به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور و جمعی از رایزنان فرهنگی ایران در کشورهای همسایه با حضور در خانه فناوری و نوآوری ایران، ضمن بازدید از دستاوردهای فناورانه شرکتهای دانشبنیان و خلاق، درباره ایجاد زمینه صادرات و معرفی این محصولات به سایر کشورها گفت و گو کردند.
دهقانی فیروزآبادی به نقش فرهنگ در توسعه صادرات محصولات دانشبنیان و خلاق اشاره کرد و اظهار داشت: حضور در این جلسه دلیل محکمی داشت. اهمیت بالای موضوع فرهنگ و نقش آفرینی رایزنان فرهنگی در شناساندن و معرفی محصولات و خدمات شرکتهای دانشبنیان و صنایع خلاق، این دیدار و گفتوگو را ایجاب میکرد.
وی با بیان اینکه گستردگی ظرفیتها و توانمندیهای فناورانه و خلاق شرکتهای دانشبنیان و خلاق به حدی است که امکان عرضه و معرفی تمامی این دستاوردها در زیر سقف خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) وجود ندارد، تصریح کرد: به زودی در کنار این خانه نوآوری یک خانه نوآوری تمام دیجیتال برای معرفی ظرفیت های دانش بنیانی که امکان عرضه آن ها در فضای فیزیکی وجود ندارد، فراهم خواهد شد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه یکی از راهبردهایی که در سفرهای بین المللی دنبال میشود، معرفی دستاوردهای فناورانه و خلاق ساخت ایران است، گفت: برخی از مقامات و معاونان کشورهایی که قرار است به آنها سفری داشته باشیم، توسط مرکز تعاملات بین الملل، به خانه نوآوری و فناوری (آی هیت) دعوت و از نزدیک با توانمندی ایران در عرصه فناوری و صنایع خلاق ایران آشنا میشوند؛ آنچه که در این نمایشگاه عرضه و معرفی میشود، بخش کوچکی از جهاد دانشبنیانها و ثمره تاکیدات و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای حفظ جریان توسعه دانش و فناوری با حمایت و رشد شرکتهای دانشبنیان و خلاق است.
دهقانی فیروزآبادی به دامنه و گستره نفوذ بالای دانش و فناوری به عنوان یک زبان مشترک میان همه کشورها اشاره کرد و افزود: با زبان علم و فناوری میتوان با همه کشورهای دنیا صحبت کرد و ادبیات مشترک و محبوب همه کشورهای دنیا است. به نظر می رسد در جمهوری اسلامی هیچ ابزاری قدرتمندتر از فناوری برای گفتوگو با جهان و پیشبرد دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی در دسترس نیست.
وی از گفتمان علم و فناوری به عنوان یکی از محورهای تعاملات بینالمللی دولت مردمی یاد کرد و یادآور شد: در تمامی سفرهای خارجی رییس جمهوری، توانمندی های فناورانه ایران و محصولات ارزشمند دانش بنیان ایرانی، یکی از محورهای اصلی گفتوگوها و همکاریها است؛ از سوی دیگر اشتیاق و انگیزه و علاقمندی این کشورها را به استفاده از تجربیات فناورانه و محصولات دانشبنیان ایرانی می توان مشاهده کرد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری تصریح کرد: فرهنگ به مثابه باورهای فرهنگی یک موجود غیر مادی و مجسم و متشکل از مجموعه باورها، انتظارات و افکار است اما برای انتقال فرهنگ نیازمند بهرهمندی از ظرفیتهای فناوری و محصولات دانشبنیان هستیم. اینکه گفته می شود یک کالا یا فناوری به هرکشوری که می رود فرهنگ را نیز منتقل میکند و نشان از اهمیت وجود پیوست فرهنگی را یادآور میشود.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: وقتی فناوریهایی از اطلاعات ارتباطات، سلامت و بهداشت، هوش مصنوعی و سایر حوزه های فناوری صحبت میکنیم، در کنار تمامی این دستاوردها یک پیوست فرهنگی را باید متصور باشیم. وقتی محصول ایرانی وارد کشوری می شود فارغ از این که فرهنگی باشد یا فناورانه، یک فرهنگ را نیز به همراه خود به کشور میزبان منتقل می کند. مثلا وقتی یک داروی ضد سرطان به کشوری میرود تصویر و باوری از توانمندی ایران را به همراه خود به آن کشور منتقل میکند که نشان از اهمیت پیوست فرهنگی در حوزه فناوری است.
