تهران- ایرنا- «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا گفت: تفاوت های فرهنگی و تاریخی دو کشور نباید مانع توسعه روابط شود.

به گزارش ایرنا از گلوبال تامیز،«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا گفت: پکن امیدوار است که این سفر سبب آشنایی بیشتر مواضع چین در کنگره آمریکا و بهبود روابط دوجانبه شود.

وانگ تاکید کرد: چین و آمریکا پیشینه‌های فرهنگی و تاریخی بسیار متفاوتی دارند، اما این تفاوت‌ها نباید مانع توسعه یکدیگر شوند بلکه باید دو کشور به مسیرهای توسعه یکدیگر احترام بگذارند.

چاک شومر هم در این دیدار اذعان داشت که رقابت در زمینه هایی مانند تجارت، فناوری و دیپلماسی بین چین و آمریکا امری طبیعی است ولی واشنگتن به دنبال تنش با پکن نیست.

وی افزود: آمریکا خواهان جدایی از چین نیست و همچنین می خواهد مردم چین از فرصت های اقتصادی بهره مند شوند زیرا برای واشنگتن نیاز مفید است.

دو طرف همچنین در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه مشترک، از جمله جنگ اوکراین و تشدید درگیری بین اسرائیل و فلسطین، تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا،«چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا به همراه هیاتی دو حزبی شنبه (۱۵مهر) برای دیدار با مقامات ارشد چینی در شانگهای و پکن وارد چین شد و بنا به گزارش برخی رسانه ها، این هیئت با «هدف پیشبرد منافع اقتصادی و امنیت ملی آمریکا» در آسیای شرقی به کره جنوبی و ژاپن نیز سفر خواهد کرد.