محمدجواد خانزادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان ایلام در پنجمین نمایشگاه توانمندیهای روستا و عشایر در مصلای تهران موفق به کسب بیشترین امتیاز از شاخصههای این نمایشگاه شد.
وی افزود: شاخصههایی چون زیبایی غرفه، میزان فروش محصول، تنوع در عرضه تولیدات، بسته بندی، شناسنامه محصول، البسه بومی - محلی، برندسازی و جذابیت محصولات از جمله معیارهای انتخاب برترین استان ها بود که به ایلام رسید.
خانزادی ادامه داد: در پایان این نمایشگاه به استان ایلام تندیس و لوح تقدیر رتبه نخست نمایشگاه اهدا شد.
وی یادآور شد: در این نمایشگاه که به مناسبت هفته ملی روستا و عشایر در محل مصلای تهران دایر بود، عشایر استان هفت میلیارد ریال فروش محصول داشتند.
وی اضافه کرد: استان ایلام با ۲ سیاه چادر و یک غرفه و عرضه ۱۲۰ محصول سنتی و بومی با برند "عشایر ایلام" در این نمایشگاه شرکت کرده بود.
سرپرست امور عشایر استان ایلام اشاره کرد: در این نمایشگاه محصولات بومی و سنتی خاص استان چون عسل، روغن حیوانی، حبوبات، لبنیات، دست بافته های سنتی، صنایع دستی، گیاهان دارویی، خوراکی شامل انواع نان، آش و شیرینی به بازدیدکنندگان عرضه شد.
به گفته وی همچنین کتاب فرصت های سرمایه گذاری عشایری در استان ایلام با حضور معاون وزیر و رییس سازمان امور عشایر کشور رونمایی شد تا سرمایه گذاران با ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش عشایر استان ایلام آشنا شوند.
به گزارش ایرنا، پنجمین دوره نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های عشایر و روستا از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه در محل مصلی تهران با حضور ۳۱ استان کشور با عنوان " روستاآباد" برگزار شد.
ایلام به عنوان یکی از قطب های دامپروری دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام عشایری است.
استان ایلام دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند.
۱۰ درصد از کل جمعیت استان را جامعه عشایری تشکیل داده است.
مناطق گرمسیری ایلام در ماه های سرد سال میزبان ۲ هزار راس از دام عشایر استان های کرمانشاه، لرستان و همدان است.