شیراز – ایرنا – هنگامی که حرف از دعوت اولیا یا نقش آفرینی آنها در مدرسه فرزندانشان می‌شود، برخی تنها به کمک یا مالی در تامین نیازهای مدرسه فکر می‌کنند اما این تنها یکی از وظیفه‌هایی است که والدین دانش‌آموزان می‌توانند به عهده بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هفته آخر مهرماه به نام هفته اولیا و مربیان نام‌گذاری شده است تا بر اهمیت شکل‌گیری چنین پیوندی در رشد همه جانبه دانش‌آموزان و پویایی و مدیریت کارآمدتر مدارس تاکید کند.

ممکن است در روزهای گذشته از مهر ماه یا در هفته جاری دعوت‌نامه‌ای از مدرسه فرزندتان به دستتان برسد تا در جلسه ای با عنوان انجمن اولیا و مربیان شرکت کنید.

در نخستین جلسه این انجمن در مدارس قرار است اعضای این انجمن از میان والدین متقاضی و با رای‌گیری از اولیا انتخاب شوند و به نمایندگی از آنها راهبری ایفای نقش اولیا در ارتباط با مربیان و مدرسه را به عهده بگیرند.

ممکن است برخی از والدین در جلساتی که برای اولیا در مدرسه برگزار می‌شود شرکت نکنند یا نسبت به اهمیت و کارآمدی آن تردید داشته باشند.

اما باید بدانیم که اولیا و مربیان و در راس آن انجمنی که با رای‌گیری آنها شکل می‌گیرد، ۲۶ وظیفه و اختیار متنوع را به عهده دارند که هر یک به‌ نحوی می‌تواند مسائل مدرسه را حل کند و به تربیت همه جانبه دانش‌آموزان کمک کند.

به این مناسبت در آستانه هفته پیوند اولیا و مربیان در این باره با رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس گفت‌وگو کردیم.

مشارکت مالی کمترین نگاه به نقش آفرینی اولیا در مدرسه است

حشمت‌الله وفایی گفت: همواره یکی از راهبردی‌ترین برنامه‌ها برای همسویی خانه و مدرسه شکل‌گیری پیوند میان مدرسه و مربیان آن با اولیای دانش‌آموزان است و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز در هفت بند به اهمیت و چگونگی آن اشاره شده است.

او ادامه داد: مسیر هر تحولی در جامعه از مدرسه می‌گذرد و این تحول با مشارکت همه اجرا و درک عمیق تحول در خانه و مدرسه محقق می‌شود.

به اعتقاد وفایی برای تربیت تمام ساحتی یا همه جانبه دانش‌آموزان همه باید به آموزش و پرورش کمک کنند و نقش داشتن خانواده‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت در این مسیر بسیار اثرگذار است.

او با اذعان به اینکه در دعوت از اولیا و مربیان نگاه‌ها به جلب مشارکت مالی از اولیا معطوف است، بیان کرد: این کمترین نگاه به همراهی اولیا با مدرسه است.

۲۶ وظیفه و اختیار گره‌گشا

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: در ایین نامه اجرایی انجمن اولیا و مربیان ۲۶ وظیفه برای مشارکت اولیا در مدرسه بیان شده که با محوریت هماهنگی وهمسویی هر چه بیشتر خانه و مدرسه در تربیت و آموزش دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه‌های آموزشی و تربیتی آنها تدوین شده است.

وفایی به بیان ۲۶ وظیفه‌ و اختیاراتی پرداخت که انجمن اولیا و مربیان مدارس می‌توانند به عهده بگیرند و به نحوی گره‌گشای و تسهیلگر مدیریت مدرسه باشند که به برخی از آنها اشاره می‌شود.

نقش آفرینی موثر در برنامه‌ریزی‌های آموشی و پرورشی

یکی از این بخش‌ها مشارکت در تصمیم‌گیری است که مستقیم یا غیر مستقیم بر کیفیت آموزش و تربیت فرزندانشان موثر است.

به گفته رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس بر اساس آیین نامه اجرایی انجمن اولیا و مربیان همکاری مشارکت فعال و موثر در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌ آموزشی و تربیتی مدرسه، برگزاری جلسه‌های مشترک با شورای دیگر مدارس برای هم افزایی تجربیات موثر، برنامه‌ریزی برای تعامل مستمر اولیا و مربیان، پیگیری مطالبات تربیتی والدین، مشارکت در برنامه‌ریزی برای اجرای مناسبت‌های ملی و دینی و برنامه‌ریزی برای جلسات عمومی اولیا و دوره‌های اثر بخش آموزش خانواده از این دست وظایف و اختیاراتی است که به این انجمن متشکل از والدین و مربیان مدرسه داده شده است.

