بیرجند - ایرنا - رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: امسال اجاره بها در شهر بیرجند به طور میانگین ۳۵ درصد افزایش یافته است و در برخی مناطق تا ۵۰ درصد هم افزایش مبلغ اجاره مسکن را داشته‌ایم.

علیرضا اربابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجاره‌ بها به طور معمول در برخی مناطق ۳۰ درصد و مناطق دیگر ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: بیشترین افزایش اجاره‌ بها را در مناطق شمالی شهر بیرجند داشته‌ایم چرا که در سنوات گذشته نرخ اجاره در این منطقه شهر پایین بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: قانون افزایش ۲۰ درصدی اجاره‌ بها را به تمامی مشاوران املاک ابلاغ کردیم اما این طرح به خوبی در مرکز استان و در مجموع در کشور اجرایی نشد از طرفی به دلیل افزایش قیمت‌ها این امر اتفاق نمی‌افتد و گاهی مستاجران مجبور می‌شوند با صاحبخانه کنار بیایند و حتی قرارداد دستی می‌نویسند.

وی افزود: مهاجرت روستائیان در سال های اخیر به مرکز استان نیز در افزایش اجاره‌ بها تاثیرگذار بوده و تقاضا را به خصوص در روستاهای اطراف شهر افزایش داده‌ است.

اربابی گفت: در زمینه فروش مسکن در سال جاری شاهد رکود بوده‌ایم و در این مدت علیرغم افزایش قیمت مصالح، قیمت مسکن در شهر بیرجند افزایش نداشته‌ است.

وی ادامه داد: البته در این مدت قیمت مسکن کاهشی هم نبوده و ثابت بوده‌ است، در حال حاضر روند ساخت و ساز در شهر بیرجند نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد که امیدواریم در کاهش قیمت مسکن تاثیرگذار باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: ساخت و ساز از نوع انبوه‌ساز در استان کم است چرا که انبوه سازان در چند سال اخیر به دلیل یکسری مشکلات به شهرهای دیگر مهاجرت کردند و اگر به دنبال کاهش قیمت مسکن و اجاره‌ بها هستیم باید از انبوه سازان حمایت بیشتری انجام شود.