به گزارش ایرنا از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اصغر باقرزاده روز شنبه در گفتوگوی زنده و پرسش و پاسخ با والدین که به طور زنده از شبکه شاد پخش شد، درباره پویش «طوفان آب» اظهار داشت: در این پویش هر یک از دانشآموزان برای همدردی با بچههای فلسطین، یک بطری آب معدنی تهیه میکنند و روز یکشنبه همراه خود به مدرسه میآورند. پس از جمعآوری این بطریها توسط مدیران مدارس، ارسال برای بچههای فلسطینی انجام میشود.
وی ادامه داد: در کنار این موضوع، دانشآموزان میتوانند دلنوشتههای خود را هم ارسال کنند. دانشآموزان باید برای شرکت در این پویش، تصاویر و فیلمهای خود را از زمان تحویل بطریها تا روز چهارشنبه به @pejvakshargh ارسال کنند. این پویش کشوری روز یکشنبه ۲۳ مهر در همه مدارس برگزار میشود.
باقرزاده با بیان اینکه استقبال خوبی از این پویش شده و نتایج آن به اطلاع دانشآموزان و والدین خواهد رسید، گفت: هدف آشنایی دانشآموزان با این نسلکشی است که رژیم غاصب صهیونیستی انجام میدهد و ستمی که به دانشآموزان غزه میرود. بچههای ایران اقدامی نمادین انجام میدهند تا دنیا بفهمد که بچههای ایران دغدغهمند هستند و این ستم را نمیپذیرند.
وی خاطرنشان کرد: پویش طوفان آب پیشنهاد دانشآموزان بود. اکنون در سرزمینهای اشغالی ممنوعیت ورود آب و غذا از سوی رژیم اشغالگر ایجاد شده است. راهاندازی این پویش در جهت کمک به کودکان مظلوم غزه است که بتوان با ارسال بطریهای آب، از ناراحتیها و سختیهای آنان کم کرد. علاوه بر این نیز کد دستوری هم از سوی جمعیت هلال احمر برای کمک مالی اعلام شده است و ما هم در این پویش آن را اعلام خواهیم کرد.
کنشگری مثبت یکی از روشهای اصلی برای رشد و شکوفایی توانمندیهای دانشآموزان
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدتی است که معاونت پرورشی اصول، سیاستها و راهبردهایی را برای خود اتخاد کرده تا از این طریق برنامهها و فعالیتهای موثری داشته باشد. یکی از اصلهای موثر، استفاده از خود کودکان و نوجوانان در طراحی و اجرای برنامههاست. کنشگری مثبت دانشآموزان یکی از روشهای اصلی برای رشد و شکوفایی توانمندیهای دانشآموزان است و در این راستا تلاش میکنیم و از مربیان و مدیران مدارس میخواهیم تا موقعیتهای کنشگری را برای دانشآموزان فراهم کنند. فضا را برای آنها مهیا سازند تا بحثهای فرهنگی و تربیتی را در مدرسه انجام دهند.
باقرزاده تصریح کرد: باید به دانشآموزان اعتماد کنیم نه اینکه آنها فقط تماشاگر باشند. توصیه ما به والدین هم همین است که این فرصتها را در خانه هم برای دانشآموزان فراهم کنند.
وی یادآور شد: در سال گذشته فعالیتی انجام شد و در آن، مدرسه را یک روز بهصورت نمادین، دانشآموزان اداره کردند اما یک روز کم است. آنهایی که این مهم را تجربه کردند و مدرسه را به دانشآموزان سپردند و در کنارشان معلمان به هدایت و راهبری بچهها پرداختند، اثرات شگرفی را در رشد دانشآموزان دیدند؛ بنابراین این راهبرد اول ماست و امیدواریم والدین و خانوادهها در این زمینه به ما کمک کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش، تقویت، بهسازی و توانمندی مربیان و نیروی انسانی را دومین راهبرد این معاونت اعلام کرد و گفت: مربی تربیتی، مشاور و معاون پرورشی، نقش سازندهای در تربیت و پرورش دانشآموزان دارند.
باقرزاده افزود: حدود ۴۰ درصد نیروهای موجود در تابستان امسال در برنامههای توانمندسازی نیروی انسانی شرکت کردند. این دورهها بهصورت کارگاهی و براساس نیاز و بهصورت حرفهای برگزار شد تا مربیان بهره خوبی از این دورهها داشته باشند. عناوین این دورهها منطبق با نیازهای مربیان بود؛ از قبیل شناخت مصارف فرهنگی کودکان، فضای مجازی، عناوینی که براساس بررسی نیازهای واقعی مربیان تدوین و در استانها برگزار شد. این راهبرد برای تقویت نیروی انسانی همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: والدین از مصارف فرهنگی کودکان اطلاع داشته باشند. کتابها، رمانها، داستانها، قصهها، بازیها، انیمیشنها را بشناسند و اثرات هر کدام را بدانند، محتوای آنها را خوانده باشند و مطلع باشند که بچهها چه محصولاتی را استفاده میکنند.
باقرزاده گفت: راهبرد سوم معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش،تامین نیروی انسانی است. اکنون تعدادی از مدارس، نیروی انسانی پرورشی ندارند. هنوز نتیجه عملی نگرفتهایم ولی در حال تلاش هستیم تا مجوز لازم را برای تامین نیرو کسب کنیم اما مهمتر از این موضوع، سنجش صلاحیت این افراد است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مربیان پرورشی باید حتما بسیار قویتر در مدارس عمل کنند؛ بنابراین باید از بین کسانی انتخاب شوند که دوره لازم را گذرانده باشند. دورههای ویژه را از طریق دانشگاه فرهنگیان تهیه کردهایم و دوره کارورزی خوبی تدارک دیده شده است. در حوزه مسائل دینی و اعتقادی و آسیبهای اجتماعی، افراد باید نخبه و قوی باشند.
