شاهرود - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود) گفت: ایمن‌سازی محل تردد یوزپلنگ آسیایی به مسافت ۴۰ کیلومتر رفت و برگشت در جاده میامی- سبزوار در محور اصلی تهران- مشهد ۴۳۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

امیر عمیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای ۶ طرح از جمله نصب تابلوهای اطلاعاتی و چراغ های روشنایی به منظور ایمن‌سازی در ۲ سوی گذرگاه تردد گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در محور میامی - سبزوار در دستور کار راه و شهرسازی شرق استان سمنان است.

وی با بیان اینکه نصب ۲۸۴ پایه روشنایی در طول ۱۰ کیلومتر از محدوده تردد یوزپلنگ آسیایی در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: پی‌سازی ۱۰۷ پایه اجرا شد و تاکنون ۲۷ پایه روشنایی در یک و ۲ دهم کیلومتر در محور رفت و برگشت این محدوده نصب شده است.

عمیدی با اشاره به اینکه نصب پایه‌های روشنایی بر اساس توافق با پیمانکار تا سه ماه آینده به پایان می رسد، بیان کرد: ۲۶۸ میلیارد ریال برای اجرای طرح نصب روشنایی در محدوده ۴۰ کیلومتری رفت و برگشت جاده میامی - سبزوار در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود) با بیان اینکه قرارداد نصب ۲۰ تابلوی اطلاعاتی بزرگ و فسفری‌رنگ با پیمانکار منعقد شده است، افزود: تاکنون پنج تابلوی اطلاعاتی در محدوده گذرگاه یوزپلنگ آسیایی به منظور حفاظت از این گونه جانوری نصب شده است و بقیه آن نیز تا پایان هفته آینده اجرا می‌شود.

وی به خط کشی، ترسیم نقوش و علایم هشداردهنده در سطح جاده در پنج نقطه از این مسیر اشاره کرد و گفت: تاکنون ۸۰ درصد از این طرح نیز اجرا شده است.

نصب ۶ دوربین نظارتی در محدوده تردد یوزپلنگ آسیایی

عمیدی از خرید تجهیزات ایمنی و علایم اطلاعاتی خبر داد و افزود: نصب ۶ دوربین نظارتی توسط اداره راهداری استان سمنان در حال اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود) ادامه داد: بر اساس صورتجلسه تنظیمی، مقرر شد ۲۰۰ میلیارد ریال از سرجمع اعتبارات سازمان راهداری به سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای حصارکشی مسیر ۴۰ کیلومتری رفت و برگشت این محور انتقال یابد.

به گزارش ایرنا، صبح شنبه ششم فروردین ۱۴۰۲ خبری مبنی بر تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده با احتمال بارداری در محدوده عباس‌آباد - میاندشت در شهرستان میامی از منابع محلی منتشر شد و با بررسی‌های دقیق کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان مشخص شد در این فاجعه‌ تلخ، یوزپلنگ باردار با نام «ماجراد» دارای سه جنین بر اثر تصادف با خودروی عبوری تلف شد.

یک قلاده یوزپلنگ آسیایی دیگر در ششم تیر ۱۴۰۲ در حوالی منطقه موسوم به چاه قنات واقع در محور ترانزیتی میامی - سبزوار در محور اصلی تهران - مشهد، بر اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار سانحه و تلف شد.

۲۹۹ کیلومتر بزرگراه، ۳۰۰ کیلومتر مسیر فرعی و یکهزار و ۱۸۳ کیلومتر نیز راه روستایی زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان قرار داد.