جان تازه در کالبد مدارس با شکل‌گیری انجمن اولیا و مربیان

همدان- ایرنا - مدارس از زمان شکل گیری انجمن اولیا و مربیان، جان تازه ای گرفتند، چراکه خانواده ها در فرآیند تعلیم و تربیت سهیم شدند.

به گزارش ایرنا، ۲۴ تا ۳۰ مهر در سالنامه ملی ایران هفته اولیا و مربیان نامگذاری شده است که در این هفته به دعوت مدیر مدرسه، اولیای دانش آموزان در جلسه‌ای گرد هم می‌آیند و مدیر گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته خود و همکارانش را به اولیا ارائه می‌دهد و مشکلات مدرسه را با آن‌ها در میان می گذارد و تعدادی از اولیا برای عضویت در انجمن داوطلب و پس از رای گیری نمایندگان اولیا در انجمن تعیین می شوند.

یکی از اعضای انجمن های اولیا و مربیان استان همدان در این باره به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان یکی از قدیمی ترین نهادهای مدنی است گفت: نقش انجمن اولیا و مربیان تنها جذب کمک مالی در مدارس نیست بلکه مشارکت در تمام فعالیت های فرهنگی و پرورشی است تا اینکه با این مشارکت مردمی نیازهای مدارس تامین و اهداف آموزش و پرورش محقق شود.

«محمد اصغری» ادامه داد: هر ساله با برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان در مدارس زمینه برای مشارکت خیران و اولیای مدارس فراهم می شود.

وی افزود: تحقق اهداف آموزش و پرورش بدون همکاری مردم و مشارکت اولیا با مدیران مدارس امکان پذیر نیست و مردم پشتوانه و سرمایه ای برای آموزش و پرورش هستند.

مادر یکی از دانش آموزان همدانی نیز درباره اهمیت انجمن اولیا و مربیان گفت: همکاری مردم و خانواده ها با کادر اجرایی مدارس منجر به افزایش کمی و کیفی برنامه های مدارس می شود و رشد و پیشرفت در عرصه تعلیم و تربیت را رقم می زند.

«طاهره احمدی» با بیان اینکه کار انجمن اولیا و مربیان در چند محور تعریف شده است که محور اصلی آن آموزش و اطلاع رسانی به خانواده ها است ادامه داد: انجمن‌های اولیا و مربیان، رایج‌ترین راه ارتباط میان خانه و مدرسه به شمار می‌رود. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در این باره می‌گوید: انجمن اولیا و مربیان مدارس همواره به عنوان نهاد مردمی و تاثیرگذار، مورد توجه آموزش و پرورش است و با نقش آفرینی مؤثر و فعالیت های هدفمند، می‌تواند ارتقای کمی و کیفی امور آموزشی و پرورشی را در مدارس استان فراهم کند.

«محمود نقوی» در آیین آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان که با حضور مسئولان آموزش و پرورش استان و شهرستان به میزبانی آموزشگاه های فجر شاهد و تهذیب ناحیه یک همدان برگزار شد، افزود: انجمن اولیا و مربیان، نماد همکاری خانه و مدرسه در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است.

جان تازه در کالبد مدارس با شکل‌گیری انجمن اولیا و مربیان

وی اظهار داشت: انجمن های اولیا و مربیان به عنوان یک شبکه ارتباطی بین خانواده، مدرسه، محله و سایر نهادهای مرتبط و مؤثر نسبت به برنامه‌ریزی، مشارکت و همکاری در شناسایی موانع، مشکلات، آسیب‌ها و تامین منابع و امکانات و توسعه تعاملات تربیتی همکاری می‌کند.

حدود ۴۷ هزار تن از اولیای دانش آموزان در کارگروه های تخصصی شرکت می کنند

نقوی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت مدارس و بهره مندی از تخصص و مهارت والدین دانش آموزان پیش بینی می شود امسال دست کم  ۴۶ هزار و ۸۰۰ تن از اولیای دانش آموزان در کارگروه های تخصصی و مهارتی آموزش و پرورش استان همدان شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: شعار هفته پیوند اولیا و مربیان امسال «همبستگی ملی، انجمن اولیا و مربیان پویا و مشارکت هدفمند اولیا» و هر روز آن نیز با یک عنوان نامگذاری شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: بر این اساس روز یکشنبه ۲۴ مهر با عنوان «پیوند اولیا و مربیان، مدرسه پویا»، روز دوشنبه ۲۵ مهر «والدین و سواد رسانه‌ای»، روز سه‌شنبه ۲۶ مهر «خانواده، آموزش، مشاوره، سلامت»، روز چهارشنبه ۲۷ مهر «تحکیم بنیان خانواده، جوانی جمعیت» روز پنج شنبه ۲۸ مهر «خانواده و هویت ایرانی» روز جمعه ۲۹ مهر «اقتصاد خانواده، حمایت از کالای ایرانی» و روز شنبه ۳۰ مهر با عنوان «خانواده، مسئولیت تربیتی، حفظ محیط زیست» نامگذاری شده است.

نقوی همچنین در پیامی به مناسبت فرارسیدن هفته پیوند اولیا و مربیان آورده است: فرارسیدن هفته پیوند اولیا و مربیان، فرصت مناسبی برای بیان اهمیت همراهی، همدلی و همکاری بین دو نهاد مقدّس و تاثیر گذار مدرسه و خانواده است.

این پیام می افزاید: این ۲ نهاد نقش آشکاری در موفقیت فرآیند تعلیم و تربیت در جامعه ایفا می کنند، مشارکت والدین در فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه، بستر مناسبی را برای برقراری تعامل فکری، مشورتی و تبادل نظر در مسائل مربوط به آموزش و پرورش دانش آموزان و زمینه ارتقا شاخص های تعلیم و تربیت را هموار می سازد.

نقوی در ادامه این پیام آورده است: آگاهی والدین از مسائل تربیتی، علمی و اخلاقی فرزندانشان که در سایه مشارکت فعال با مدرسه حاصل می شود، سبب ارتقا حس مسئولیت پذیری و ایجاد پیوندهای انسانی و عاطفی بین اولیا و مربیان مدرسه می شود و امکان استفاده از امکانات معنوی و مهارتی والدین برای ارتقا سطح فعالیت های آموزشی، پرورشی و بهداشتی مدارس را برای تحقق اهداف عالی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش فراهم می کند.

مدارس از توانمندی و تخصص اولیا استفاده کنند

مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو همدان نیز گفت: انجمن اولیا و مربیان بستری مناسب برای مشارکت خانواده ها در پیشرفت و تعالی نظام تعلیم و تربیت است.

«حمید گلنار» با بیان اینکه هفته بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان بهترین فرصت برای بیان اهمیت جایگاه انجمن اولیا و مربیان مدارس در شکوفایی استعدادها، توانایی‌ها و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان است افزود: بهره مندی از توانمندی، تخصص و مهارت اولیا در امور مدرسه مورد تاکید است.

در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ حدود ۳۲۰ هزار دانش آموز در مدارس استان همدان تحصیل می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha