به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی عصر یکشنبه (۲۳ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و در ادامه بندالحاقی (۱) ماده (۵۷) به تصویب نمایندگان رسید.
بر اساس بند الحاقی (۱) که تصویب شد، به منظور افزایش ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با مشارکت سرمایهگذاران داخلی و خارجی و تبدیل شدن این فرودگاه به یکی از قطبهای منطقه در حمل ونقل و گذر (ترانزیت) مسافر و بار هوایی بین المللی، دولت مکلف است اقدامات تسهیلگرانه نظیر اعطای آزادی پرواز را به شرکتهای هواپیمایی خارجی در مسیرهای خارجی همراه با تعیین نرخ رقابتی سوخت، خدمات فرودگاهی و ناوبری به عمل آورد.
پیش از رای گیری حسن محمدیاری در مخالفت با بندالحاقی (۱) گفت: اینکه بخواهیم آنچه در سالهای گذشته انجام نشده به یکباره در برنامه پنج ساله هفتم قرار دهیم و به انجام برسانیم، کارنشدنی است.
نماینده مردم تالش در مجلس تاکید کرد: زیرساختهای کشور از عدم توازن برخوردار است و در بحث تردد و ترانزیت که در حوزه دریا بسیار مهم است، مهجور واقع شده و اینکه موضوعی را مطرح کنیم ولی زیرساخت آن را محیا نکنیم، قطع با مشکلات زیادی مواجهه خواهیم شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر به صورت روزمره مشکلات مردم را حل کنیم بسیار قابل قبول تر خواهد بود تا اینکه بخواهیم مسائل غیرممکن را برای پنج سال آینده بحث وبررسی کنیم.
احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس موافقت با بندالحاقی (۱) گفت: این بند در حوزه هوایی و فرودگاههای کشور بسیار اهمیت دارد و ظرفیت خوبی در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) ایجاد خواهد کرد و سبب میشود با سرمایه گذاری لازم در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهیم.
مهدی نیازی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با بند الحاقی (۱) ماده (۵۷) اظهارداشت: دولت با این بند الحاقی مخالف است. چرا که این حکم در ظاهر تصور شود که شرکت فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) آزادی برای پروازهای خارجی ایجاد کند. ولی برای تحقق این موضوع باید جمهوری اسلامی با طرفین مقابل، مذاکره کند تا این موضوع محقق شود.
معاون رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: اگر بند الحاقی (۱) تصویب شود، در عمل دست جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با طرفهای خارجی را خواهیم بست و به نوعی آسیب زدن به منافع ملی و منافع جمهوری اسلامی ایران است. برهمین اساس با مخالفت با بند الحاقی (۱) اجازه دهید دولت قدرت مذاکره با طرفین خارجی برای منافع کشور را حفظ کند.
سیدالبرز حسینی به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در موافقت با بند الحاقی (۱) گفت: هدف این بود که کشور به عنوان هاب در فرودگاه امام خمینی(ره) عملیات پروازی انجام شود. ولی فرودگاه امام خمینی(ره) را با فرودگاههایی که در منطقه است مقایسه کنید تا متوجه شویم که در چه سطحی قرار دارد.
وی افزود: سالانه حدود ۵ میلیون نفر پروازهای بلندمدت انجام میدهند و بازار رقابتی بزرگی است و معمولا پس از ۸ ساعت پرواز، باید هواپیما به زمین نشسته و امورات لازم را انجام دهد. اما در این حوزه کشور در رقابت نیست و برای اینکه این حوزه رقابتی حفظ شود، بند الحاقی (۱) لحاظ شده است.