وی، راهبرد چهارم را انسجامبخشی به برنامههای فرهنگی و پرورشی برشمرد و گفت: سالهاست که تعداد زیادی از برنامهها توسط ستاد آموزش و پرورش و ادارات استانی به مدرسه ابلاغ میشود. این حجم بالای برنامهها، مدیران مدارس را دچار سردرگرمی میکند و آنها از بین انبوه فعالیتهای ابلاغی با محدودیتی که در منابع و نیروی انسانی دارند فقط به چند فعالیت میرسند. چقدر موفق میشوند؟ چقدر پوشش دانشآموزان را دارند؟ این چند سوال به درستی پاسخ داده نمیشود.
ابلاغ پنج هدف پایه تربیتی به مدیران مدارس
باقرزاده تصریح کرد: امسال برای انسجامبخشی به فعالیتها و امکان سنجش و ارزیابی اثر فعالیتها تلاش شد تا یک برنامه فراگیر پرورشی و تربیتی مدرسه تنظیم و ابلاغ شود. در این برنامه پنج هدف پایه تربیتی به مدیران مدارس توصیه شده است. هدف نخست «خردورزی» است و فعالیت محوری آن «ایجاد یک جلسه پرسش و پاسخ و رفع شبهات دانشآموزان» است. برای هر کلاس درس در هر مدرسه از مدیر خواستهایم تا این جلسه را برگزار کند. البته این یک شروع است و برای شروع یک فعالیت را پیشنهاد دادیم اما مدیران با خلاقیت خود میتوانند برنامههای دیگری داشته باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف دوم پایه «ایمان» است و برای این هدف فعالیت فراهمکردن امکان اقامه نماز جماعت در مدرسه را تعیین کردیم. مدیران تلاش میکنند این فضا را تهیه و فردی را برای امام جماعت تعیین و دانشآموزان را به اقامه نماز تشویق کنند.
وی هدف سوم را «نشاط» اعلام کرد و گفت: فعالیت محوری این هدف این است که هر یک از دانشآموزان در یک رویداد فرهنگی، ورزشی و قرآنی در طول سال تحصیلی شرکت کنند. ما رویدادهای مختلفی داریم و تعداد زیادی از دانشآموزان در هیچکدام شرکت ندارند اما امسال با جذابسازی برنامهها این امکان فراهم میشود و دانشآموزان در آنها حضور پیدا خواهند کرد.
باقرزاده گفت: در هدف چهارم «امید» را دنبال میکنیم. مدیر مدرسه تلاش میکند و در ستاد نیز تلاش میکنیم که همه دانشآموزان در طول سال تحصیلی حداقل ۲ روز در سفر اردویی، تربیتی، راهیان نور، راهیان پیشرفت، اردوهای قرآنی و ورزشی شرکت کنند.
به گفته وی، هدف پنجم این برنامه «هویت» است و در راستای تحقق این هدف از مدیران خواسته شده که دانشآموزان حداقل در یک تشکل دانشآموزی عضو شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: همه فعالیتهای محوری این پنج هدف در سامانه نورینو ثبت میشود و به راحتی میتوان گفت که این فعالیتها در مدارس، چند درصد دانشآموزان را شامل شده است.
وی ضمن دعوت از اولیای دانشآموزان برای کمک به مدیران مدرسه در اجرای این فعالیتها، گفت: دانشآموزان نیز میتوانند وارد سامانه نورینو شوند و در جریان همه مسابقات، اردوها، ثبتنامها و اطلاعیههای مدارس قرار بگیرند و سوالاتی که دارند را ثبت کنند.
اجرای برنامه فراگیر پیشگیری از آسیبها در مدارس با مشارکت ۱۴ نهاد
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه نماد گفت: برنامه نماد نیز یک برنامه فراگیر پیشگیری از آسیبهاست که بین ۱۴ نهاد به اشتراک قرار داده شده است؛ آموزش و پرورش وظیفه دارد وضعیت سلامت روانی دانشآموزان را بررسی کند و اگر دانشآموزی در معرض آسیب اجتماعی باشد، شناسایی میشود و به مراکز مشاوره معرفی خواهد شد و همه کمک میکنند تا رفع مشکل شود.
وی در پاسخ به سوالی یکی از والدین درباره راههای حضور در کلاسهای حفظ قرآن در مدارس گفت: دانشآموزان میتوانند مستقیم به دارالقرآن نزدیک منزل خود مراجعه کنند. یا اینکه دانشآموز میتواند وارد سامانه نورینو شود و مستقیم در کلاسها شرکت کنند. در شبکه شاد نیز کانال حفظ قرآن داریم و دانشآموزان میتوانند دورههای مجازی را بگذرانند.
باقرزاده درباره هزینه اردوها نیز گفت: هزینههای اردویی واقعا هزینههای بالایی است و عمده آن صرف رفت و آمد میشود و به دلیل افزایش قیمتها این هزینهها بالا رفته است. بخشی از این هزینهها را خانوادهها متقبل میشوند اما بهزودی همه اردوها در سامانه نورینو ثبت میشود و نظارت بر اجرا و هزینهها بهتر از قبل خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: کار تعلیم و تربیت بسیار زمانبر است ولی نباید ناامید شویم. کاری که امروز من و شما انجام میدهیم، قطعا در آینده نتیجه آن مشخص میشود. کاری که امروز به دانشآموز میسپاریم فردا وقتی در موقعیت اجتماعی قرار میگیرد و توانمندیهایی بروز میدهد میبینیم که اثر همین فعالیتهای امروز او بوده است.