اصفهان - ایرنا - رئیس موسسه باغ پارسی میراث زنده و مشاور جهانی یونسکو گفت:امروزه موضوع تغییرات اقلیمی یک چالش مهم جهانی برای همه کشورهاست و راه پاسخ به این چالش جهانی، همکاری همه کشورها در سطح بین المللی است .

به گزارش ایرنا، "ژانت بلیک" سه شنبه شب در نشست تخصصی بین المللی "میراث فرهنگی ناملموس و تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی" در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: میراث ناملموس کلید اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای تمامی جوامع است.

رئیس موسسه باغ پارسی میراث زنده و مشاور جهانی یونسکو افزود: باید با همفکری و همکاری بدنبال راهکارهای برای جلوگیری از چالش بزرگ تغییر اقلیم باشیم که با پایداری زیست محیطی هم مرتبط است .

وی با تاکید بر بکارگیری دانش سنتی به عنوان دانشی قوی در منطقه آسیای غربی و مرکزی گفت: سعی می شود از کشورهای زیرمنطقه اطلاعات مناسبی به دنیا ارائه دهیم.

وی با اظهار خرسندی از جایگاه بخشی به سازمانهای غیردولتی در این نشست گفت: پاسخ به چالشهای معاصر با همکاری بین دستگاههای دولتی و غیردولتی ممکن است.

بلیک، همچنین برگزاری اولین قدم این نشست در ایران و شهر اصفهان را خوش یمن دانست.

به گزارش ایرنا، این نشست با همکاری مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی (مرکز میراث ناملموس تهران)؛ مرکز بین‌المللی شبکه‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد میراث فرهنگی ناملموس در منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه (ICHCAP)، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دست و با حضور فعالان غیر دولتی حوزه میراث فرهنگی ناملموس و متخصصانی که در بحت مقابله با بحران‌های طبیعی، اقلیمی و اجتماعی تجربه های مطالعاتی و عملیاتی دارند به مدت سه روز و تا ۲۷ مهردر اصفهان ادامه دارد.

در این رویداد متخصصانی از ۱۵ کشور از جمله افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه، ارمنستان، اندونزی و ژاپن میهمان اصفهان هستند و در موضوع مشخص شده به تبادل تجربه و دانش می پردازند.

میراث فرهنگی ناملموس توسط یونسکو به عنوان همتای میراث جهانی یونسکو ترویج می‌شود و تمرکز عمده آن بر جنبه‌های ناملموس فرهنگ است.

یونسکو در سال ۲۰۰۱ با انجام تحقیقی در میان کشورها و سازمان‌های مردم‌نهاد کوشید تا توافق آنان را برای ارائه تعریفی از میراث ناملموس و بستن پیمان‌نامه‌ای در این زمینه بدست آورد که نتیجه آن کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بود که در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید.