تهران- ایرنا- هزاران نفر در پایتخت شیلی، میزبان بزرگ‌ترین جامعه فلسطینی خارج از جهان عرب گرد هم آمدند و همزمان با ابراز همبستگی با ملت فلسطین، بمباران‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه را محکوم کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، هزاران نفر در پایتخت شیلی گرد هم آمدند و همزمان با ابراز همبستگی با ملت فلسطین، بمباران‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه را محکوم کردند.

اعضای تشکل‌های سیاسی و اجتماعی، نمایندگان مجلس، اتحادیه‌های کارگری و دانشگاهیان در این تظاهرات که از سوی جامعه فلسطینی این کشور سازماندهی شده بود، شرکت کردند.

«نه به نسل کشی»، «برای حق تعیین سرنوشت» و «غزه مقاومت می‌کند، فلسطین وجود دارد» از جمله شعارهایی بود که تجمع‌کنندگان که پرچم‌ها و پارچه‌نوشته‌هایی را حمل می‌کردند، سر دادند.

استبان سیلوا مدیر انجمن دوستی شیلی با مردم صحرا اعلام کرد: ما اینجا هستیم تا همبستگی خود با فلسطین در مواجهه با منطق استعماری اسرائیل را اعلام کنیم.

سیلوا بمباران‌های بی رویه علیه غزه را محکوم کرد که تاکنون بیش از دو هزار کشته از جمله ۵۰۰ کودک بر جای گذاشته است.

وی در ویدئویی که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرده است، اعلام کرد اسرائیل به اقدامات وحشیانه تروریسم دولتی علیه کودکان، زنان و مردان دست می زند.

گونزالو وینتر از جمله قانونگذاران شیلیایی که در این تظاهرات شرکت کرد، یادآور شد: فلسطین ۷۵ سال است که در اشغال اسرائیل است، صدها قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را رعایت نکرده است و وقتی قرار است از این جنگ صحبت کنیم باید وجود یک متجاوز را به رسمیت بشناسیم.

خیابان‌های شیلی در حالی شاهد تجمع گسترده ضد صهیونیستی بود که این کشور آمریکای جنوبی، با نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر، بزرگ‌ترین پناهگاه جامعه فلسطینی خارج از مرزهای جهان عرب است.

به گزارش خبرگزاری افه، این حضور پر شمار فلسطینیانی که از پنج نسل قبل خود و برای گریز از امپراطوری عثمانی و سپس، از رژیم اسرائیل وارد شیلی شده‌ و به خوبی در جامعه این کشور ادغام شده‌اند، با موفقیت در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گسترش یافته است.

دلیل اینکه چرا این کشور آمریکای جنوبی به مقصد مورد علاقه صدها هزار فلسطینی تبدیل شده است مشخص نیست. موج‌های متعدد مهاجرت که در پایان قرن نوزدهم آغاز شد، این جامعه را شکل داد؛ جامعه فلسطینی‌هایی که پس از ورود به آرژانتین به عنوان مقصد نخست، ظرفیت بیشتری برای توسعه خود در شیلی فراهم دید.

خیلبرتو آراندا (Gilberto Aranda) استاد دانشگاه شیلی، به افه توضیح داد که پس از اولین انتفاضه (قیام) فلسطین در سال ۱۹۸۷، سازمان‌های فلسطینی در شیلی متحول شدند و جایگاه سیاسی بیشتری به ‌خصوص در فضاهای دانشجویی پیدا کردند.

گاریب موسا (Garib Musa) روانپزشک و استاد دانشگاه شیلی که در نتیجه فاجعه‌ای که پس از تهاجم اسرائیل به شهر یافا در سال ۱۹۶۷ رخ داد، مجبور به مهاجرت به جنوب شیلی شد، به افه گفت: ما پیوند بسیار نزدیکی با فلسطین داریم، نه تنها من، بلکه اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌هایی که در شیلی زندگی می‌کنند و پس از سال‌های ۱۹۴۸ یا ۱۹۶۷، زمانی که اسرائیل به طور غیرقانونی کشور را اشغال کرد، به اجبار مهاجرت کردند.

به نوشته افه، این کشور در جهان غیر عرب که میزبان بزرگ‌ترین جامعه فلسطینی در مهاجرت یا تبعید است، باعث شده تا خانواده‌های فلسطینی پس از مهاجرت به شیلی احساس کنند که گویی در خانه خود هستند.

گاریب همچنین گفت: ما حق بازگشت نداریم، اسرائیل بارها این را گفته است، به رغم این واقعیت که سازمان ملل تصمیم گرفته است که فلسطینیان اخراج شده حق بازگشت دارند.

وی افزود: ما از سطح ویرانی‌هایی که امروز نوار غزه از ارتش اسرائیل متحمل می‌شود، بسیار ناراحت هستیم. ما درک می‌کنیم که تجاوز وجود دارد، اما این را هم می‌دانیم که این، محصول ۷۵ سال اشغال، آپارتاید و تحقیر است. آنچه امروز شاهد هستیم همان چیزی است که به طور دائم در فلسطین تجربه می‌شود، فلسطینی‌ها شهروندان دسته دوم یا سوم هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در آوریل ۲۰۲۱ بار دیگر اعلام کرد که اسرائیل با ترویج سیاست‌های آپارتاید و آزار و اذیت، در تلاش برای تسلط کامل بر این سرزمین، مرتکب جنایات علیه بشریت می‌شود.

رزمندگان مقاومت فلسطین از صبح روز شنبه ۱۵ مهرماه جاری عملیات همه‌جانبه و گسترده خود را از غزه (جنوب) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند؛ عملیاتی که با تلفات گسترده برای صهیونیست ها، در عمر ۷۵ ساله اشغالگران غاصب نظیر نداشته است.

با ورود عملیات «طوفان الاقصی» به نهمین روز خود و ادامه کسب پیروزی‌های کم نظیر توسط رزمندگان مقاومت در نبرد علیه رژیم صهیونیستی، ارتش اسرائیل که از مقابله با رزمندگان فلسطینی مستاصل شده با بمباران جنون‌آمیز مناطق مسکونی، درمانی، مساجد و مکان‌های تجمع آوارگان فلسطینی در غزه، دو هزار و ۳۲۹ فلسطینی که اکثر آن‌ها کودک و زن هستند را به شهادت رساند.