وی با تاکید بر این که باید از ابزارهای فرهنگی برای توسعه ترویج دانش و فناوری بهره برد به نقش رایزنان فرهنگی در معرفی این تونمندی اشاره کرد و افزود: رایزن فرهنگی با ظرفیت ها و توانمندی های بالقوهای که دارد، می تواند در عرصه توسعه صادرات فناوری و و این انتقال فرهنگی نقشی مهم و راهبردی ایفا کند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری با یادآوری حمایت از جریان معرفی دستاوردهای فناورانه و خلاق ایران به سایر کشورها گفت: آمادگی داریم تا از توانمندی و ظرفیت رایزنان فرهنگی در این مسیر بهره ببریم و حمایت از این جریان را در دستور کار داریم. فرصت های همکاری و معرفی فرهنگ فناوری ایران از این طریق، بی شمار است و هر دفتر فرهنگی ایران در سایر کشورها به مثابه یک کریدور صادرات فناوری عمل کند.
دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: آمادگی داریم تا با استفاده از ظرفیتهای موجود و در مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری، از رایزنانی که در مسیر معرفی این دستاوردها نقش آفرینی می کنند حمایت کنیم. دستاوردهای دانشبنیان و خلاقی که قابل معرفی هستند بی شمار است و در یک نمونه، فقط چهار هزار محصول در حوزه نانو داریم که به گواه صاحبنظران از توانمندیهای فناورانه بسیاری از کشورهای مدعی در حوزه نانو جلوتر هستیم.
وی افزود: با تعریف بسته های فرهنگ و فناوری با تعامل میان رایزنان فرهنگی و مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری، میتوان این دستاوردها را از مسیر رایزنی فرهنگی به سایر کشورها معرفی و در قالب یک هویت منحصر به فرد که از تلاقی فرهنگ و فناوری این بسته ها را شکل داده، فرهنگ و فناوری را به طور همزمان اشاعه دهیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری تصریح کرد: حوزه صنایع خلاق و فناوری های فرهنگی می تواند بستر و مبدا بسیار خوبی برای ایفای نقش رایزنان فرهنگی در عرصه معرفی محصولات و دستاوردهای کشور باشد؛ این معرفی، محدود به حوزه صنایع خلاق نخواهد بود و در سایر عرصههای فناوری از سلامت و معدن و دیگر حوزهها نیز مجال و فرصت معرفی دستاوردهای دانش بنیان و فناورانه ایران گشوده و فراهم است.
نقش آفرینی رایزنان فرهنگی ایران در معرفی و توسعه صادرات محصولات دانشبنیان و خلاق
امیرحسین میرآباد، رییس مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری نیز در این بازدید و گفتوگو به جایگاه و توانایی رایزنان فرهنگی ایران در معرفی دستاوردهای فناورانه و خلاق شرکتهای دانشبنیان ایرانی به دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: بیش از ۹هزار شرکت دانشبنیان در اقتصاد کشور نقش آفرینی میکنند که بخشی از این شرکتها محصولات خود را به بازارهای بینالمللی عرضه کرده و یا دارای ظرفیت صادراتی هستند. در این نمایشگاه، گوشهای از تازهترین دستاوردهای این دست شرکتها ارائه شده و این بازدید فرصتی برای گفت وگوی مشترک و توسعه همکاری های فناوری برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان ایجاد میکند.
وی با توضیح دستاوردهای خانه فناوری و نواوری ساخت ایران افزود: فضای آی هیت و دستاوردهایی که در این نمایشگاه ارایه می شود ویترین خوبی از توانمندی های فناورانه و نوآورانه شرکتهای دانشبنیان، فناور و صنایع خلاق کشور است که به کمک ظرفیت و توانمندی رایزنن فرهنگی در شناخت نیازها و سلائق کشورهای دیگر، میتوان زمینه را برای صادرات هرچه بیشتر این محصولات فراهم کرد.
براساس اعلام معاونت علمی ریاست جمهوری، در این نشست و بازدید، ۲۳ رایزن فرهنگی ایران در کشورهای همسایه ضمن بازدید و مشاهده توانمندی های فناورانه شرکت های دانش بنیان ایرانی بر آمادگی و ظرفیت موجود برای معرفی این توانمندیها به کشورهای میزبان تاکید کردند.
در ادامه این نشست در خصوص ظرفیتها، فرصتها، راهکارها و چگونگی معرفی محصولات دانشبنیان، خلاق و فرهنگی ایرانی در سایر کشورها و توسعه صادرات این محصولات بحث و تبادل نظر شد.