مرتضی بهرام روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خدمات BRT یکی از خواسته و مطالبات چندین ساله مردم ارومیه بوده و مدیریت شهری در تلاش برای ایجاد این امکان حمل و نقل پیشرفته در شهر است.
وی اضافه کرد: اما متاسفانه با وجود سنجش و پایشهای علمی گوناگون، طرح توجیهی برای ایجاد توسعه BRT در ارومیه وجود ندارد.
وی در تشریح این موضوع اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود معابر شهری ارومیه، متاسفانه نخواهیم توانست BRT را اجرا کنیم ولی مسیرهای ویژه اتوبوس، آمبولانس، آتش نشانی و پلیس در کل هسته شهر باید طراحی و اجرا شود.
رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: برای رفع و کاهش بار ترافیکی شهر به ویژه در هسته مرکزی، طراحی مسیرهای ویژه اتوبوس باید اجرایی شود.
بهرام گفت: زمانی که ۸۵ درصد هزینه اتوبوس توسط دولت و وزارت کشور و ۱۵ درصد آن توسط شهرداریها تامین میشد، ناوگان اتوبوسرانی ارومیه محروم مانده و حتی اتوبوسهای موجود هم به بخش خصوصی واگذار شده که متاسفانه در بلندمدت به نفع هیچ کس نبوده است.
وی افزود: امروز ارومیه از نبود اتوبوسهای نو و مدرن رنج میبرد و با وجود خرید دستگاههای جدید اتوبوس و نیز نوسازی اتوبوسهای فرسوده، مشکل کمبود اتوبوس داریم.
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه یادآور شد: شهرداری ارومیه ۳۷ دستگاه اتوبوس ملکی داشت که با خرید ۵۵ دستگاه که فقط تعداد کمی از آنها تحویل گرفته شده، متاسفانه مشکل حمل و نقل عمومی شهری هنوز پابرجاست.
به گزارش ایرنا، در سال های گذشته همواره مدیریت شهری به موضوع راه اندازی خط BRT در این شهر اصرار داشت و حتی تا برگزاری آیین کلنگ زنی طرح نیز پیش رفت ولی هیچ طرحی در این خصوص اجرایی نشد و همین امر، نارضایتی و اعتراض شهروندان را در پی داشت.
در حال حاضر نیز به علت نامناسب بودن ناوگان حمل و نقل شهری ارومیه و عدم استقبال شهروندان، ترافیک سنگینی به ویژه در هسته مرکزی روی می دهد که در بسیاری موارد کلافه کننده بوده و نزاع های مختلفی را نیز موجب می شود.