیاده‌روسازی اتوبان سردار سلیمانی، پارک‌های محله‌ای در پهرآباد و امیرکبیر، مسیرگشایی میدان مجلس به ضلع شمالی دانشگاه مراغه و شبکه فیبر نوری شهر با ۶۰ کیلومتر طول نیز جزو پروژه‌های در دست پیگیری است.

۲ پروژه بزرگ شهر در بودجه امسال اعتبار نداشت

سرپرست شهرداری مراغه به صورت تلویحی به برخی از نواقص بودجه سال جاری که از شهردار قبلی به ارث مانده است نیز اشاره و بیان کرد: ۲ پروژه بزرگ و نیمه‌کاره شهرداری شامل ۵۵ متری پروفسور قنادی و پل دخیل در لایحه بودجه سال جاری اعتبار نداشت.

«مروتی» افزود: بر همین اساس پس از اخذ مجوزهای لازم از شورا، کارهای عمرانی در این پروژه‌ها ادامه یافت و مسیر پروفسور قنادی طی هفته دولت افتتاح شد.

وی با بیان اینکه تردد از روی پل دخیل تا یک ماه دیگر امکان‌پذیر خواهد بود، بیان کرد: این طرح در اوایل آذرماه به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته سرپرست شهرداری مراغه، مطالعات طرح جامع ترافیک نیز طی هفته‌های پیش‌رو به مزایده گذاشته می‌شود تا گره‌گشایی از ترافیک بر اساس آن در دستور کار قرار گیرد.

وی این را هم بیان کرد که در دوره سرپرستی کارهای ریز و درشت دیگری نیز چون بهسازی کانال انزاب و زینال‌آباد، احداث کتابخانه پهرآباد، بهسازی پارک شادی و موارد متعدد دیگر به سرانجام رسیده است.

مراغه به اجرای کدام طرح‌های اساسی نیاز دارد؟

سرپرست شهرداری مراغه بیان کرد: اصلاح پل جهاد، تمرکززدایی از شهر، احداث کمربندی و ساماندهی بافت ناکارآمد از مشکلات اصلی شهر است و شهرداری در آینده برای اجرای این طرح‌های اساسی باید وارد میدان شود.

«مروتی» ادامه داد: شاخص‌های اقتصادی در شهر مراغه وضعیت خوبی ندارد و شهرداری می‌تواند موثر باشد اما مسایل مختلفی چون ثبات مدیریتی نیز در ارتقای این شاخص موثر است.

وی با بیان اینکه مسکن و اراضی در محدوده و حریم شهر به صورت بهینه مدیریت نمی‌شود، بیان کرد: عدم وجود کاربری‌های فرهنگی مناسب و در شان مراغه نیز از دیگر نیازهای اساسی این کهن‌شهر است که شهرداری در فرصت مناسب باید برای احداث آن اقدام کند.

به گزارش ایرنا شهرداری‌ها بزرگترین شرکت تعاونی شهر به شمار می‌روند و همه شهروندان در آن سهیم هستند؛ بر همین اساس باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشند؛ شاید به همین دلیل است که شهرداری طبق قانون گزارش درآمد و هزینه را به شورا ارایه می‌دهد تا از این طریق در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

شهرداری به معنای واقعی کلمه می‌تواند محرک توسعه شهری باشد و از ظرفیت لازم برای این تحرک برخوردار است تا جایی که هیچ موضوعی در شهر وجود ندارد که شهرداری در آن تاثیرگذار نباشد.

شهرداری‌ها با وجود همه ضعف و قوت‌هایشان، نهادهایی پویا هستند و شهرداری مراغه نیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرداری‌های کشور از این قضیه مستثنی نیست.