اهمیت سفر سناتور ارشد آمریکا به پکن از نگاه کارشناسان چینی

تهران- ایرنا- کارشناس چینی می گویند سفر رهبر اکثریت سنای آمریکا به چین، اهمیت ویژه ای بر روابط پکن- واشنگتن دارد.

به گزارش ایرنا از گلوبال تایمز، برخی کارشناسان سیاسی چینی می گویند سفر به چین فرصتی مناسب برای سیاستمداران آمریکایی محسوب می شود که با پکن بیشتر اشنا شود و همچنین از کاخ سفید می خواهند در راستای سیاست های تعاملی واشنگتن با چین، به جای ایجاد موانع، اقدامات بیشتری برای بهبود روابط پیچیده دوجانبه انجام دهد.

«چاک شومر» رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا به همراه هیاتی دو حزبی شنبه (۱۵مهر) برای دیدار با مقامات ارشد چینی در شانگهای و پکن وارد چین شد و بنا به گزارش برخی رسانه ها، این هیئت با «هدف پیشبرد منافع اقتصادی و امنیت ملی آمریکا» در آسیای شرقی به کره جنوبی و ژاپن نیز سفر خواهد کرد.

این نماینده سنای آمریکا در سال های اخیر از قوانین ضد چینی حمایت کرده و منتقد مقامات پکن است.

«سان چنگهائو» رئیس بخش آمریکا و اتحادیه اروپا در مرکز امنیت راهبردی جهانی در دانشگاه چینخوا، گفت: با توجه به شرایط پیچیده فعلی، این سفر نشانگر بر ادامه ارتباطات چین و آمریکا است.

وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه با صدور بیانیه اعلام کرد که از سفر رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا به چین استقبال خواهد کرد و امیدوار است که سبب افزایش درک عینی چین در کنگره آمریکا، افزایش گفت و گو و ارتباطات بین سران دو کشور و افزایش سطح روابط چین و آمریکا شود.

سان گفت: شومر در دیدار با مقامات چینی ممکن است درباره موضوعاتی از جمله بهبود تبادلات قانونی بین پکن- واشنگتن تبادل نظر کنند و همچنین به عنوان یک فرد دموکرات ممکن است به دولت بایدن در جمع آوری اطلاعات در مورد نگرش چین در طول این دیدار کمک کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که در نمایندگان دموکرات‌های سنای ایالات متحده به رهبری شومر در ماه اردیبهشت تلاش‌های جدیدی را برای ایجاد لایحه‌ای به نام «رقابت چین -۲» برای محدود کردن جریان فناوری به چین آغاز کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی به نقل از دفتر رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا نوشت: چاک شومر قصد دارد با مقامات چینی درباره حقوق بشر، نگرانی‌ها درباره فنتانیل و «نقش چین در جامعه بین‌المللی» گفت و گو کند.

«لو جیانگ»، محقق آکادمی علوم اجتماعی چین گفت: کاخ سفید در تلاش است با اقدامات سطح بالا برای تضعیف عزم چین برای مقاومت در برابر تحریم های آمریکا استفاده کند و علاوه بر این، فشار بر چین را در بخش فناوری پیشرفته و در مورد تایوان و موضوع دریای جنوبی چین حفظ کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرده است که واشنگتن ۴۲ شرکت چینی را به بهانه همکاری نظامی با پایگاه نظامی و صنعتی دفاعی روسیه، تحریم کرد.

لو خاطرنشان کرد با توجه به روابط پیچیده پکن-واشنگتن، از تلاش‌های مثبت آمریکا برای بهبود روابط استقبال می‌کنیم، اما با توجه به ادامه تحریمات شرکت های چینی، سبب بی اعتمادی به اظهارات آنان می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha