به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس جمهور با همراهی علیرضا زاکانی شهردار، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر، علیرضا فخاری استاندار و جمعی از مدیران و مسوولان مدیریت شهری با حضور در ایستگاه مترو کوهسار علاوه بر افتتاح این ایستگاه بصورت وبیناری سه ایستگاه دیگر مترو در خطوط ۶ و ۷ را افتتاح کرد.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز سهشنبه در خصوص ایستگاههایی که امروز افتتاح شد، به خبرنگار ایرنا گفت: سه ایستگاه شهر زیبا، شهران و کوهسار در خط ۶ و همچنین ایستگاه میدان کتاب در خط هفت بطور همزمان مورد بهره برداری قرار گرفت.
محسن هرمزی افزود: خط ۶ مترو به طول ۴۲ کیلومتر از شهرک کن در شمال غربی تهران آغاز و با گذر از خیابانها و بزرگراههای مهم پایتخت به منطقه دولتآباد در جنوب شرقی تهران منتهی میشود همچنین توسعه جنوبی خط ۶ از دولتآباد آغاز و نهایتا در ایستگاه شهرری تقاطع با خط یک به پایان میرسد که در واقع این خط از ۹ منطقه شهر عبور میکند.
وی در خصوص آخرین وضعیت بهرهبرداری از خط ۶ نیز گفت: تا قبل از افتتاح این سه ایستگاه، ۲۷ کیلومتر از مسیر خط ۶ به همراه ۱۷ ایستگاه بهرهبرداری شده بود که از این تعداد در پنج ایستگاه امکان تبادل مسافر با سایر خطوط مترو میسر شده که این ایستگاهها شامل میدان شهدای هفتمتیر، میدان امام حسین(ع)، میدان حضرت ولیعصر(عج)، میدان شهدا و دانشگاه تربیت مدرس است.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: ایستگاههای قطعه شمالی خط ۶ مترو در محدوده منطقه پنج شهرداری تهران واقع شده است.
به گفته وی، از این قطعه، ۲ ایستگاه شهید اشرفی اصفهانی و شهید ستاری در سالهای گذشته به بهرهبرداری رسیده بود و با توجه به اینکه منطقه پنج در ۲ دهه گذشته رشد جمعیت زیادی داشته و تعداد ساکنان آن به ۸۵۰ هزار نفر رسیده بهرهبرداری این بخش از شبکه مترو تهران باعث ایجاد دسترسی آسان به ناوگان انبوه بر ریلی شده و در امر جابجایی و تردد شهروندان به ویژه در محدوده کن و کوهسار کمک شایانی به ساکنان و مراجعه کنندگان در سطح منطقه خواهد کرد.
وی تاکید کرد: از ابتدای سال جاری بهرهبرداری از ۵.۵ کیلومتر مسیر تونلی قطعه شمالی خط ۶ حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا انتهای خط در محدوده کوهسار و پنج ایستگاه باقی مانده آن به عنوان بخشی از برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۲ تعریف شد که در مرحله اول امروز سه ایستگاه شهر زیبا، شهران و کوهسار به بهرهبرداری رسید همچنین ۲ ایستگاه آیت الله کاشانی و شهدای کن نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
افزایش ۲۰ درصدی سفرهای روزانه با خط ۶
هرمزی ادامه داد: افتتاح سه ایستگاه جدید در قطعه شمالی خط ۶ نه تنها تعداد ایستگاههای فعال شبکه مترو در منطقه پنج را از هشت ایستگاه فعلی به ۱۱ ایستگاه افزایش داده بلکه سبب افزایش حداقل ۲۰ درصد سفرهای روزانه این خط خواهد شد.
به گفته وی، این ایستگاهها به واسطه احداث و ایجاد رمپ عبور ویلچر، آسانسور و خطوط بساوایی برای افراد کم توان جسمی و حرکتی و همچنین نابینایان و کم بینایان به صورت ویژه مناسب سازی شده است.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: پیش نیازهای افتتاح این سه ایستگاه باقیمانده در خط ۶ با تامین منابع مالی لازم و تمرکز ویژه مدیریت شهری بر موضوع تکمیل حداکثری ایستگاههای باقیمانده خطوط موجود شبکه مترو تهران زمینه بهرهبرداری از طرحهای زیادی در این خط ۶ فراهم شده است.
هرمزی گفت: پس از افتتاح پست برق جنوبی خط ۶ پست کیانشهر و همچنین تست گرم مسیر ۶ کیلومتری از قطعه شمالی خط ۶ حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه کوهسار اکنون شرایط برای بهره برداری از سه ایستگاه شهر زیبا، شهران و کوهسار فراهم شده که ارزش این فاز از بهره برداری ایستگاهها و مسیر تونلی خط ۶ مبلغی در حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال است.
وی در خصوص جانمایی دقیق این ایستگاههای تازه افتتاح نیز یادآور شد: ایستگاه شهر زیبا در مجاورت بزرگراه شهید باکری و در میدان کودک شهر زیبا، ایستگاه شهران در ابتدای بلوار کوهسار و مجاورت بزرگراه شهید همت و همچنین ایستگاه کوهسار در انتهای بلوار کوهسار به سمت سولقان واقع شده است.
بهره برداری از ایستگاه میدان کتاب و ۳ کیلومتر مسیر تونلی در خط ۷
هرمزی در خصوص افتتاح ایستگاه میدان کتاب در خط هفت مترو نیز گفت: با افتتاح این ایستگاه در واقع تنها ایستگاه ورزشگاه تختی در منتهی الیه جنوب شرقی این خط باقی میماند که آن هم بزودی در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت.
به گفته وی، ایستگاه میدان کتاب، بیست و یکمین ایستگاهی است که در خط هفت وارد مدار بهره برداری شده البته افتتاح آن به معنای اضافه شدن حدود سه کیلومتر مسیر تونلی به طول شبکه خطوط مترو پایتخت است.
وی ادامه داد: این ایستگاه در منطقه سعادت آباد و میدان کتاب واقع شده و بخاطر وجود اماکن اداری و تجاری قطعا مسافران قابل توجهی را به خود جذب خواهد کرد البته ورودی دوم این ایستگاه قرار است در محوطه منتهی به پایانههای تاکسی و اتوبوس در این محدوده ساخته شود.
هرمزی تاکید کرد: عملیات اجرایی احداث ایستگاه میدان کتاب از سال ۹۴ آغاز شد و امروز با صرف هزینهای بیش از پنج هزار میلیارد ریال این ایستگاه زیبا و منحصر به فرد مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی یادآور شد: در مراحل ساخت این ایستگاه استفاده حداکثری از تولیدات داخلی در تامین پله برقی، آسانسور، فنهای هواساز و حتی سیستم سیگنالینگ در دستور کار قرار گرفت.
به گفته وی، تسهیلات متمایز برای توان خواهان ایستگاه میدان کتاب یکی از ایستگاههای بزرگ خط هفت محسوب میشود که حدود ۱۵ هزار مترمربع زیربنا داشته و در عمق ۲۷ متری از سطح زمین قرار دارد همچنین در این طرح نیز الزامات مربوط به تسهیل استفاده توان خواهان از امکانات ایستگاه به صورت ویژه و متمایز از روال معمول مدنظر قرار گرفته و برای افراد نابینا و کم بینا نیز تسهیلات قابل قبولی در ایستگاه دیده شده است.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: معماری نوین مصالح متفاوت از نکات بارز معماری ایستگاه میدان کتاب که در عین زیبایی ایستگاه اتفاقا هزینههای اجرا و بهرهبرداری آتی از سازهها را تقلیل میدهد که البته شاخصه ایرانی و اسلامی در معماری این ایستگاه لحاظ شده و حتی نوع نورپردازی سالنها و معابر داخلی ایستگاه نیز متفاوت از گذشته بوده و این امر ضمن تلطیف فضاهای زیرزمینی، چشمانداز بصری آن را هم زیباتر میسازد.
به گزارش ایرنا، خط هفت مترو تهران بطول ۲۷ کیلومتر و ۲۲ ایستگاه از ورزشگاه جهان پهلوان تختی در جنوب شرق تهران آغاز و پس از عبور از مناطق پر جمعیتی مانند بزرگراه شهید آیتالله محلاتی، خیابان مولوی، خیابان هلال احمر، خیابان قزوین، بزرگراه شهید نواب صفوی، خیابان آزادی، میدان توحید، برج و بیمارستان میلاد و میدان صنعت، به میدان بوستان در سعادت آباد ختم میشود که قرار است تنها ایستگاه باقیمانده این خط که ورزشگاه تختی است بزودی افتتاح شود.
عملیات حفاری خط ۱۰ مترو تهران آغاز شد
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین از شروع عملیات حفاری اولین خط جدید مترو تهران یا یک دستگاه حفار مکانیزه «تی بی ام» در خط ۱۰ با حضور رییس جمهور خبر داد و گفت: امروز و همزمان با افتتاح چهار ایستگاه مترو، عملیات حفاری این خط و شروع احداث ۶ ایستگاه این خط به صورت رسمی آغاز شد.
هرمزی با بیان اینکه این حفاری از کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس شروع میشود و به سمت شرق ادامه پیدا میکند، اظهار کرد: طول این خط ۴۵ کیلومتر با ۳۳ ایستگاه است و مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۲۲ را پوشش میدهد.
وی با بیان اینکه منابع مالی انجام این طرح با مولدسازی، استفاده از ظرفیت مجتمعهای ایستگاه تهیه میشود، افزود: برای فاز نخست سه دستگاه «تی بی ام» شروع به کار میکند که فعلا یک دستگاه آماده به کار شده ۲ دستگاه دیگر نیز به کار اضافه خواهد شد.
هرمزی پیش بینی کرد در بهترین حالت ظرف چهار سال حفاری فاز اول خط ۱۰ تمام شود ضمن اینکه طبق طراحیهای انجام شده خط ۱۰ مترو تهران با ۹ خط ایستگاه تقاطعی خواهد داشت.