بجنورد- ایرنا- معاون توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی خراسان‌شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۳۵ میلیارد ریال انواع تجهیزات توانبخشی تامین و میان مددجویان این نهاد در استان توزیع شد.

هاجر آزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان اعتبار برای خرید ویلچر، سمعک، باطری سمعک، تشک مواج و سایر اقلام توانبخشی هزینه شده است.

وی افزود: جدای از کمک های دولتی، ۱۰۰ عدد سمعک نیز از محل صندوق جمعیت ملل متحد به گروه کم شنوایان خراسان شمالی اهدا شده است.

آزاد با تاکید بر مشارکت نیکوکاران در تامین تجهیزات توانبخشی و وسایل کمکی اندام مصنوعی، گفت: خیران نیکوکار می توانند برای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز معلولان به صورت نقدی و غیر نقدی اقدام کنند.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان شمالی یادآور شد: ۱۱۴ هزار و ۳۵۱ نفر از جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی زیر پوشش خدمات اداره کل بهزیستی استان قرار دارند که حدود ۲۵ هزار نفر شامل معلولان می شود.

وی گفت: حدود ۴۰ درصد از گروه معلولان استان دارای معلولیت جسمی و حرکتی، ۲۲ درصد دارای معلولیت های ذهنی، ۱۳ درصد کم بینا و ناشنوا، ۱۰ درصد گروه کم شنوا و ناشنوا و مابقی سایر معلولیت ها هستند.

آزاد تصریح کرد: معلولیت ها بر اساس اختلالاتی که عامل بروز آن است در بخش جسمی و حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات اعصاب و روان، بینایی، شنوایی و گفتاری تقسیم بندی می شود.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.