تهران- ایرنا- تولیت مدرسه مروی از مرحوم آیت الله ارفع به عنوان یک استاد اخلاق یاد کرد و از رسانه ها خواست تا در معرفی اساتید اخلاق تلاش بیشتری کنند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، آیت الله محمدباقر تحریری امروز یکشنبه -۲۳ مهرماه- در حاشیه مراسم یادبود آیت الله سید محمدکاظم ارفع در مسجد محمدیه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: خدمت اصلی یک عالم همان خدمت به مکتب اهل بیت و ترویج دین است و آیت الله ارفع یکی از شخصیت های بارزی بود که از قبل از انقلاب در سنگر خطابه و جلسات اخلاقی موفقیت های بسیاری داشتند.

وی افزود: خدمت به اهل دین در مرحله اول در جهت تکمیل معارف و نشان دادن اخلاق نیکوست که در وی تجلی یافته بود و سپس در خدمات اجتماعی است که در مکتب اهل بیت این دو باهم عجین است و یکی از جنبه های خدمت به دین توجه به انقلاب و حمایت از انقلاب است که مرحوم ارفع همراه با انقلاب و امام و رهبر انقلاب بود که همه این موارد از ابعاد خدمت رسانی عالم دینی است.

استاد درس خارج حوزه مروی درباره ناشناخته بودن این استاد اخلاق در میان مردم و جوانان گفت: معمولاً کسانی که اهل معنا هستند خود را در جامعه مطرح نمی کنند و ما باید خدمت آنان برویم. البته رسانه ها نقش مهمی در شناسایی این افراد دارند ولی معمولاً بعد از وفات چنین بزرگانی به مردم معرفی می شوند.

کتاب چشم به پدر را بخوانید

حجت الاسلام سیدعلی ملاک کارشناس مذهبی نیز درباره خدمات آیت الله ارفع گفت: در تمام سال هایی که در مسجد بودند، پول نگرفتند و معمولا در هر هیاتی که به مناسبت های مختلف دعوت می شدند به دنبال پول نبودند و به صورت رایگان خدمت می کردند.

وی افزود: مرحوم بیش از ۷۰ کتاب تألیف و ترجمه کردند که هیچوقت از ناشر حق التالیف دریافت نمی کردند. ملاک از علاقه مندان به این استاد اخلاق خواست تا مجموعه خاطرات آیت الله ارفع را در کتابی به نام چشم به پدر بخوانند که اخیرا منتشر شده است.

سیره عملی آیت الله ارفع برای همه درس بود

حجت‌الاسلام حسین محمدابراهیم رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد به ایرنا گفت: آیت الله ارفع سال ها در مسجد محمدیه که از مساجد قدیمی شهر تهران است مشغول به اقامه جماعت و هدایت و راهبری اهالی مسجد و اهالی محل بودند.وی که مدتی در سازمان اتکا مشغول به کار بوده با بیان خاطره ای گفت: با این که چند سالی در اتکای حسن آباد امامت جماعت را به عهده داشتم ولی گاهی در نماز وی حضور پیدا می کردم و حتی با کارکنان اتکا در نماز شرکت کرده و از درس اخلاق وی نیز استفاده می کردیم.

وی افزود: ارفع که مکتوبات فراوانی در ترویج اخلاق دارد به عنوان استاد اخلاق درس می گفت و سیره اخلاقی و رفتار عملی او برای همه درس بود. فقدان آیت الله ارفع یک ضایعه بزرگی به ویژه برای مساجد تهران و مردم تهران بود.

آیت‌الله سید محمدکاظم ارفع، فرزند سید ناصرالدین ارفع در سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد. دوران تحصیلی دبیرستان را ناتمام رها کرد و با علاقه خود و به تشویق پدر، به آموزش حوزوی روی آورد و در حوزه علمیه‌ای در خیابان ری در جنوب تهران به درس و بحث طلبگی اشتغال یافت که برجسته‌ترین استادش حاج آقای مجتهدی بود.

وی در سال ۱۳۴۲ به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد و از محضر بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی، مرحوم آیت‌الله سیدمحمدباقر سلطانی، آیت‌الله حسین نوری همدانی و شهید محمد مفتح کسب فیض کرد. آیت‌الله ارفع بعد از فوت پدرش در دوران نوجوانی از قم به تهران بازگشت و این بار نزد آیت‌الله حاج میزرا علی آقا فلسفه در مسجد لرزاده و آیت‌الله میرزا باقر آشتیانی در مدرسه مروی به آموختن علوم و معارف اسلامی پرداخت.

ارفع در قبل و بعد از انقلاب اسلامی به وعظ و تبلیغ متعهدانه انقلابی روی آورد و به‌جای ورود به عرصه‌های مدیریتی، به تألیف و ترجمه مشغول شد که حاصل آن بیش از ۵۰ جلد کتاب بود که موضوع عمده آنها، علوم و معارف اسلامی و نشر و ترویج فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است؛ آن مرحوم بر وفق سُنّتی مرضیه، به ترجمه قرآن کریم و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه توفیق یافت. این استاد اخلاق بعد از تحمل یک دوره بیماری ۱۹ مهر در ۷۹ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

در