او اضافه کرد: همکاری در تدوین و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مدرسه و فوق برنامه و برقراری ارتباط با دستگاه‌های برون سازمانی از دیگر وظایف و اختیاراتی است که والدین حاضر در این انجمن در آن نقش آفرین هستند.

به گفته وفایی از طزیق همین انجمن است که خانواده‌های آسیب دیده و آسیب پذیر شناسایی می‌شوند و برای توانمندسازی، مداخلات آموزشی و حمایت های روانی – اجتماعی از دانش آموز آنها برنامه ریزی میشود.

حل مسائل چالش آفرین

یکی دیگر از بازیگری‌های والدینی که به نمایندگی از دیگران در انجمن اولیا و مربیان عضو هستند انتقال دغدغه‌های والدین و نقش آفرینی در تصمیم گیری‌هایی است که همواره چالش برانگیر بوده است.

به گفته وفایی برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، اقدام و نظارت بر سرویس حمل و نقل و تهیه پوشش و لباس دانش آموزان یکی از اختیارات انجمن اولیا و مربیان است؛ مواردی که تصمیم‌گیری درباره آن همواره مورد سوال و گاهی ایراد والدین بوده است.

آنطور که او گفت همکاری در تدوین و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مدرسه و فوق برنامه‌ها یکی دیگر از اختیاراتی است که به حق به انجمن تشگیل شده ار والدین و مربیان مدرسه سپرده شده است.

در نهایت رصد عملکرد مدرسه و ارائه بازخورد به آن از ئیگر نقش‌آفرینی‌های ۲۶ گانه انجمن اولیا و مربیان است که در جای خود اهمیت بالایی دارد و از نارضایتی‌های والدین و مربیان جلوگیری می‌کند.

همیاری در تامین نیازهای مدرسه برای همیاری

با این حال کمک به رفع نیازهای مدرسه نیز نکته مهمی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید و البته این امر با همیاری خیران و والدین متمکن محقق می‌شود و باید این را هم اضافه کرد که رفع این نیازها غیر از بعد مالی می‌تواند به کمک استفاده از ظرفیت‌های مهارتی و دیگر توانمندی‌های اولیا محقق شود.

آنطور که معاون آموزش دبستان و پیش دبستانی آمورش و پرورش فارس به ایرنا گفت: غیر از هزینه بیمه و کتاب دریافت وجه در هنگام ثبت نام از دانش آموزان ممنوع است اما مدارس می‌توانند با آغاز سال تحصیلی از مشارکت‌های فکری و مالی مردمی استفاده کنند.
به گفته مجید بذرافکن با توجه به نیاز آموزش و پرورش مردم می‌توانند با آغاز مدارس با حضور در انجمن اولیا و مربیان کمک‌های مالی، خدمات و فکری به مدارس ارائه کنند.

در واقع این امر یکی از کارکردهای انجن اولیا و کمک بزرگی برای رفع نیازهای مدرسه به شمار می‌رود که از طریق برپایی نشست‌های اولیای دانش آموزان با مربیان و کادر مدیریت مدرسه محقق می‌شود.

بر اساس آیین نامه اجرایی انجمن اولیا و مربیان، شناسایی ظرفیت‌های والدین و استفاده از توانمندی آنها، شناسایی و تامین منابع مورد نیاز مدرسه مدرسه و شناسایی خیرین و افراد متمکن برای تامین بخشی از هزینه‌های مالی مدرسه از اختیارات و وظایف این انجمن است.

با توجه به هر آنچه از نقش آفرینی والدین در مدرسه گفته شد، اهمیت شرکت در نشست‌هایی که از سوی کادر مدرسه ترتیب یافته و به آن دعوت می‌شوید، بدیهی است چرا که نادیده گرفتن این دعوت نامه‌ها به معنای در پیش گرفتن نقشی منفعلانه در قبال مدیریت آموزش و پرورش فرزندتان در مدرسه است.

به گفته رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش فارس متناسب با جمعیت دانش آموزان هر مدرسه، هشت تا ۱۳ نفر از والدین با رای گیری از والدین عضو انجمن اولیا و مربیان می‌شوند.

آنطور که وفایی گفت سال گذشته ۴۲ هزار نفر از اولیای دانش آموزان فارس سال گذشته در این کسوت نقش‌آفرینی کردند و پیش‌بینی می‌شود امسال این شمار به ۴۵ هزار نفر برسد و به عنوان بازوان توانمند آموزش و پروش مدرسه‌ای ایفای نقش کنند.